Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Missnöjd kund klagar  (läst 25020 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Missnöjd kund klagar
« skrivet: 04 mars 2010, 13:50:46 »
Jag och min fru köpte en s.k. luft/vattenpump från företaget Fast power i april 2009 för 24 000 kr. Försäljaren frågade enbart vad vi hade för storlek på huset och vi berättade att vi hade ett litet hus på 70 m2 boyta och 70 kv2 biyta. Värmepumpen blev för klen för vårt hus, och vi upplever inte att vi får den hjälp vi behöver.

OBS! Detta inlägg är redigerat pÃ¥ större delen av sitt innehÃ¥ll dÃ¥ jag som administratör inte tillÃ¥ter att man använder detta forum som ett forum för ej verifierbar smutskastning av personer och/eller företag.  /Rickard
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:18:33 av Rickard »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2010, 15:09:27 »

När vi skulle sätta igång pumpen på allvar i oktober när kylan (ca 10 + grader) kom så fungerade inte pumpen som den skulle. Den skulle leverera ca 60 grader men orkade bara leverera 38 grader så vi hade ca 14 grader inomhus.


Här rör det sig om ett missförstånd om hur en värmepump fungerar. Min pump klarar utan vidare av att värma varmvattenberedaren till över 50 grader men när den värmer huset klarar den inte mer än lite över 40 grader därför att vid den temperaturen avger radiatorerna den effekt klarar av att leverera. Pumpen levererar 5 kW och vid 40 grader avger radiatorerna 5 kW.
Varmvattenberedaren däremot är isolerad, den läcker bara 100 W, så det är inga problem att värma vattnet i den till högre temperatur. I ert fall är det så att vid 38 grader klarar radiatorna att avge den värme pumpen producerar.

Uppenbarligen blev pumpen alldeles för liten i förhållande till husets värmebehov. Jag försökte hitta uppgifter om vad den har för effekt men det fanns inget på nätet. Finns det inga uppgifter om det i bruksanvisningen? Är biytan (källaren?) uppvärmd? Vad var det för uppvärmningssystem tidigare och hur många kWh/år eller m3/år olja gick det åt?
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:19:20 av Rickard »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2010, 15:13:13 »
Du har ju skrivit ungefär samma brev med samma rubrik i ett annat forum och fått ett tydligt och klart svar från
Invest:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=5755

Utdrag ur svaret:

"Hej Rickard,

Jag heter Philip Gustafson och är affärsområdeschef för InVest Värmepumpar. Det är väldigt tråkigt att läsa ditt inlägg och konstatera ditt underdimensionerade system. Att kommentera detta inlägg som är adresserat till oss som importör är svårt då hela processen ligger utanför vår kontroll..... " osv.

Du kan ju knappast seriöst mena att man generellt skall "akta sig för värmepumpar från Invest"
därför att du installerat en pump därifrån som fungerar bra men är tydligt kraftigt underdimensionerad för ditt behov?

Det skulle ju vara som att varna för att köpa en LLoyd och varna för dom bilarna (om dom nu finns längre)
därför att den inte gick att köra på Autobahn i 250 km/h fast "ärlige Harry" som sålde den sa så...

« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:20:01 av Rickard »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2010, 15:14:01 »
Några frågor..

Vad var årsförbrukningen innan pumpen..dvs KW.
Element eller golvvärme?
antal element/totalyta element(i kvadrat)
lågtemperatur system?..dvs tänkt utmatnings temp?
om element,2-rörsystem eller 1-rörsystem?
dvs pararell eller serie kopplade element.

/Dogge
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:20:21 av Rickard »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2010, 16:30:46 »
Till Ris:

Du litade på försäljaren, utan att ta reda på hur värmepumpar fungerar.....eller hur ?

Betrakta köpet som lärpengar.

Många av oss andra......mycket intresserade värmepumpsägare.....har gjort felaktiga köpbeslut, trots att vi försökt förstå innan.

Sån´t är livet......



« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:20:36 av Rickard »
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2010, 16:45:00 »
i mitt tycke så har kunden blivit blåst.....
Stog en gång och lyssnade på försäljaren på en hem o villamässa där han lovade betydligt mer än att pumpen skall klara 70+70 kvm
sen är det ju känt att varken invest, foma eller ec pumpen ger några 5 kw.......
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:21:06 av Rickard »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2010, 17:38:39 »
Vill inte hälla salt i såret, men ryktet på stan är att Trendimport och TV4 med ett nytt sidobolag kallat Enterpize, ska börja sälja värmepumpar, scooters m.m. Man ska börja med sin elcykel "Lifebike" som man ska lura på folk för c:a 5.500:-, som det redan går mycket snack om. Så om vi tänker på FOMA-debaklet, kan man ju gissa hur stor tråd det ev blir på en "TV4-pump", och jag som trodde att blåsningen bara gick på TV3...... ;D ;D.

Var det inte Oldsberg som hade "oss skojare emellan"..... :D
http://www.klimatsmart.se/?page=news&id=345
http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article130432.ece
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:22:54 av Rickard »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2010, 17:48:39 »
Skulle inte lägga ut dessa pengar på nåt tveksamt märke med skum ÅF och ingen koll, kan inte skilja så mycket på märkespump?

Annan sak, tex luft/luftpump för 4000-6000:-, då vågar man chansa lite.

/A.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:23:12 av Rickard »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2010, 19:17:37 »
Jag försökte hitta uppgifter om vad den har för effekt men det fanns inget på nätet.

hittade heller inget förän jag Googlade på heatpump AVH - 12 D och ser att det är en Invest LV 06 (Föregångaren till dagens LVE 06 som har ca 6,5kW) hittade inget datablad på den men läste någonstans att den var på strax under 6kW.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:23:35 av Rickard »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2010, 21:35:37 »
Till Ris:

Du litade på försäljaren, utan att ta reda på hur värmepumpar fungerar.....eller hur ?

Betrakta köpet som lärpengar.

Många av oss andra......mycket intresserade värmepumpsägare.....har gjort felaktiga köpbeslut, trots att vi försökt förstå innan.

Sån´t är livet......



App app app, tar inte ris i mitt försvar alls, han får stå sitt kasst MEN en ska väl som vanlig människa kunna köpa en vp utan att behöva utbilda sig till krökis, man ska inte behöva kunna så mkt om en vp för att ha en hemma. Sen gör ju intresset att man lär sig mer än en som bara har den till det den är tänkt för, att värma huset. Många missnöjda vp-köpare skulle inte behöva va det om bara krökisen och försäljaren gjort ett riktigt jobb. Hur många är det inte som ställer frågor via detta forum pga av nån reparatör inte har tid att komma och rätta till felet på en 2-månaders gammal vp som krånglar och sen få fixa det själv??? Är rena jävla High Chapparal bland många av sveriges vp-försäljare. Dyra maskiner som är alldeles för invecklade för vanligt folk. Sen är jag med min vp väldigt nöjd och klagar inte, men då har det krävts en del tid på detta forum oxå.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:24:24 av Rickard »
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2010, 21:40:17 »
Jag måste revidera det jag skrev tidigare
 Invest LV 06 är enligt denna länk inte pÃ¥ mer än 5kW

Och om man tittar på vad Investliving skriver om sina pumpar så står det
Citera
Värmeeffekt (Watt): 1400-5270 (6500*)

*Enligt egna mätningar

SÃ¥ frÃ¥gan jag ställer mig nu är om LV 06 pumpen verkligen är pÃ¥ 5kW  Sc:,h eller om det ocksÃ¥ är "Egna mätningar" bakom den siffran.
Och hur är denna mätning utförd (temperaturer?) samt hur är den officiella siffran för LVE 06 uppmätt (1400-5270W) Vilken norm har man använt?
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:24:41 av Rickard »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #11 skrivet: 04 mars 2010, 22:17:22 »
Det skulle vara intressant att veta vid vilken utomhustemperatur pumpen klarade 38 graders framledning. Det kan knappast ha varit när det var +10 i oktober för borde det inte har varit behov av så hög temperatur.

Det skulle också vara intressant att veta om Ris var i kontakt med fler leverantörer men det verkar inte så av beskrivningen.

En luft-vatten med kappilärörs reglering skulle inte få säljas i min mening . Det ska vara termisk eller elektronisk expansionsventil.


Så då var "Akta er för värmepumpar från Invest" rätt rubrik. Säljaren var i alla fall inte seriös enligt min mening.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 06:38:51 av Rickard »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #12 skrivet: 05 mars 2010, 06:37:47 »
Denna typ av inlägg är precis den typ av inlägg som jag inte vill ha i detta forum (trådens första inlägg alltså).
Inlägg som bara görs av missnöjda kunder för att genom utpressning få företag att stå för mer än man som konsument kan begära.

I detta fall har kunden blivit rekommenderad en för liten värmepump av en oseriös (så vitt man kan bedöma) återförsäljare.
När denna har gått i konkurs har man som köpare tyvärr ingen laglig rätt att reklamera pumpen vidare till någon annan, utan det är helt upp till de inblandade parterna att komma överens om hur man skall hantera ärendet.

Om Invest gjort en seriös utredning på huruvida värmepumpen fungerar "normalt" eller ej, och konstaterat att den fungerar anser jag att de gjort vad som kan krävas av dem.
De bör rimligen inte behöva ta ansvar för att en återförsäljare sålt en för klen värmepump till en okunnig kund.

Sen kan jag tycka att nämnda företag, och i princip alla andra importörer/tillverkare av luft/vatten-värmepumpar är alldeles för dåliga på att informera om den verkliga uteffekten, vid kall väderlek, och jag har förståelse för att många kunder känner sig missnöjda när det blir en så kall vinter som vi nu haft, och värmepumpen inte levererar det man som okunnig kund har förväntat sig.
Att nämnda värmepump inte har elektronisk eller termisk expansionsventil kanske man får förvänta sig när den kostar i runda slängar 50% av vad en luft/vattenvärmepump av bättre kvalite kostar.
Som i de flesta andra fall så får man i stort vad man betalar för.

Men än en gång, inlägg av denna typ som mer eller mindre bara går ut på att smutskasta person eller företag accepteras inte i detta forum, och jag kommer eventuellt att plocka bort den helt och hållet så småningom.
Som nu är har jag ändrat rubriken, och redigerat första inlägget, för att denna typ av smutskastning inte skall "fastna" i googles indexering på vissa sökord som jag förstått att "hämnaren" ris har optimerat sitt inlägg för.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #13 skrivet: 05 mars 2010, 08:35:02 »
Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missnöjd kund klagar
« Svar #14 skrivet: 05 mars 2010, 08:35:45 »
vänta nu Rickard.

Jag håller med om att det är olyckligt med en eventeuell smutskastning av företag m-m

Men att en kund ska förvänta sig att produkten den köper inte fungerar för att den är billig det förstår jag inte.
Då ska det framgå i reklamen när den säljs .
Du har nu köpt en värme pump med kappilär rör som reglering  "Billigt"  fungerar endast vid beräknad förÃ¥ngningstemp.

Hushållen i sverige ska väl ändå inte behöva utbilda sig till kyltekniker/konstruktörer innan dom köper en värmepump,
 I sverige har vi nÃ¥gra riktigt duktiga konstruktörer Hans ljung Idesta  Henrik Berglund Qvantum ,´Mats Carlsson Ecozon. med flera . Ingen av dom skulle ens komma pÃ¥ tanken att stoppa dit ett kapprör som reglering för att spara 300 kr i oem ledet .
tror inte BMW skulle byta sin insprutning mot ett fast rör där soppan rinner in i toppen och i reklamen vid 5800 varv går den bra annars fär du putta eländet .
Det förväntar sig ingen bilägare
c-c

Jag har ingen annan uppfattning än dig i sakfrågan, det jag vänder mig emot är att folk missbrukar olika sajter på nätet för att smutskasta och utöva utpressning mot företag som trots allt följt de lagar som finns i detta land.
Att pumpen ifråga inte har rosat marknaden är en helt annan sak.

Det hade varit en helt annan sak om inlägget skrivits av en "riktig" medlem i forumet, och inte bara av en kille som hittat forumet och gör allt som står i hans makt för att förstöra för företaget ifråga, som dessutom just i detta fall inte kan hållas ansvariga för försäljningen som sådan, utan får plocka upp skiten efter ett konkursat installatörsföretag som gjort en oseriös bedömning av kundens behov, och värmepumpens förmåga att bidra med den energi som krävs.

Det som är fel är ju att den som sålt och konkat återigen är igång och säljer invest pumpar......

Mmm, men förhoppningsvis har han väl lärt sig nåt.



Att det finns en del i denna bransch som inte bryr sig om kunderna är helt klart, likväl som inom stora delar av hantverkarskrået i stort, men i detta forum vill jag att vi skall diskutera sakfrågor, prestanda och i vilken situation olika värmepumpar kan tänkas göra ett bra jobb.

Det finns snart dussintals "betygssajter" där man har som affärside att låta folk smutskasta olika företag och produkter, och jag vill allvarligt talat inte ha den typen av skitsnack i detta forum.

När det gäller funktionen på produkten så antar jag att Importören har konstaterat att den fungerar så bra som den kan förväntas göra, och där upphör ju deras juridiska ansvar, att det sen kanske finns brister i prestandan även på fullt fungerande maskiner är liksom en annan sak, och nåt som jag inte vänder mig mot att man diskuterar - för de som är intresserade av prestandan så är det bara att läsa igenom "Energicentrapumpen-tråden".
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 08:44:13 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!