Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybliven husägare i behov av rÃ¥d :)  (läst 1925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Nybliven husägare i behov av råd :)
« skrivet: 01 november 2006, 02:21:06 »
Hejsan!

Har precis köpt hus strax utanför Östersund och funderar över byte till jordvärme.

Huset är ett 1 1/2 plans på ca 110m2, byggt 1910. Uppvärming sker medelst en kombipanna olja/ved/el från början av 80-talet och ett vattenburet system(ingen ackumulatortank), golvvärme i nyrenoverat kök och hall samt badrum på övervåning och gamla radiatorer i övrigt. Enkel eller dubbelrörs system och hög eller lågtemp har jag ingen aning om... (har sett det talas om det på forumet)
De senaste åren har endast el använts och förbrukningen har legat på ca 31000kWh/år inkl hushållsel, det är så detaljerat som jag lyckats få fram.
I anslutning till huset finns 3 hektar åkermark så jag kan gräva ned kilometervis med slang om så behövs.
Jo, vi är endast 2 vuxna som flyttar in men användar dock en del varmvatten(stort hörnbubbelbad) som gärna får täckas av värmepumpen.

Så nu behöver jag råd över vad jag bör tänka på...
Storlek på pump?
Går det överhuvudtaget att konvertera ett så gamalt system till jordvärme utan att behöva byta radiatorer i hela huset? (om det nu går att säga grundat på den bristfälliga information jag gett)
De nya pumparna Nibe Figther 1250 och IVT Premiumline X15, är de värde det högre priset i jämförelse med de äldre modeller som skulle komma ifråga i mitt fall?
Hur mycket slang behöver jag gräva ned? Måste man gräva 2 slingor om det blir längre än en viss längd?
Kommer att göra så mycket som möjligt själv (eller medelst hjälpvilligt släkt och goda vänner), går det att på det viset att spara lite jämfört med att anlita en firma för allt?

Någonting annat jag bör tänka på?


Med snöiga Jämtländska hälsningar!
Johan
« Senast ändrad: 01 november 2006, 02:29:18 av Arla »

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare i behov av råd :)
« Svar #1 skrivet: 01 november 2006, 08:21:28 »
ett vattenburet system(ingen ackumulatortank), golvvärme i nyrenoverat kök och hall samt badrum på övervåning och gamla radiatorer i övrigt. Enkel eller dubbelrörs system och hög eller lågtemp har jag ingen aning om... (har sett det talas om det på forumet)
De senaste åren har endast el använts och förbrukningen har legat på ca 31000kWh/år inkl hushållsel, det är så detaljerat som jag lyckats få fram.
I anslutning till huset finns 3 hektar åkermark så jag kan gräva ned kilometervis med slang om så behövs.
Jo, vi är endast 2 vuxna som flyttar in men användar dock en del varmvatten(stort hörnbubbelbad) som gärna får täckas av värmepumpen.

Så nu behöver jag råd över vad jag bör tänka på...
Storlek på pump?
Går det överhuvudtaget att konvertera ett så gamalt system till jordvärme utan att behöva byta radiatorer i hela huset? (om det nu går att säga grundat på den bristfälliga information jag gett)
De nya pumparna Nibe Figther 1250 och IVT Premiumline X15, är de värde det högre priset i jämförelse med de äldre modeller som skulle komma ifråga i mitt fall?
Hur mycket slang behöver jag gräva ned? Måste man gräva 2 slingor om det blir längre än en viss längd?
Kommer att göra så mycket som möjligt själv (eller medelst hjälpvilligt släkt och goda vänner), går det att på det viset att spara lite jämfört med att anlita en firma för allt?

Någonting annat jag bör tänka på?


Värmebehov, ca 25000 kWh + tidvis sträng kyla (Jämtland) pekar på ca 8 kW. Mycket varmvatten till stort bad, kanske Nibe 1130-8 + lämplig VPA eller motsvarande från annan leverantör. De nya pumparna är nog bra men dyra, betydligt längre payoff-tid.

Gamla raddar, vanligen = stora raddar. Det är en fördel. Troligen har du tvårörssystem, det var nog vanligast förr. En del golvvärme gör att 1130 är lämplig eftersom den kan styra två system separat, detta kräver dock ett tillbehör med separat cirk.pump.

För en 8:a rekommenderar Nibe 325 - 2x250m slang. Eftersom du gör jobbet själv så gräv ner 400m eller hellre 2x250m. Parallella slangar ger lägre strömningsmotstånd. Enkel slinga bör inte överstiga 400m.

Gör du det mesta själv spar du en hel del. Speciellt att gräva ner kollektorn ger en hyfsad vinst.

En 1130-8 + eltillsats (ETS12) + växelventil (VST11) + extra shunt (ESV 20) + påfyllnadssats kan man nog få för ca 45000. Kollektor (500m) + bioetanol (150l) går på 6-7000. Därtill kommer en VPA för varmvatten samt en hel massa kopplingar och rör.

Bobo
« Senast ändrad: 01 november 2006, 08:39:20 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven husägare i behov av råd :)
« Svar #2 skrivet: 01 november 2006, 11:35:25 »
Du kan lätt kolla om dina radiatorer är lämpliga...
Kolla vilken temp du behöver på framledn o retur vid hyfsad kyla...
Alla termostater ska va öppna dÃ¥...  med en bra termometer kollar man det snabbt.... Du bor väl inte västerut??
I den här kylan som var i morse kan man också kolla effektbehovet. man kan tex se hur mycket som el elpannan "tog"

Jag bor lite västerut från Östersund...
Brände ca 28000 kwh inkl hushållsel jag tycker min 7,5 kw är liite vek, men den räcker ned till -20. Så det är väl rätt ok.
Tänk pÃ¥ att ni kanske vill ha varmare och kommer säkert att använda mera vv,  det mÃ¥ste med i kalkylen annars fÃ¥r ni en för liten värmepump.

Med bubbelbadkar så behöver du en större varmvattenberedare (VVB). Har du inte det behöver du en elberedare i serie med din värmepumpsberedare och det ger "onödig" eldrift för vv produktionen.

Ytjord skulle funka toppenbra för dig, det blir säkert två slingor på säg 2*300 meter. Det blir billigare än en bergborra som iofs funkar mycket bra det oxå.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Arla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare i behov av råd :)
« Svar #3 skrivet: 01 november 2006, 22:01:00 »
Tackar och bockar för era rÃ¥d   :)
Ja, i morse hade det varit bra att kolla men vi har inte flyttat in i huset än utan det blir i december. Får kolla temp på radiatorer då. Köp och installation av pump blir nog till sommaren, är bara ute i god tid och kollar alternativen.
Huset är förresten pÃ¥ andra sidan Vallsundsbron, flyttar frÃ¥n byggarbetsplatsen Ã…re  ;D

Återigen, tack så jättemycket för er hjälp... (jag lär nog återkomma i ärendet när jag närmar mig att komma till skott)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven husägare i behov av råd :)
« Svar #4 skrivet: 01 november 2006, 22:43:12 »
Om du har elpatron kan man tvÃ¥ngsköra den vid viss kyla (gärna rejäl kyla) dÃ¥ fÃ¥r du en bra uppfattning hur lÃ¥ngt den effekten räcker...  Du har antagligen en elvarmvattenberedare ocksÃ¥, det mÃ¥ste ocksÃ¥ tas med i beräkningen..

Åre... då har du åkt förbi mina trakter dagligen!

Bra att du kollar runt lite redan nu!
Kör du elpanna i vinter så kan det va en hjälp om du läser av elmätaren varje dag vid svinkyla. Inte hela tiden men nån kortare period...
utettemp
innetemp f
ramledningstemp och returtemp på radiatorerna
Vilken effekt elpannan jobbar med
osså förstås elmätaren.

Det blir tiokbra ska du se...

Ã…re  snacka om tvärnint efter VM, blir intressant!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!