Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW  (läst 5175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoeHell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« skrivet: 10 augusti 2012, 10:14:40 »
Hej!
Jag har en värmepump från 2003, modell enligt rubriken. Då den är dimensionerad för två hus, men endast servar ett hus om 140m2, jobbar den mot en tank på 500l, fast kondensering, för att minska start/stoppfrekvensen och för varmvattenförsörjning.
2009 gav den upp, med lagom säkerhetsavstånd från sista garantidatum. Motorn gick mjukt, men endast med någon ampere per fas (jämn belastning). DeltaT på brinen var 0,0 grader. Såg ingen rörelse i siktglaset vid tillslag eller motordrift. Inga felmeddelanden. Kompressorn verkar vara levande men död, alltså.

Efter diverse konsutationer insåg jag att kompressorpaketet var sönder; förmodligen någon ventil inne i "kulan".
Hade tur och hittade 2010 ett kompressorpaket från en Nibe 26KW två-aggregatspump där ena aggregatet givit upp, och satte det fungerade aggregatet i min maskin. (Tunga as!) Passade samtidigt på att installera mjukstart. Pumpen fungerar sedan dess mycket bra.

Det känns fel att bara slänga den felande kompressorenheten, med växlare och allt.
Därav följande frågor:
1. Finns det någon möjlighet att reparera mitt gamla aggregat? Motorn fungerar ju, och inga missljud hörs. Kompressorn borde rotera som den skall. Förefaller vara ett fixbart problem om man bara kom in i "kulan". Hur öppnar man den? Hur dekomrimerar man den? (misstänker att det fortfarande kan vara höga tryck där inne.

2. När det hela sedan skall testköras borde man ju fixa en "bänk" med två vattentankar och två cirkulationspumpar. Styrningen tänkte jag ordna provisoriskt med en pc, några tempgivare och ett i/o-kort + skolbasic. Som ni förstår vill jag helst testa aggregatet utan att behöva sätta in det i chassit som är uppkopplat mot huset. Har någon några erfarenheter från ett sådant projekt?

3. Finns det någon firma som gör dessa reparationer?

Om jag bedömer projektet genomförbart avser jag lägga upp en story här på forumet. Kan bli rafflande läsning med inslag av både trefas, vattentankar, provisopriska styrprogram och höga tryck!

Hälsningar,

JoeHell

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2012, 12:50:07 »
Hej!
I min ungdom roade jag mig med att skära upp kompressorer som var trasiga och försöka laga dom.. med varierande resultat  ::)
Man lägger ett snitt med vinkelslip nära den befintliga svetsen, där är plåten dubbel och bara den första plåten ska skäras igenom.

PÃ¥ din kompressor kan det vara tre fel
- Ventilblecken i ventilplattan har gått sönder.
- Hetgasslingan i oljetråget har gått av
- säkerhetsventilen har fastnat öppen.

om ventilblecken har gått sönder så är det nog inte värt besväret, metallflisor har då antagligen letat sig ner i cylindrarna och repat sönder kolv och foder + att det är svårt att få tag på reservdelar.
Hetgasslingan är relativt lätt att laga med normala lödkunskaper, den består oftast av ett vanligt kopparrör som ligger i botten av oljetråget.
Säkerhetsventilen kan man plugga med en gängad propp.

problemet är sedan att  skalet mÃ¥ste svetsas ihop helt tätt, är man duktig pÃ¥ att svetsa är det inga problem.
Sedan är det bara att byta olja några gånger, vacuumsuga, köra ett tag , byta olja igen, vacuumsuga osv.

Jag brukade löda dit ett serviceuttag i botten på kompressorn för att underlätta oljebyten.

lycka till!
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad JoeHell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2012, 14:02:10 »
Tack cougar!
Jag öppnar nog och tittar efter. Vad har jag att förlora?
Finns det några tumregler eller tabeller för vilket vacuumtryck man måste ned i?
Finns det allmän information om hur man fyller köldmedia och olja, volymer etc?

Hälsningar,
JoeHell

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2012, 14:16:01 »
lite info om vacuumsugning här:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47244.0

fyllning av köldmedie osv. kräver en del kylkunskaper, kolla i menyn "grundläggande kylteknik" i detta forum så får du lite tips
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2012, 17:13:58 »
Kul projekt som kommer följas! :) Som sagt så är det ju inte mycket att förlora.

Ang. köldmediumet så måste det bort innan du börjar skära i kompressorn!
Trycket är ganska högt och det kan bli otrevligt om det inte släpps ut under kontrollerade former.
Naturligtvis så skall gasen tas omhand på ett miljöriktigt och godkänt sätt, och inte bara pysas ut i luften. ;)

När det är dags att fylla på igen så får du antingen kontakta någon firma, eller fylla själv med någon HC-gas. Jag skulle nästan tro att du kan använda gasol (R290 propan) rakt av istället för soppan (R407c?) som finns i systemet nu.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2012, 17:20:35 »
Kul projekt som kommer följas! :) Som sagt så är det ju inte mycket att förlora.

Ang. köldmediumet så måste det bort innan du börjar skära i kompressorn!
Trycket är ganska högt och det kan bli otrevligt om det inte släpps ut under kontrollerade former.
Naturligtvis så skall gasen tas omhand på ett miljöriktigt och godkänt sätt, och inte bara pysas ut i luften. ;)
Bra! Glömde nämna det, Viktigt!

När det är dags att fylla på igen så får du antingen kontakta någon firma, eller fylla själv med någon HC-gas. Jag skulle nästan tro att du kan använda gasol (R290 propan) rakt av istället för soppan (R407c?) som finns i systemet nu.

Det funkar, men då är det en fördel om oljan byts till mineralolja istället för estheroljan som troligen finns i kompressorn idag.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #6 skrivet: 11 augusti 2012, 11:52:44 »
En sån där korkad fråga bara....
finns det gas i den så det inte bara är det som är problemet?
Gasbrist...!?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad JoeHell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #7 skrivet: 11 augusti 2012, 16:50:38 »
En sån där korkad fråga bara....
finns det gas i den så det inte bara är det som är problemet?
Gasbrist...!?


Lelle,
Jag är gravt imponerad över kompetensen hos de forummedlemmar som kommenterat min tråd! (Se ovan!)
Det får mig att ifrågasätta de "råd" jag under åren fått av olika representanter för kyl/värmebranschen. Gasbrist var min första misstanke när felet inträffade för några år sedan, men den personen jag då rådfrågade avfärdade den diagnosen. Osett. Han trodde mer på ett ventilhaveri.

Som sagt såg jag bara någon liten droppe i siktglaset vid något enstaka tillslag av det gamla aggregatet. Långt ifrån den vätskeström som jag ser i det nya aggregatet jag installerade.

Din fråga får mig att fundera på om jag inte trots allt är på väg att såga upp en fungerande kompressor. Tack för den!

Följdfrågorna jag får blir då:
1. Kan jag själv konstatera köldmedelsbrist eller skall jag ta aggregatet till någon firma? Det är ju som sagt urmoterat ur chassit, och kanske måste kompressorn köras då.
2. Utgår ifrån att de kan göra en läcktest. Kan de också hitta var en eventuell läcka sitter, med sniffer e dyl?
3. Vilken ackreditering skall jag titta efter hos firman? 

Jag har tidigare i karriären arbetat med högvakuumsystem, och börjar tack vare er inse att en del av kunskaperna från den tiden nu bör dammas av och användas i kyl/värmesammanhang. Läser på för fullt i ert fina forum!

Hälsningar JoeHell

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Reparera kompressorn i en Nibe Fighter 1110 13KW
« Svar #8 skrivet: 11 augusti 2012, 18:14:10 »
Av gammal erfarenhet så vet jag att det inte alltid är det man tror, och det är lätt att måla upp det värsta scenariot. Framförallt om man inte haft händerna på problemet.
Därmed inte sagt att det varken är det ena eller det andra i ditt fall.

Normalt sett ska man inte se något i synglaset under drift då det ska vara en klar vätska innanför glaset. Däremot syns bubblor där framförallt en stund efter start.
Det är på vätskeledningen som synglaset sitter, köldmediat går vidare under högt tryck i vätskefas till expansionsventilen och därefter förgasas i förångaren under lågt tryck.

Saknar du både utrustning och kunskap så är det antagligen enklast att fråga någon lokal kylfirma om de kan hjälpa dig.
För att konstatera om det finns gas så räcker ett enkelt manometerställ för att kontrollera trycket i systemet.
Ska aggregatet skrotas måste det tömmas på eventuell gas som ska tas om hand för destruktion. Man suger ur gasen med ett tömningsaggregat och flyttar den till en gasflaska, på samma sätt om aggregatet skall lagas och tömmas inför reparation. I vissa fall kan då gasen återanvändas istället.
Är kompressorn hel, men systemet har varit tomt på gas en tid så är det stor risk för fukt i rör och kompressor. Man måste då löda bort och byta ut filter samt vakuumsuga i omgångar, för fukt gör att oljan förstörs och bildar syra som skadar komponenterna i kompressorn.

Svar på dina frågor:
1. Som sagt, med ett manometerställ så kan man se om det finns gas i den, kanske inte tillräckligt mycket. För att veta om systemet är tillräckligt fyllt så kan man köra den på bänk utan styrsystem om man vet vad man gör. Man vill ju inte förstöra vare sig kompressor eller värmeväxlare.

2 o 3. Är de ackrediterade ska de kunna göra både tryck och läckagetest för det kölmedia pumpen varit laddad med. Det är det du ska kolla upp ifall du ska anlita någon. Idag är ackrediteringen personlig, den som gör jobbet ska kunna visa dig sitt bevis.

Lycka till och hoppas på det bästa!


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!