Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag mÃ¥ste ha en radiator helt strypt för att fÃ¥ riktig värme pÃ¥ de andra???  (läst 1528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi har ända sedan vi köpte kåken i våras haft problem med att en radiator i förrådet inte blivit varm öht, för några veckor sedan upptäckte jag att den var helt strypt i kopplet. Skruvade ut skruven lite och den blev varm. De senaste dagarna har det varit rejält kallt här på nätterna, och jag har då kunnat konstatera att de andra radiatorerna i huset helt plötsligt inte kan leverera tillräckligt med värme.

Jag prövade nu att strypa nämnda radiator igen, och se på f*n, det blev direkt tillräckligt varmt i de andra igen.

Vad kan detta bero på, att denna enda radiator så att säga "kortsluter" resten av systemet? Den sitter på vad jag kan se en separat slinga tillsammans med två andra i förråd och garage.

Radiatorn och dess koppel, jag har strypt på insexskruven bakom det markerade locket:



Denna typ av koppel finns bara på dessa tre radiatorer, övriga ser ut enligt bilden nedan:



Jag har även konstaterat att jag tydligen har termostatventilerna på returen på samtliga övriga radiatorer, detta märktes väl nu eftersom det högra röret på bilden ovan var varmt, och röret vid termostaten iskallt. Det verkar inte som det varit någon cirkulation i systemet öht innan jag åter strypte den krånglande radiatorn.


Nu fungerar ju värmen i resten av kåken, men det vore ju roligt att kunna ha även den nu strypta radiatorn igång utan att det förstör resten av systemet.


Synpunkter/idéer mottages tacksamt!




« Senast ändrad: 20 oktober 2013, 12:52:29 av Tottoman »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vad har du för värmekälla?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vedpanna Gaselle 25kW. 750 liter acktank. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.



Vad har du för värmekälla?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
OK, frågade för att veta om du hade värmepump. (då hade rådet varit att ta bort de flesta termostaterna permanent)
Har du försökt balansera in flödet till dina radiatorer utan termostater?

Om inte, så här tycker jag att du kan göra
Öppna/ta bort termostaterna helt och öppna alla strypningar i kopplen. *)
Mät temperaturfallet över varje radiator. (tempskillnad framledning-returledning)
Börja strypa lite i kopplet på den som har minsta tempfallet (kortsluter mest) och mät upp alla radiatorer igen.
Fortsätt så tills alla har ungefär lika tempfall.
Sätt tillbaka termostaterna och justera in dem så du får önskad rumstemp.

*)Kan också vara idé att se till att motionera piggen i ventilerna så de öppnar helt utan termostat innan du börjar med balanseringen.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag låter shuntautomatiken sköta regleringen så därför är alla termostater max öppna redan idag, "piggen" är även motionerad i alla. Alla strypningar är öppna, utom just i detta koppel som måste vara helt stängt för att de övriga ska få någon värme...

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Så bra då, kan du sätta igång och balansera flödet med individuella strypningar på de radiatorer som har minsta deltat.

Obs att det instrypningen kan vara känslig, använd mycket små ändringar åt gången och låt det gå åtminstone en kvart mellan dem.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!