Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => IVT => Ämnet startat av: jpinnovation skrivet 28 september 2010, 17:17:57

Titel: Vad är normal servicetid.
Skrivet av: jpinnovation skrivet 28 september 2010, 17:17:57
Min IVT Greenline HT plus E pajade i början på sommaren men jag upptäckte
det inte förrän i augusti. Efter 2 servicekillar visade det si att kompressorn pajat.
Man kunde inte ange nån tidpunkt för reparation.
Jag ringde efter en vecka efter sista servicebesöket och fick svar att dom hade
ingen kompressor på lager utan att jag kunde få vänta mellan 3 veckor och 3 månader på en ny kompressor!

Är detta normalt? Pumpen installerades våren 2008 och är ju relativt ny!
Titel: SV: Vad är normal servicetid.
Skrivet av: ORAKLET skrivet 28 september 2010, 17:29:49
vad var det för kompressor? Mitsubishi?   Du kan ju lika gärna ta ett annat märke.  Men det kanske blir strul med garantier 
Titel: SV: Vad är normal servicetid.
Skrivet av: Håkke skrivet 29 september 2010, 12:51:24
Det kan ju inte vara sant att det skall ta minst 3 veckor och ända upp till 3 månader att få fram en ny kompressor. Man kan i så fall undra om det är så ovanligt med kompressorhaveri att IVT inte har dessa i lager? Dom får väl sno en från tillverkningen.

Mitsubishi kompressorn har ju lovordats och det är få som haft problem med dessa. Kan inte minnas att jag läst här på forumet om någon sådan kompressor som gått sönder. I Folksams rapport finns det ingen HT + E (Några HT + C) som rapporterats med trasig kompressor så du måste ha haft otur eller så kanske det inte är fel i kompressorn?

Kontakta IVT's support centralt och fråga om du verkligen skall behöva vänta så länge. Har du en större maskin så har du väl inte tillräckligt stor eltillsats (max 9kW) och då kan det ju bli kyligt i upp till 3 månader....
Titel: SV: Vad är normal servicetid.
Skrivet av: jpinnovation skrivet 30 september 2010, 12:41:12
Efter att jag ringt upp och uttryckt kritiska synpunkter på deras servicepolicy i förrgår
ringde dom upp och hade plötsligt "fått tag på" dom delar som behövdes!
Skall fixa det onsdag nästa vecka!
Man skall tydligen vara besvärlig/grinig kund!