Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)  (läst 14291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2006, 10:53:48 »
Hmmmm.... Sc:,h

Jag bor ju i ett hus med tegelfasad och sutterängvåning i betong så det kanske funkar bättre hus mig än om man bor i en "trälåda". Jag antar att värmetrögheten i mitt hus gör att huset klarar lite mer -gradminuter innan det märks inne. Jag kör med max 48 grader framledningstemp (VP:n klarar 46 utan tillskott) och har aldrig haft kallare än 19,5 grader inne.

Fördelen är att när tillskott steg 1 går in ökar framledningen till ca 51 (efter nån timme) och då går aldrig steg 2 in. Underskottet betas av med endast kompressor + 2 kW elpatron vid svinkyla.

Jag har samma fasadstruktur som dig men kan direkt märka hur kylan slår igenom. Som jag skrev tidigare, när jag begränsade VBF till 52 klarade inte systemet att hålla 22 grader inne utan hackade ner till 21 (det var ca -20 ute den natten). Men nu var ju inte det någon katastrof men tillsammans med inomhusgivare blir det ju inte bra. Det som händer är ju att systemet ligger och höjer VBF så länge inomhustempen är under inställt värde. Och skulle jag begränsa VBF ännu mer skulle inomhus tempen kanske sjunka neråt 19-19,5 grader också. Men det är ju typ 3 steg under mitt önskade värde = 4*3 = 12 graders kompensation på VBF för att komma ikapp. Inte bra. VBF max kan ju bara fungera vettigt när man inte har inomhusgivare (precis som Ekke påtalar).
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2006, 12:01:16 »

Jag bor ju i ett hus med tegelfasad och sutterängvåning i betong så det kanske funkar bättre hus mig än om man bor i en "trälåda". Jag antar att värmetrögheten i mitt hus gör att huset klarar lite mer -gradminuter innan det märks inne. Jag kör med max 48 grader framledningstemp (VP:n klarar 46 utan tillskott) och har aldrig haft kallare än 19,5 grader inne.


Yes, vi verkar köra på samma sätt. Funkar bra, men min plan runt att installera inne-givare får man väl fundera på.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2006, 14:32:33 »
Fast på dagen, då solen kommer fram, så brukar solinstrålningen höja innetempen ett par grader så då jobbar VP:n i kapp för mig. Men om det är -20 och molnigt då kommer inte jag klara mig heller.

Fast jag anser att det är en fördel att maximera VB-f om man har innegivare. Med ett högre värde på VB-f max så springer gradminutrarna iväg kvickt om innetempen kommer under börvärdet så att den späder på gradminutersunderskottet. Då får VP:n jobba ännu längre med eltillskott för att beta av underskottet.

Men idén med detta är att man kan acceptera lite kyligare inne då det är svinkyla ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2006, 16:44:05 »
Fast jag anser att det är en fördel att maximera VB-f om man har innegivare. Med ett högre värde på VB-f max så springer gradminutrarna iväg kvickt om innetempen kommer under börvärdet så att den späder på gradminutersunderskottet. Då får VP:n jobba ännu längre med eltillskott för att beta av underskottet.

Men idén med detta är att man kan acceptera lite kyligare inne då det är svinkyla ute.

Och det är väl just detta som jag kan vara lite tveksam till. Med innegivare så blir "återladdningen" onödigt våldsam eftersom denna vill kompensera för tappet som blivit under natten. Så frågan är hur mycket man egentligen tjänar på att dra ner VB-fram max ?Utan inomhusgivare kan det däremot fungera bättre. Då får man lite kyligare på natten och sedan sker återladdningen lugnt och fint under dagen.

Problemet med allt detta är att en åtgärd som fungerar perfekt i vissa situationer inte alls fungerar bra i andra. Det finns ju så många scenarior att ta hänsyn till. Har man en VP som kräver TS vid kallare väderlek så är det svårt att komma undan just TS oavsett vad man gör. Så tycker jag det känns som.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2006, 21:52:16 »
Det finns ett till alternativ att undvika tillskott, köra på nattsänkning. Jag har provat detta och det har skrivits en del trådar runt detta (sök!). Min erfarenhet är att det är svårt med "timing". Kör VP mycket går det inte att tajma utan resultatet är helt enkelt att ett antal gradminuer inte behövs under natten, men man kan inte speca "när". Kör VP:n t.ex. runt 18h och startar runt 10ggr så är timingen lättare. Risken finns dock för tillskott för att hämta hem på morgonen då dessutom VV-laddning ska ske.

Principen är dock att minska bör-värdet pÃ¥ VB-fram under natten dÃ¥ det oftast är som kallast. Jag har testat med -1 gr 00:00 till 04:00, dÃ¥ hinner den värma upp köket till morgonkvisten.  ;) Besparingen kan vara tveksam om man sÃ¥ att säga inte slipper TS. Kallare pÃ¥ natten kan dock vara en komfortfrÃ¥ga ocksÃ¥.
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2006, 08:48:29 »
Det finns ett till alternativ att undvika tillskott, köra på nattsänkning. Jag har provat detta och det har skrivits en del trådar runt detta (sök!). Min erfarenhet är att det är svårt med "timing". Kör VP mycket går det inte att tajma utan resultatet är helt enkelt att ett antal gradminuer inte behövs under natten, men man kan inte speca "när". Kör VP:n t.ex. runt 18h och startar runt 10ggr så är timingen lättare. Risken finns dock för tillskott för att hämta hem på morgonen då dessutom VV-laddning ska ske.

Principen är dock att minska bör-värdet på VB-fram under natten då det oftast är som kallast. Jag har testat med -1 gr 00:00 till 04:00, då hinner den värma upp köket till morgonkvisten.  ;) Besparingen kan vara tveksam om man så att säga inte slipper TS. Kallare på natten kan dock vara en komfortfråga också.

Nattsänkning på 1215 är inte ens möjlig eftersom den modellen inte ens har en klocka i sig.

Rent generellt skulle nog jag dessutom vilja ställa mig tveksam till kombinationen nattsänkning och bergvärmepump. Systemet är för trögt. Med oljeeldning var det annat då kunde man dra ner och dra på med väldigt snabba reaktionstider (speciellt uppåt eftersom man hur lätt som helst hystade iväg en 80 grader i framledningstemperatur).

Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #21 skrivet: 10 februari 2006, 13:05:10 »
Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?

Eller tilläggsisolera vinden, billigt och relativt enkelt, hjälper upp en något underdimensionerad VP bra.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2570.0/all.html

 --/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #22 skrivet: 10 februari 2006, 18:55:56 »
Bääääääääääää, jag är skeptisk...(grimas enligt Stefan Sauk). Blir nog till att leva med TS när det kyler på, såvida man inte ska investera i 16 större radiatorer, en större pump och ett nytt djupare borrhål....eh, låter kanske lite dyrt!?

Eller tilläggsisolera vinden, billigt och relativt enkelt, hjälper upp en något underdimensionerad VP bra.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2570.0/all.html

 --/

mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #23 skrivet: 10 februari 2006, 19:21:12 »
mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?

Hos mina föräldrar lade vi på 10 cm glasull ovanpå ca 10 cm sågspån/cutterspån för 15 år sen. I somras såldes kåken (byggd 62) och en inspektion av vinden visade att allt var helt OK. Det som gäller är att vinden ventileras genom takfoten och att det finns ventiler på gavlarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #24 skrivet: 10 februari 2006, 20:01:34 »
mmmmmmmmmm, tilläggsisolera...... För närvarande har jag ett par lager glasull/motsvarande oklart material (typ 5cm) och ovanpå det kanske 10 cm sågspån. Är detta mycket eller lite? Hur skulle man ändra detta? Skotta bort sågspånet och lägga på något annat?

Hos mina föräldrar lade vi på 10 cm glasull ovanpå ca 10 cm sågspån/cutterspån för 15 år sen. I somras såldes kåken (byggd 62) och en inspektion av vinden visade att allt var helt OK. Det som gäller är att vinden ventileras genom takfoten och att det finns ventiler på gavlarna.

Med ventilera genom takfoten menar du att det finns synliga springor ut under taket ut, dvs så man inte täpper till? Och ventiler på gavlarna har jag. ....Man kanske skulle baxa upp isolering på vinden.......Är det glasull som gäller numera också eller finns det något annat material som också skulle passa ovan sågspånet?
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #25 skrivet: 10 februari 2006, 20:18:36 »

Med ventilera genom takfoten menar du att det finns synliga springor ut under taket ut, dvs så man inte täpper till? Och ventiler på gavlarna har jag. ....Man kanske skulle baxa upp isolering på vinden.......Är det glasull som gäller numera också eller finns det något annat material som också skulle passa ovan sågspånet?

Jag tror att det inte spelar så stor roll om det är glasull eller mineralull. Som du ser i länken handlade jag billig isolering på byggmax, den funkar nog lika bra som dyrare från Isover eller Rockwool.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #26 skrivet: 10 februari 2006, 20:54:29 »
Gammal isolering av kutter/sågspån kombineras bäst med annan isolering av cellulosafibrer, tex Warmcel, Ekofiber eller Thermofloc. Fördelen med dessa material är att de inte är så känsliga för fukt, t ex om ångspärren är skadad eller saknas. Glasullens isoleringsförmåga avtar redan vid 4% fuktinnehåll med ovannämnda material tål betydligt mer.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2006, 09:07:41 »
Det finns ju även lösull, som man kan blåsa upp på vinden.

Det skall gå att låna/hyra utrustning där man köper lösullen.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Tips för att undvika eltillskott (berg/jordvärme)
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2006, 18:57:21 »
Rippe, läs länken Carl hänvisade till. Köp runt runt 20cm mineralull frÃ¥n ByggMax och lägg ovanpÃ¥ allt skräp du har pÃ¥ vinden. Detta bör leda till besparing pÃ¥ runt 10-12%. Jag tänkte göra samma sak i sommar, tänkte kompensera för min nÃ¥got snÃ¥la borra.  Jag har nu nÃ¥t "rockwool"-aktigt ca 15cm. Jag har dessutom bra ventilation  studs
Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!