Skrivet av: Lelle
« skrivet: 11 augusti 2012, 18:14:10 »Av gammal erfarenhet så vet jag att det inte alltid är det man tror, och det är lätt att måla upp det värsta scenariot. Framförallt om man inte haft händerna på problemet.
Därmed inte sagt att det varken är det ena eller det andra i ditt fall.
Normalt sett ska man inte se något i synglaset under drift då det ska vara en klar vätska innanför glaset. Däremot syns bubblor där framförallt en stund efter start.
Det är på vätskeledningen som synglaset sitter, köldmediat går vidare under högt tryck i vätskefas till expansionsventilen och därefter förgasas i förångaren under lågt tryck.
Saknar du både utrustning och kunskap så är det antagligen enklast att fråga någon lokal kylfirma om de kan hjälpa dig.
För att konstatera om det finns gas så räcker ett enkelt manometerställ för att kontrollera trycket i systemet.
Ska aggregatet skrotas måste det tömmas på eventuell gas som ska tas om hand för destruktion. Man suger ur gasen med ett tömningsaggregat och flyttar den till en gasflaska, på samma sätt om aggregatet skall lagas och tömmas inför reparation. I vissa fall kan då gasen återanvändas istället.
Är kompressorn hel, men systemet har varit tomt på gas en tid så är det stor risk för fukt i rör och kompressor. Man måste då löda bort och byta ut filter samt vakuumsuga i omgångar, för fukt gör att oljan förstörs och bildar syra som skadar komponenterna i kompressorn.
Svar på dina frågor:
1. Som sagt, med ett manometerställ så kan man se om det finns gas i den, kanske inte tillräckligt mycket. För att veta om systemet är tillräckligt fyllt så kan man köra den på bänk utan styrsystem om man vet vad man gör. Man vill ju inte förstöra vare sig kompressor eller värmeväxlare.
2 o 3. Är de ackrediterade ska de kunna göra både tryck och läckagetest för det kölmedia pumpen varit laddad med. Det är det du ska kolla upp ifall du ska anlita någon. Idag är ackrediteringen personlig, den som gör jobbet ska kunna visa dig sitt bevis.
Lycka till och hoppas på det bästa!
Därmed inte sagt att det varken är det ena eller det andra i ditt fall.
Normalt sett ska man inte se något i synglaset under drift då det ska vara en klar vätska innanför glaset. Däremot syns bubblor där framförallt en stund efter start.
Det är på vätskeledningen som synglaset sitter, köldmediat går vidare under högt tryck i vätskefas till expansionsventilen och därefter förgasas i förångaren under lågt tryck.
Saknar du både utrustning och kunskap så är det antagligen enklast att fråga någon lokal kylfirma om de kan hjälpa dig.
För att konstatera om det finns gas så räcker ett enkelt manometerställ för att kontrollera trycket i systemet.
Ska aggregatet skrotas måste det tömmas på eventuell gas som ska tas om hand för destruktion. Man suger ur gasen med ett tömningsaggregat och flyttar den till en gasflaska, på samma sätt om aggregatet skall lagas och tömmas inför reparation. I vissa fall kan då gasen återanvändas istället.
Är kompressorn hel, men systemet har varit tomt på gas en tid så är det stor risk för fukt i rör och kompressor. Man måste då löda bort och byta ut filter samt vakuumsuga i omgångar, för fukt gör att oljan förstörs och bildar syra som skadar komponenterna i kompressorn.
Svar på dina frågor:
1. Som sagt, med ett manometerställ så kan man se om det finns gas i den, kanske inte tillräckligt mycket. För att veta om systemet är tillräckligt fyllt så kan man köra den på bänk utan styrsystem om man vet vad man gör. Man vill ju inte förstöra vare sig kompressor eller värmeväxlare.
2 o 3. Är de ackrediterade ska de kunna göra både tryck och läckagetest för det kölmedia pumpen varit laddad med. Det är det du ska kolla upp ifall du ska anlita någon. Idag är ackrediteringen personlig, den som gör jobbet ska kunna visa dig sitt bevis.
Lycka till och hoppas på det bästa!