Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 + Upnor  (läst 4695 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #135 skrivet: 24 mars 2024, 19:24:46 »
Tack.

Jag hoppas att dom som installerat pumpen kommer till veckan.
Jag avvaktar att göra något innan dom varit här

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #136 skrivet: 25 mars 2024, 08:12:57 »
AlltsÃ¥ vad säger denna kurva? Varför har kompressorn helt plötsligt ökat timmarna..  ::)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #137 skrivet: 25 mars 2024, 08:38:35 »
Jag tolkar det som problem med dataöverföringen till Uplink? Att värdena inte har uppdaterats varje dag som normalt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #138 skrivet: 25 mars 2024, 12:06:42 »
Jag tolkar det som problem med dataöverföringen till Uplink? Att värdena inte har uppdaterats varje dag som normalt.

Tack

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #139 skrivet: 26 mars 2024, 07:32:26 »
Ni som kan detta, är det normalt att patronen ska gå in vid minus fem. Ingen har använt varmvatten på morgonen?

Jag är frågades då de som byggde exakt lika hus och har samma uppvärmning och har haft pumpen lika länge. De bor ca 2 mil bortanför oss, alltså i samma klimat som oss.

Vi har försökt hela vintern stödelda och haft 19 grader inomhus för att spara el.
Men deras pump har dragit 3147 kWh mindre än oss..
Är det frugans badande som dragit 3000 kWh mer..

Ja jag ville fÃ¥ ut mig lite vilsen frustration i hopp om svar pÃ¥ min frÃ¥ga  :)

I väntan på Nibe ska höra av sig.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9643
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #140 skrivet: 26 mars 2024, 08:30:06 »
När jag räknar på det hela kommer jag väldigt ofta fram till att el-patronen behövs från -5 °C eller kallare. Har man ett toppenbra isolerat 2-våningshus kanske man kan klara det utan el-patronen ytterligare ett par grader kallare. Anledningen är att ett 1-planshus drar mer energi än ett 2-planshus om de har samma boarea.

På 2 mil kan det skilja mycket i temperatur också beroende på hur husen ligger i trängen. Nya Kiruna som byggs kan t.ex. vara upp till 10 grader kallare än gamla Kiruna då nya Kiruna byggs i ett köldhål bara ett antal kilometer bort från den gamla staden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #141 skrivet: 26 mars 2024, 10:25:29 »
Ni som kan detta, är det normalt att patronen ska gå in vid minus fem. Ingen har använt varmvatten på morgonen?

Jag är frågades då de som byggde exakt lika hus och har samma uppvärmning och har haft pumpen lika länge. De bor ca 2 mil bortanför oss, alltså i samma klimat som oss.

Vi har försökt hela vintern stödelda och haft 19 grader inomhus för att spara el.
Men deras pump har dragit 3147 kWh mindre än oss..
Är det frugans badande som dragit 3000 kWh mer..

Ja jag ville fÃ¥ ut mig lite vilsen frustration i hopp om svar pÃ¥ min frÃ¥ga  :)

I väntan på Nibe ska höra av sig.

Ja, -5°C med dina förutsättningar ger elpatrondrift.

"Badkarande" kan defintivt öka elförbrukningen rejält om värmepumpen är inställd så att den låter elpatron gå in för att bibehålla varmvattenkomforten.
Sen tappar huset värme på grund av stilleståndet, så det blir lite av en ond spiral.

Var rejält kallt inatt hos oss vid kusten, (-12°C) och utan elpatron så tappade huset till 19°C från 20.5°C.
-2°C ute nu; och innetempen stiger sakta.

Vi sammanfattar din situation:

Ryggåstak med mindre takisolering, större luftvolym, och yta mot elementen.
Stora glaspartier.
Fortfarande fuktig platta.
Badande.

..verkar alla till din nackdel för elförbrukningen.

Om jag var du, skulle jag när du är hemma, spärra elpatronen och som oss, sätta in två(vi har 2 stora 3 små) smarta Mill Heat, eller glaselement, ett stort (800-1500W) i vardagsrummet, och ett litet ~250W i sovrummet.
(Ni är 2, i hushållet utan barn om jag tolkat inläggen rätt?)

Då får du upp komforten till en billigare penning än elpatron i betongplattan. Dock kostar ju elementen en hel del, så du får mycket elpatron för dom pengarna.

Elpatronen dock får under inga omständigheter spärras när du är bortrest! Frysrisk!

Finns i olika varianter, glas eller stål, och olika effekter m.m

https://www.komplett.se/product/1200274/hem-hushaall/klimat-varme/panelelement/mill-glass-panelelement-1050w-vit

Är elementen fula i era ögon, så är det tyvärr elpatron och eldning som krävs, speciellt första året då plattan är fuktig.
Blir lite bättre, med torr platta nästa säsong.  tummenupp

Jag killgissar att element ger ungefär dubbel komfort/kr, jämfört med elpatron, sålänge golven får grundvärme från kompressorn. (Ja, jag vet att båda har COP=1).

Man känner liksom ingen skillnad mellan 26.3°C och 26.6°C golvtemperatur, men 18°C eller 22°C är en enorm skillnad i upplevd värme i vardagsrum/kök, speciellt i dragiga frånluftsvärmehus.
Båda ges av 800W eleffekt, under köldtimmarna.
Betongplattan tar 12-24h att bli varm, luften blir varm pÃ¥ 1-2h, och gÃ¥r faktiskt att smart-styra utefter närvaro/schema, eller rörelseaktivering. Betongplattan däremot, är dum som en pÃ¥se grus i jämförelse.  help

Det finns dock en grej du kan göra för att minska elpatronanvändningen, och det är att öka fläkthastigheten radikalt.
Men då frångår man OVK och får mycket dragigare inomhus.



Hoppas mitt inlägg ger dig inspiration och hopp, och inte gör dig nedslagen. Kämpa pÃ¥!  "love"


Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #142 skrivet: 26 mars 2024, 11:33:00 »
Ja, -5°C med dina förutsättningar ger elpatrondrift.

"Badkarande" kan defintivt öka elförbrukningen rejält om värmepumpen är inställd så att den låter elpatron gå in för att bibehålla varmvattenkomforten.
Sen tappar huset värme på grund av stilleståndet, så det blir lite av en ond spiral.

Var rejält kallt inatt hos oss vid kusten, (-12°C) och utan elpatron så tappade huset till 19°C från 20.5°C.
-2°C ute nu; och innetempen stiger sakta.

Vi sammanfattar din situation:

Ryggåstak med mindre takisolering, större luftvolym, och yta mot elementen.
Stora glaspartier.
Fortfarande fuktig platta.
Badande.

..verkar alla till din nackdel för elförbrukningen.

Om jag var du, skulle jag när du är hemma, spärra elpatronen och som oss, sätta in två(vi har 2 stora 3 små) smarta Mill Heat, eller glaselement, ett stort (800-1500W) i vardagsrummet, och ett litet ~250W i sovrummet.
(Ni är 2, i hushållet utan barn om jag tolkat inläggen rätt?)

Då får du upp komforten till en billigare penning än elpatron i betongplattan. Dock kostar ju elementen en hel del, så du får mycket elpatron för dom pengarna.

Elpatronen dock får under inga omständigheter spärras när du är bortrest! Frysrisk!

Finns i olika varianter, glas eller stål, och olika effekter m.m

https://www.komplett.se/product/1200274/hem-hushaall/klimat-varme/panelelement/mill-glass-panelelement-1050w-vit

Är elementen fula i era ögon, så är det tyvärr elpatron och eldning som krävs, speciellt första året då plattan är fuktig.
Blir lite bättre, med torr platta nästa säsong.  tummenupp

Jag killgissar att element ger ungefär dubbel komfort/kr, jämfört med elpatron, sålänge golven får grundvärme från kompressorn. (Ja, jag vet att båda har COP=1).

Man känner liksom ingen skillnad mellan 26.3°C och 26.6°C golvtemperatur, men 18°C eller 22°C är en enorm skillnad i upplevd värme i vardagsrum/kök, speciellt i dragiga frånluftsvärmehus.
Båda ges av 800W eleffekt, under köldtimmarna.
Betongplattan tar 12-24h att bli varm, luften blir varm pÃ¥ 1-2h, och gÃ¥r faktiskt att smart-styra utefter närvaro/schema, eller rörelseaktivering. Betongplattan däremot, är dum som en pÃ¥se grus i jämförelse.  help

Det finns dock en grej du kan göra för att minska elpatronanvändningen, och det är att öka fläkthastigheten radikalt.
Men då frångår man OVK och får mycket dragigare inomhus.



Hoppas mitt inlägg ger dig inspiration och hopp, och inte gör dig nedslagen. Kämpa pÃ¥!  "love"

Jag uppskattar ditt inlägg.  :)

Men jag tappar samma temp med patron..
Men jag hoppas installatörer kan komma och berätta vad vi gör fel eller vad som är orsaken till förbrukningen utöver det du nämner

Tack för engagemanget  "love"

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #143 skrivet: 27 mars 2024, 10:43:04 »
Nu har en kille utsänd från Nibe varit här.

Han uppdaterade programvaran och det han nämnde något om korrigeringsfaktorn som gjort att avfrostningen har pågått för länge och han pratade om passiv och aktiv avfrostning.
Han mätte luftflödet och justerade i vissa rum.

Nu har han gjort allt i sin makt och optimerat pumpen.

Det jag kommer göra nu är att fortsätta följa förbrukningen.

Inloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #144 skrivet: 09 april 2024, 07:16:00 »
Nu har en kille utsänd från Nibe varit här.

Han uppdaterade programvaran och det han nämnde något om korrigeringsfaktorn som gjort att avfrostningen har pågått för länge och han pratade om passiv och aktiv avfrostning.
Han mätte luftflödet och justerade i vissa rum.

Nu har han gjort allt i sin makt och optimerat pumpen.

Det jag kommer göra nu är att fortsätta följa förbrukningen.

Hur har det gått?
Har tillsatstimmarna stannat av?

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #145 skrivet: 17 april 2024, 11:37:00 »
 1a april hade vi 764,3 och nu har vi 776,3
Så jag vet inte om det är bra eller dåligt
« Senast ändrad: 17 april 2024, 12:32:45 av RJ74 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!