Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...  (läst 11242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #30 skrivet: 20 december 2009, 21:36:45 »
Pöjkar!  
Stilla er nu!    knUp   Back to the thread!   Thumbsup

Jag har tagit fram protokollet från dagen för installationen.

Finner Ni något anmärkningsvärt..?

Temp ute..................... = 0 - + 1 ºC vindstilla
Förångningstemp/tryck... = --- bar / --- C
Kondensering/tryck........ = 31 Bar / --- C
Utblås inne Värme.......... = 48 ºC
Köldmedium R410A mängd = 1.35 kg
Utrustningen är kontrollerad och tät = "Ja" 1)
Kontroll vid installation, läcksökning av hela systemet = Indirekt metod förkryssat 2)
I samma fält Utrustningen är kontrollerad och tät = "Ja" 3)

VAD innebär "indirekt metod"?
Mina 1), 2) och 3) ovan anser jag pekar mot inkonsekvens. Har jag fel? RÄTTA MIG! (tack)  

Vänligen
Tony

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #31 skrivet: 20 december 2009, 21:41:44 »
FÖRLÃ…T!   
Jag missade en viktig (?) uppgift:

Rörlängden anges till 3m.
Följdfråga:
Anser Ni att den mängd köldmedium som protokollet uppger, 1.35 kg, står i paritet till de båda rören?

God kväll pÃ¥ er alla   *vinkar*
Tony

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #32 skrivet: 20 december 2009, 22:05:32 »
Utblåstempen på 48 grader lät lite...... vilken var fläkthastighet och inblåstempen då?

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #33 skrivet: 20 december 2009, 23:13:09 »
Att vacumsuga bara tio minuter på hösten med luftfuktighet säkert bortåt 100% och i temperaturer omkring nollan är ju bara det att klassa som felaktigt utfört arbete.

Om det varit en torr varm vårdag med lägsta luftfuktighet kunde det möjligen kanske klara sig utfört av ett proffs som lärt sig precis hur mycket man kan tumma på gränserna fastän tio minuter ändå är för lite.

Men på senhösten med fuktig höstluft (även om det är torrt ute så är relativa luftfuktigheten hög på hösten) så är det faktiskt så att den montören har grovt fuskat med jobbet om det bara var runt tio minuters vacumsugning. Med all sannolikhet drogs inte all fukt ur på den korta tiden. Om det sedan också fanns kondensfukt i rören så är ju risken för forkortad livstid för den kompressorn överhängande.
Tyvärr så lär den väl i så fall gå sönder precis när garantin gått ut om fem år eller så men troligen kan pumpens livstid vara halverad pga detta. Om du har tur så havererar den innan garantin gått ut så det täcks av garantin.

Jag skulle aldrig acceptera detta om det var min pump, men problemet för dig lär väl bli att ord står mot ord om hur lång vacumsugningen var och om montören slarvar på detta sätt med en sådan viktig sak så kan man ju också undra hur slarvigt utfört övrigt arbete är.

Så länge utetemperaturen ligger över avfrostninggränsen så går det bra att hålla låga temperaturer inne utan problem men när avfrostningarna sätter igång så är det ett problem om det inte finns tillräcklig energi att hämta ur inne luften och onda cirkeln startar.

Hade innetemperaturen varit normal så pumpen avfrostar normalt brukar det fungera bra så länge som pumpen är ok, men jag antar att det kan handla om att differensen mellan in och utgående temperaturer blir för stor så att luften kyls för mycket när pumpen inte orkar värma ordentligt vid låga innetemperaturer. Någon expert på kylteknik kanske har bättre vetskap om detta.

Kan ju bara konstatera att min Nocria blåser varmt som rena jetmotorn så länge det bara är tillräckligt varmt i rummet och att den får problem att höja temperaturen om det är riktigt kallt inne. Inte heller behöver utedelen se ut som en isbit det är väl kvoten värmeavgivning/avfrostningstid som ställer till det, den hinner helt enkelt knappt upp i effekt innan den stannar för avfrostning igen och då kvittar det om den ger 6kw vid -10 den hinner ju inte börja värma tillräckligt innan nästa avfrostning kommer och då är det ju 10-15 minuter utan värme igen då inne temperaturen sjunker vilket ju ska hämtas igen när den startat värmefasen på nytt.

Dessutom är normala villor rätt dåliga värmemagasin så temperaturen faller rätt fort när värmen uteblir och är rumstempen låg redan från början så blir det något slags sisyfos arbete för pumpen att höja tempen.

Fast som en del andra säger så kan det ju vara gasbrist och vid slarviga monteringar brukar väl ofta pumparna gå några veckor innan problemen börjar och vacumsögs det bara tio minuter så kan man ju undra hur väl rörkoning och anslutningar har utförts?

Här i Småland är det just nu kallast i landet med -21 enligt smhi,stängde av eco-läget när det passerade -17 redan vid 17 tiden.
Nocria 18 blåser fortfarande runt 40grader med fläkten på maxläget.I ett hus med isolering av 5cm kork och dragiga 2glas fönster så behövs effekten och hade jag köpt den klena 5kw pump jag först rekommenderades av en försäljare så hade jag väl fryst ihjäl alternativt blivit ruinerad på direktel elementen som fortfarande är avstängda utom ett litet på toa fast där är termostaten ställd så det i princip bara går om dörren är stängd när den utnyttjas.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #34 skrivet: 21 december 2009, 05:21:31 »
God morgon! 

Förnyade tack för inläggen!    Thumbsup

Northkingen,
Fläkthastigheten = ? då den inte framgår av dokumentet,
InblÃ¥stempen förmodar jag = lufttempen ute vid monteringstillfället, eh..? (= 0 - +1 ºC)   ;)

Airborne,

En ny superb mininovell!    ;D

Jag är på väg till huset; ankommer 05:50. 04:55 så hade vi klart, stilla och -19 ºC, så jag är "nervös"... ???

De bästa hälsningar (tillbaka den 23/12 pÃ¥ sen-em)   *vinkar*

Tony

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Toppmodellen av NOCRIA - och marginell värme...
« Svar #35 skrivet: 21 december 2009, 11:54:38 »
God morgon!  

Förnyade tack för inläggen!    Thumbsup

Northkingen,
Fläkthastigheten = ? då den inte framgår av dokumentet,
InblÃ¥stempen förmodar jag = lufttempen ute vid monteringstillfället, eh..? (= 0 - +1 ºC)   ;)

Airborne,

En ny superb mininovell!    ;D

Jag är på väg till huset; ankommer 05:50. 04:55 så hade vi klart, stilla och -19 ºC, så jag är "nervös"... ???

De bästa hälsningar (tillbaka den 23/12 pÃ¥ sen-em)   *vinkar*

Tony

Hmm det är ganska avgörande vilken fläkthastighet som gällde för att kunna avgöra om utblåstempen var ok..... inblåstempen bör vara densamma som temperaturen som du hade i rummet som innerdelen sitter i vid testtillfället oavsett vilken utetemperatur det var.

//Krister
« Senast ändrad: 21 december 2009, 21:30:38 av Northkingen »
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!