Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme till ca 35-40 m2 tillbyggnad, egen shuntgrupp? Bästa kopplingssätt?  (läst 1859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skall bygga till ca. 35-40 m2 och tänkte anlägga golvvärme för denna tillbyggnad.
Tyvärr kan jag inte med lätthet dra nya rör från pannrummet, däremot finns det befintlig värmebärare nästan ända fram till utbyggnaden på så när som kanske 50 cm, som är 27mm järnrör och matar 4-5 radiatorer i dagsläget, där en av de större radiatorerna skall bort i samband med tillbyggnaden.

Hela VB systemet är 2-rörssystem och schemat ser ut som på följande bild:

Jag har ritat in den tänka golvvärmekretsen längst upp till höger i bild, dvs. de streckade linjerna (tillökning av golvvärme), markerat med orage pil.
Jag har också angett rördimension och material, Cu för koppar, Fe för järn.
Pannrummet finns sedermera i källarvåningen.

Någon speciell typ koppling som är lämplig för shunten? Finns väl ett antal olika sätt att koppla det på menar jag?

Och hur bäst göra för att den här nya golvvärmen skall arbeta bra ihop med det övriga på schemat?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad jag kan se så borde det funka utmärkt att stoppa in en shuntgrupp så där.
Det finns färdiga paket typ detta som borde funka utmärkt:
http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/shuntgrupper/lk-minishunt-m60n_77772406.aspx
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.183_lk-minishunt-m60n.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Du verkar redan ha en shuntgrupp för KV? är den i Pannrummet, därav din kommentar att du inte kan dra upp nya rör?
Annars vore det väl bäst att bara ta en ny fördelare och koppla på befintlig shunt.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du verkar redan ha en shuntgrupp för KV? är den i Pannrummet, därav din kommentar att du inte kan dra upp nya rör?
Annars vore det väl bäst att bara ta en ny fördelare och koppla på befintlig shunt.

Ja exakt, den shuntgruppen sitter i panrummet. Och det är tämligen bökigt att dra därifrån till planerade tillbyggnaden. Allt går, men jag skulle få slita ut allt mitt hår på köpet för att dra vidare därifrån.

Frågan är väl egentligen med vilket val jag behöver slita ut minst hår,...jag vill ju ha liiite hår kvar i alla fall, efter nämnda tillbyggnad :D

Men utöver att man får sätta ytterligare en CP och shunt, vad är nackdelarna med att avgrena från radiatorstammen enl. ritning? Finns det så att säga andra nackdelar som sämre effektivitet och därmed högre värmekostnader?

Jag vill ju så klart välja det kopplingssätt som ger allra lägsta värmekostnader. Sedan drar ju en extra CP och shunt lite extra ström förvisso, och det slipper man gärna, men ja... jag vet inte.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Du kan läsa lite i min tråd, finns lite filosofier om backventiler etc. Allt är ju inte relevant för din del, men något kanske du snappar upp?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64628.0

Befintliga shunten, styr du den med kurva 2, eller är det fast injustering på inblandningsförhållandet?
Om du redan styr med kurva 2 så kanske det blir knepigt att göra likadant med andra shunten, för det är väl sällan man har kurva 3 på hushålls-VP
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du kan läsa lite i min tråd, finns lite filosofier om backventiler etc. Allt är ju inte relevant för din del, men något kanske du snappar upp?
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64628.0

Befintliga shunten, styr du den med kurva 2, eller är det fast injustering på inblandningsförhållandet?
Om du redan styr med kurva 2 så kanske det blir knepigt att göra likadant med andra shunten, för det är väl sällan man har kurva 3 på hushålls-VP

Tack för tipset, skall läsa där. Ang. styrning så vet jag ärligt talat inte. Att pilla med kurvor och sådant där har jag inte gjort överhuvudtaget vad jag minns (var ju några år sedan jag installerade nu). Jag har ju ställt temp och justerat in ventilerna för de 4 golvslingorna, samt något enstaka element i radiatorsystemet (resten är öppna på fullt ös), och så har det fungerat väldigt bra utan att jag har behövt pilla med något egentligen.
Har ju en extremt låg förbrukning, så jag har heller inte behövt jaga efter högre COP. Man kan väl säga att den är "fabriksinställd" med några få temperaturjusteringar osv. Funkar bra här tycker jag och vi har jämn och bra värme.

Med det sagt betyder det så klart inte att allt är optimalt. Det kanske kan gå att få ännu mer finjusterat, ännu bättre. Vet dock inte om jag orkar med sådant där finlir? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!