Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenlukt  (läst 9602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Solas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
Vattenlukt
« skrivet: 25 januari 2007, 11:26:15 »
Kan någon svara på vad det beror på att vattnet luktar "ruttna ägg"?
Jag har dragit ut vatten till bastun och där har jag en elektrisk varmvattenberedare på 300l.
Jag har även en värmeslinga i slangen för att undvika frysrisk.
När jag ska använda vattnet så luktar det illa. Om jag spolar varmvattet i 5 min så försvinner lukten.
Jag har borrad brunn, ock jag vet att jag har lite mangan och järn i vattnet.Jag hade samma problem med vattnet till huset, med det fixades med att jag bytte ut tryckkärlet med gummiblåsa i mot en av plast där trycket byggs upp av luft.
Vore tacksam för råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenlukt
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2007, 12:18:04 »
Jag skulle gissa pÃ¥ kombinationen svavelhaltiga ämnen + lÃ¥gt pH.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Vattenlukt
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2007, 12:25:07 »
Från borrentreprenörernas riksförbund:

Lukt av "ruttna ägg" tyder på:

-svavelväte i grundvatten
-påverkan från avlopp
-vatten som inte omsätts under längre tid
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenlukt
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2007, 21:41:01 »
Mangan.

Har eller hade samma problem fast mycket värre när jag köpte mitt hus. Hade ett "vanligt" filter i början, men det fick man byta patroner i varannan dag då vattnet började lukta just ruttna ägg igen.
Det missfärgade även kermiken i toalett etc, samt missfärgade vittvätten.

Okej, nu hade jag höga halter av mangan som krävde ett rejält filter. Inga problem sen dess.

Tror att om du söker på mangan så får du just beskrivningen att vattnet luktar just ruttna ägg.
Dags att uppdatera här.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenlukt
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2007, 22:21:35 »
Mangan ger missfärgning.
Svavelväte ger en lukt av ruttna ägg, spolas vattnet upp och får stå några timmar försvinner lukten.
Ett enkelt sätt att bli kvitt svavelvätet är att "lufta" vattnet, man kan tex. låta en del av det upp pumpade vattnet rinna tillbaka och på det sättet bli lufftat eller dra ned in "tryckluftsslang" i hålet och ha en liten kompressor som blåser ned luft i vattnet några minuter några gånger/dygn.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Vattenlukt
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2007, 22:34:20 »
Mangan ger missfärgning.
Svavelväte ger en lukt av ruttna ägg, spolas vattnet upp och får stå några timmar försvinner lukten.
Ett enkelt sätt att bli kvitt svavelvätet är att "lufta" vattnet, man kan tex. låta en del av det upp pumpade vattnet rinna tillbaka och på det sättet bli lufftat eller dra ned in "tryckluftsslang" i hålet och ha en liten kompressor som blåser ned luft i vattnet några minuter några gånger/dygn.

Finns även luftare som ej behlöver extra utrustning.. den ansluts på inkommande vatten sedan sugs luft med in när man använder vattnet och en liten del luft/vattenblandning rinner ut i avloppet..
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenlukt
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2007, 23:56:05 »
Mangan ger missfärgning.
Svavelväte ger en lukt av ruttna ägg, spolas vattnet upp och får stå några timmar försvinner lukten.
Ett enkelt sätt att bli kvitt svavelvätet är att "lufta" vattnet, man kan tex. låta en del av det upp pumpade vattnet rinna tillbaka och på det sättet bli lufftat eller dra ned in "tryckluftsslang" i hålet och ha en liten kompressor som blåser ned luft i vattnet några minuter några gånger/dygn.
Där ser man. Detta var då inget vattenexperten som levererade mitt filter berättade om. Hade kanske räckt att blåsa brunnen en gång per dygn?
Sluppit köpa filter för 40000:-
Och slippa hålla på med kaliumpermanganat. Kan det verkligen vara en lösning?
Dags att uppdatera här.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Vattenlukt
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2007, 07:18:50 »

Där ser man. Detta var då inget vattenexperten som levererade mitt filter berättade om. Hade kanske räckt att blåsa brunnen en gång per dygn?
Sluppit köpa filter för 40000:-
Och slippa hålla på med kaliumpermanganat. Kan det verkligen vara en lösning?
Ja om du bara hade haft problem med svavelväte. Men du hade ju missfärgningar också och det tar inte luftningen
Din lukt och missfärgning var två separata problem
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Solas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Vattenlukt
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2007, 13:56:38 »
Hej citaktiva
Det låter intressant det du skriver, för jag har en luftblandare till tryckkärlet till huset just nu och lukten försvann på en gång. Vilken anordning är det du beskriver och var finns den att köpa?

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenlukt
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2007, 15:02:38 »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vattenlukt
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2007, 18:31:46 »
Du har en emaljerad varmvattenberedare med en offeranod. Med standardvarianten kommer lukten ofta med egna brunnar. Byt anoden till en annan sort. Kommer aldrig ihåg vad som är standard magnesium eller zink tror det är magnesium som standard. Kan återkomma med sorten efter helgen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Solas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
SV: Vattenlukt
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2007, 08:35:13 »
Tack fixaren
Kan det vara så enkelt?
Väntar med spänning på vilken sort jag ska ha.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Vattenlukt
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2007, 09:09:23 »
Magnesium är den vanligaste sorten och zink den som skulle kunna hjälpa. Kolla först så att du verkligen har en emaljerad beredare.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!