Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 17 november 2017, 11:09:47 »

Kanske anledning att låta termografera huset av en expert i vinter för att söka och fastställa eventuella värmeläckor och brister i isolering? Vill man göra det själv finns enklare mätinstrument som scannar temperaturen att köpa på t.ex. ClasOhlson.

ja det är ju en bra ide. dock har jag inte sett nåt på utsidan förra vintern som skulle tyda på nån läcka utåt men den skulle ju vara intressant att kolla innåt med nya övervåningen hur det ser ut i tak mm på insidan
Skrivet av: Josth
« skrivet: 17 november 2017, 09:32:14 »

Kanske anledning att låta termografera huset av en expert i vinter för att söka och fastställa eventuella värmeläckor och brister i isolering? Vill man göra det själv finns enklare mätinstrument som scannar temperaturen att köpa på t.ex. ClasOhlson.
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 17 november 2017, 06:53:24 »

Ja exakt, den delen som gjordes då huset byggdes vet jag är separat isolerat med tjock matta runt rören plus lösull nu då, misstänker att den nya delen bara är lösull då den byggdes av andra snickare efter
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 17 november 2017, 06:02:55 »

Citera
Risken är att de ligger fritt i lösull på övervåningen
Jag skulle kontrollera igen när det blir smällkallt i vinter, än så länge kanske det "klarar sig" hyfsat men när det blir riktigt kallt får isoleringen visa om den räcker. Principen för kallvindar är att dom skall vara kalla. Om frånluftkanaler går i isoleringen på kallvinden så får du en värmeförlust, värme kommer att avges (till isoleringen och vidare till kråkorna) vilket du egentligen inte vill. Egentligen borde väl kanaler i kalla utrymmen isoleras med ett värmereflekterande material? Så att värmen från frånluften reflekteras tillbaka in i kanalen och inte absorberas av lösullen (https://www.wiedland.se/kategori/Isolering)
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 16 november 2017, 19:34:34 »

Risken är att de ligger fritt i lösull på övervåningen till de 2 uttagen som sattes dit, resten till nedervåningen är isolerade plus lösull
Skrivet av: krambriw
« skrivet: 16 november 2017, 18:37:00 »

Det är inte så ??? att någon frånluftkanal passerar genom vinden så att frånluften kyls ner innan den når pumpen? Det har varit en del sådana fall som vi diskuterat tidigare...

EDIT: såg att detta redan blivit nämnt så det är nog inte det felet (även om jag tror att lösull inte räcker om det nu bara är det som kanalen går i (normalt bör väl frånluftkanaler bara ligga i/passera "uppvärmda rum" för att att ge maximalt med energi för flv-pumpen att återvinna så att inte förlusterna blir för stora)
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 16 november 2017, 14:28:49 »


Blev ingen märkbar skillnad vad jag kan se. Däremot är ditt "värme: dT börvärde   3.7" det borde vara över 4.0 enligt mitt tidigare inlägg. (Standard är 4 graders diff men med kallare utetemp kan skillnaden bli upp till 8 grader vid DUT. Har du ändrat medvetet eller omedvetet?

nej inget är ändrat sen jag la in det du skrev
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 16 november 2017, 11:32:55 »

ja exakt.. ska ju endå ha dit nån att justera ventilationen då övervåningen är klar så då kanske de kan kolla på pumpen me, det jag reflekterade lite över då dom byggde var att den stod utomhus rätt länge ifrån då den blev levererad innan de skruvade in den i huset, ska ta och höra av mig till husföretaget och se om de skickar ut nån eller om jag ska ta nån egen, kanske e smartare att ta dit nån egen, kanske kostar lite men då e han opartiskt
Skrivet av: Josth
« skrivet: 16 november 2017, 11:13:17 »

Jo det är ju värt att undersöka olika alternativ. Värmepumpen skulle kunna vara ett dåligt exemplar men det skulle också kunna vara så att husföretaget byggde huset med sämre isolering och köldbryggor och värmepumpen egentligen fungerar precis som tänkt med de begränsningar i effekt den har.
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 16 november 2017, 10:38:49 »

nu ligger jag på samma frånluft som rumsluft men endå sticker GM och kompressorn går inte mer än ca 80hz plus 3.5kw el vid -5 ute, fläkten på 68% tycker det verkar konstigt att de ska behövas gå åt så mycket el vid den tempen, kanske värt att ta dit en kille och kolla över pumpen och allt runt omkring, känns lite som om man blev lurad av husföretaget och fick en skitpump, är ju inget kul med moderna grejer att få stå o betala 1000 extra i el hela vintern
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 15 november 2017, 20:06:40 »

Den är avstängd nu för jag ska flytta givaren, finns inge is alls där ialf så i så fall måste de sitta nån Annastans, ska se va jag får för värde bara jag flyttat den, ska lägga barn så den får vara avstängd tills de e klart
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 november 2017, 19:49:38 »

Kollade själv tempen på frånluften (precis där filtret är som smutsigast) och det stämmer bra.

Då är det fortfarande mystiskt varför du får förångningsbegränsning redan vid 70-80 Hz. Just nu kommer jag på följande spekulationer. Torr luft innehåller mindre energi. (Vi har 50% nu). Det har bildats permafrost nånstans i pumpen. Går det att göra den strömlös 2-3 h vid mildväder så att allt ev tinar?

OBS. Mitt foto har höga värden pga att vi bastat  tummenupp
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 15 november 2017, 19:24:06 »

Nu har jag blockerat dom 2 ventilerna vi har på övervåningen få se om det gör nån skillnad, har ungefär 20 grader inne nu så det borde ju bli nån stans runt där frånluften hamnar


Blev ingen märkbar skillnad vad jag kan se. Däremot är ditt "värme: dT börvärde   3.7" det borde vara över 4.0 enligt mitt tidigare inlägg. (Standard är 4 graders diff men med kallare utetemp kan skillnaden bli upp till 8 grader vid DUT. Har du ändrat medvetet eller omedvetet?
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 15 november 2017, 19:20:49 »

Har testat att stoppa in en lös termometer vid filtret och den visar ju lite bättre temp, typ 20.2 grader varmt i huset och den visar 20 grader medan pumpen visar lite över 17 så det verkar som om min givare inte är helt hundra, frågan är om man ska testa och ha den utanför om det går för att se hur pumpen går eller flytta på den så den sitter själv, nu sitter den ju mot nån plåt sak som jag gissar är givaren för lufthastighet men plåt som sitter i drag blir ju kall
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 15 november 2017, 09:12:03 »

Den sitter alldeles under luftfiltret och bredvid lufthastighetsgivaren. Frånluftstemperaturen brukar normalt ligga något lite över rumstemperaturen eftersom luftdonen sitter uppe i innertaket där det blir aningen varmare än vid golvet.

ja exakt. värme stiger ju så de borde ju vara varmare än rumsluften, ska testa o stoppa in en extern temometer vid filtret och kolla om de e samma temp på den som på den inbyggda

just nu e det exakt 2 grader mindre frånluft mot rumsluft, och -6 ute typ
Skrivet av: Josth
« skrivet: 15 november 2017, 08:36:40 »

Den sitter alldeles under luftfiltret och bredvid lufthastighetsgivaren. Frånluftstemperaturen brukar normalt ligga något lite över rumstemperaturen eftersom luftdonen sitter uppe i innertaket där det blir aningen varmare än vid golvet.
Skrivet av: Goran H
« skrivet: 15 november 2017, 08:06:29 »

verkar inte ha gjort nåt nämnvärd skillnad på frånluften att blockera ventilerna på övervåningen, hade 17.9 i frånluft i morse med 20 grader rumstemp, har läst att en del haft problem med att givaren för frånluften blivit upptryckt imot plåten där den sitter o blir extra kyld, ska ta o kolla den om det blivit nåt sånt då jag bytte filter senast kanske, eller göra som en hade gjort här på forumet o hängt den utanför så hade ialf kompressorn gått som den skulle :D

Hur hittar man givaren för frånluften?
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 15 november 2017, 08:02:25 »

verkar inte ha gjort nåt nämnvärd skillnad på frånluften att blockera ventilerna på övervåningen, hade 17.9 i frånluft i morse med 20 grader rumstemp, har läst att en del haft problem med att givaren för frånluften blivit upptryckt imot plåten där den sitter o blir extra kyld, ska ta o kolla den om det blivit nåt sånt då jag bytte filter senast kanske, eller göra som en hade gjort här på forumet o hängt den utanför så hade ialf kompressorn gått som den skulle :D
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 14 november 2017, 21:29:35 »

Nu har jag blockerat dom 2 ventilerna vi har på övervåningen få se om det gör nån skillnad, har ungefär 20 grader inne nu så det borde ju bli nån stans runt där frånluften hamnar
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 14 november 2017, 20:10:49 »

Blockera de misstänkta utsugen med ett A4 och låt de som är på ”varma” ställen suga lite extra? Ger det skillnad på frånluftstemp?
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 14 november 2017, 19:36:33 »

Ja jag har också observerat det nu då det blivit kallt ute, verkar ha blivit sen vi blev klara med övervåningen, tidigare hade vi samma temp på frånluft som rumstemperatur, hela vinden är sprutad med isolering men jag vet inte om hantverkarna isolerade rören extra eller om de bara ligger fria i den sprutade isoleringen, har skickat fråga till dom som byggde övervåningen åt oss idag få se va de säger, tyvärr kommer det väl bli svårt att isolera rören så här i efterhand då de e fyllt med isolering
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 14 november 2017, 18:56:02 »

Hej

Har jämfört lite i NibeUplink och ser en skillnad, jag har justerat mina värden i meny 5.1.14 till 9 °C :dt: vid DUT, samt DUT till -15 °C (i skåne)
Det viktiga med detta är att dT börvärde blir något mer än standard 4.0. Har för mig att kondensorn inte blir lika kall om jag gjorde detta. OBS skillnaden syns först vid kallare än ca 0 grader.

I nibeuplink skall det se liknande ut som nedan
värme: dT börvärde   4.6
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3   4.4


Hej igen. Visst har ni vanligtvis kallare än -15 nång gång varje vinter? I så fall ändra till det värdet (gissar (-18) - (-20)). Sen tror jag även att du skall ändra till 8 °C :dt. Detta verkar inte spela roll just nu men rätt skall vara rätt. Nu till det riktiga problemet:

DIN PUMP
medelutetemperatur BT1   -3.1°C
avluft BT21   -10.4°C
frånluft BT20   17.4°C
förångare EB100-BT16   -12.6°C
aktuell kompressorfrekvens   73Hz

MIN PUMP
medelutetemperatur BT1   6.5°C
avluft BT21   -1.1°C
frånluft BT20   21.2°C
förångare EB100-BT16   -4.6°C
aktuell kompressorfrekvens   80Hz

KOMPIS1
medelutetemperatur BT1   7.1°C
avluft BT21   5.2°C
frånluft BT20   21.9°C
förångare EB100-BT16   1.4°C
aktuell kompressorfrekvens   20Hz

KOMPIS2
medelutetemperatur BT1   2.8°C
avluft BT21   -6.7°C
frånluft BT20   22.5°C
förångare EB100-BT16   -10.6°C
aktuell kompressorfrekvens   62Hz


Ett värde sticker ut och det är frånluften hos dig. Borde vara en blandning av utsug i kök/toa/tvättstuga. Du har väl varmare än 17  °C inomhus? (Blir det lägre än 16 så stannar kompressorn och du kör bara på el).

Har du utsug ikallt garage?
Är utsugskanalerna oisolerade och ligger på vinden?
Läcker det in iskall luft pga trasigt rör?

Du ligger ca 4 grader kallare än övriga samt att tempen borde vara väldigt nära medeltemp i ditt hus. Jag tror att detta gör att fårångaren alltid blir -16  °C och begränsar frekvensen på kompressorn.

Har jag rätt?
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 13 november 2017, 19:59:10 »

nu har jag lagt in de värdena, vet inte om det kanske skulle vara nå andra i dalarna, skåne har ju lite mildare väder än det är här men just detta kanske inte vädret påverkar så värst.
har just nu

värme: dT börvärde    5.3
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3    4.5

och det är nästan -4 ute just nu och har -1873 gradminuter, utegivaren visar typ en grad fel ser jag nu men det borde inte ställa till de allt för mycket, detta är infon ifrån nibe uplink precis nu.

medelutetemperatur BT1    -0.6°C
utetemperatur BT1            -2.6°C
varmvatten laddning BT6     45.9°C
varmvatten topp BT7             50.5°C
ström EB100-BE1             0.1A
ström EB100-BE2             0.1A
ström EB100-BE3             0.1A
gradminuter                   -1873GM

kompressormodul
blockerad                            nej
förångningsbegränsning    1
hetgasbegränsning            0
kompressorstarter EB100-EP14    7099
värme: dT börvärde            5.3
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3    4.5
hastighet värmebärarpump 1    46%
dT Inverter - frånluft BT20            16.1°C
förångare EB100-BT16           -16.7°C
hetgas EB100-EP14-BT14             82.9°C
kondensor fram EB100-EP14-BT12    31.3°C
kondensor retur EB100-EP14-BT3    26.7°C
suggas EB100-EP14-BT17             0.1°C
vv: laddbörvärde                     --
vv: laddärvärde (BT12 | BT63)     31.6°C
vätskeledning EB100-EP14-BT15     26.8°C
kompressor drifttid EB100-EP14     10021h
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14    1825h
aktuell kompressorfrekvens    80Hz
tillåten kompressorfrekvens    80Hz
kompressor tidfaktor                            5853.4kWh
kompressor tidfaktor varmvatten    1429.7kWh

ventilation
fläkthastighet    70%
avluft BT21    -11.3°C
frånluft BT20    18.6°C
avfrostning
referens, lufthastighetsgivare    258.9
värde, lufthastighetsgivare EB100-BS1    253.3
minskning från referensvärde    2.0%
avfrostningstid    0s

klimatsystem 1
extern justering S1    nej
beräknad framledning S1    30.3°C
framledningstemp. 1 rad EB100-BT61    31.2°C
framledningstemp. EB100-BT63    31.8°C
returledningstemp. 1 rad EB100-BT62    26.5°C
rumstemperatur BT50    21.2°C

tillsats
blockerad    nej
säkringsstorlek    25A
tidfaktor    771.5h
effekt eltillsats    0.0kW
max inställd eleffekt    4.0kW
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 13 november 2017, 19:03:33 »

Hej

Har jämfört lite i NibeUplink och ser en skillnad, jag har justerat mina värden i meny 5.1.14 till 9 °C :dt: vid DUT, samt DUT till -15 °C (i skåne)
Det viktiga med detta är att dT börvärde blir något mer än standard 4.0. Har för mig att kondensorn inte blir lika kall om jag gjorde detta. OBS skillnaden syns först vid kallare än ca 0 grader.

I nibeuplink skall det se liknande ut som nedan
värme: dT börvärde   4.6
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT3   4.4
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 13 november 2017, 12:55:29 »

Ok, när man klar med övervåningen behövs en ny ventilationsinjustering. Hos mig kom husleverantören och gjorde det gratis i samband med garantibesiktningen. Annars går det att själv hyra luftmätare från Soliduct och ställa in själv enligt ventilationsritningen. Kostar ca 800 kr. Då kan man samtidigt kolla om summan av alla flöden stämmer överens med luftsflödesgivaren i F750.

ahh ja jag ska ta och kolla det, lutar lite åt att ta in nån att kolla pump så att allt e rätt med den med så man kanske ska ta och boka in både pumpkoll och ventilation om inte nån här kan se nåt på loggarna som kan va fel i inställningen
Skrivet av: Josth
« skrivet: 13 november 2017, 12:51:21 »

Ok, när man klar med övervåningen behövs en ny ventilationsinjustering. Hos mig kom husleverantören och gjorde det gratis i samband med garantibesiktningen. Annars går det att själv hyra luftmätare från Soliduct och ställa in själv enligt ventilationsritningen. Kostar ca 800 kr. Då kan man samtidigt kolla om summan av alla flöden stämmer överens med luftsflödesgivaren i F750. 
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 13 november 2017, 11:21:31 »

F750 mår bra av att ha ett rejält luftflöde att arbeta med men det låter konstigt att tillåten frekvens inte blir högre än 74 Hz vid 240 kbm/tim. Enligt Nibes energiberäkningsprogram ska den klara ett nybyggt välisolerat hus neråt -8 °C innan el-patronen behöver gå in. Gjordes det någon ventilationsinmätning där man också kunde kontrollera att luftflödesgivaren visar någorlunda rätt?

ja det gick runt en kille och och höll upp en grej mot frånluftdonen och justerade in dom, vet inte om han kontrollerade givaren, ifrån början hade dom ställt den på 54% procent på fläkten, vi har dock byggt klart övervåningen sen dess ( var klar för en månad sen typ ) där vi har 2 frånluftdon me men dom är inte justerade med mätare, har tänkt ta dit nån att mäta in dom med men som sagt tycker pumpen beter sig väldigt konstigt, den har alltid dragit i elpatronen väldigt tidigt, vid -8 så går den på el nästan konstant förra vintern. status just nu är 771h på el sen vi drog igång och 10013h på kompressorn
Skrivet av: Josth
« skrivet: 13 november 2017, 11:07:49 »

F750 mår bra av att ha ett rejält luftflöde att arbeta med men det låter konstigt att tillåten frekvens inte blir högre än 74 Hz vid 240 kbm/tim. Enligt Nibes energiberäkningsprogram ska den klara ett nybyggt välisolerat hus neråt -8 °C innan el-patronen behöver gå in. Gjordes det någon ventilationsinmätning där man också kunde kontrollera att luftflödesgivaren visar någorlunda rätt?
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 13 november 2017, 10:32:53 »

har kört inställningarna nu och höjt fläkten till 70% vilket ger ca 240 på lufthastighetsgivaren, har haft nån minus i natt och elpatron har inte gått men har nästan -1700 gm så det verkar inte som om kompressorn klarar av de. just nu ligger kompressorn på tillåtet 74hz trotts 70% fläkthastighet, känns som om man höjer mer kommer den dra in kallare luft och man går back endå
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 12 november 2017, 10:05:53 »

Mer detaljerad analys från en amatör (allt från 17111001.txt):

Du verkar ha ställt in elpatron från -660 GM (med 50 GM intervall på ökning av elpatron). Avfrostningarna är bara 15 min långa vilket är bra. Maxfrekvens på pumpen är 71 Hz och det beror på att förångare (EB100-BT16) är så kall den får bli (typ -16  °C). Enda sättet att få den att bli varmare är att öka fläkthastigheten. Du kan testa att sätta den fläkten på 100% en stund och kolla förångarens temp samt kompressorns Hz.

Se till att uppdatera programvaran med USB-minne (sista 2 åren har det kommit 8 uppdateringar). Rengör filtret ordentligt i en hink vatten, trampa ut fukten i vikt handduk efteråt)
Och viktigast, svara här i forumet om detta hjälpte  ;)


Gå in i meny 4.9.3 och ändra detta för att ge kompressorn en chans att jobba ikapp innan elen kommer in:

Gradminuter är ett mått på aktuellt värmebehov i huset och bestämmer när kompressor respektive tillsats ska startas/stoppas.
TÄNK PÅ! Högre värde på "start kompressor" ger fler kompressorstarter vilket ökar slitaget på kompressorn. För lågt värde kan ge ojämn inomhustemperatur.


start kompressor = -450
differens tillsats = 1500
diff. mellan tillsatssteg = 100

programvaran är den senaste, den uppdaterade jag precis innan jag loggade samt filter va bytt en vecka innan till ett helt nytt, ej tvättat gammalt så de e fräscht, har testat att dra upp den på 100% men då får jag larm att den tappar kontakt med luftgivaren, kanske pekar på att nåt e konstigt, så har han inte gjort tidiagare då jag kört den på hundra då man haft gäster men nu senast så larmade den nästan direkt efter att jag drog upp på hundra, inga problem om jag kör typ 80% så vet inte om de kanske e nåt fel i den givaren me, ska testa igen o dra den för fullt.

har inte ändrat några inställningar utan de som e inställt gjordes då dom byggde huset och satte in pumpen så de e därför jag börjat grotta i detta då jag tycker den funkar rätt dåligt och tycker den borde klara sig mer utan patron, ska testa o ställa in dom där gradminutrarna och öka fläkten lite med.

inställningarna jag har nu är

start kompressor = -60
differens tillsats = 1000
diff. mellan tillsatssteg = 50

testar dina inställningar få se
Skrivet av: d98josu
« skrivet: 12 november 2017, 07:36:54 »

Mer detaljerad analys från en amatör (allt från 17111001.txt):

Du verkar ha ställt in elpatron från -660 GM (med 50 GM intervall på ökning av elpatron). Avfrostningarna är bara 15 min långa vilket är bra. Maxfrekvens på pumpen är 71 Hz och det beror på att förångare (EB100-BT16) är så kall den får bli (typ -16  °C). Enda sättet att få den att bli varmare är att öka fläkthastigheten. Du kan testa att sätta den fläkten på 100% en stund och kolla förångarens temp samt kompressorns Hz.

Se till att uppdatera programvaran med USB-minne (sista 2 åren har det kommit 8 uppdateringar). Rengör filtret ordentligt i en hink vatten, trampa ut fukten i vikt handduk efteråt)
Och viktigast, svara här i forumet om detta hjälpte  ;)


Gå in i meny 4.9.3 och ändra detta för att ge kompressorn en chans att jobba ikapp innan elen kommer in:

Gradminuter är ett mått på aktuellt värmebehov i huset och bestämmer när kompressor respektive tillsats ska startas/stoppas.
TÄNK PÅ! Högre värde på "start kompressor" ger fler kompressorstarter vilket ökar slitaget på kompressorn. För lågt värde kan ge ojämn inomhustemperatur.


start kompressor = -450
differens tillsats = 1500
diff. mellan tillsatssteg = 100


Skrivet av: d98josu
« skrivet: 11 november 2017, 21:17:59 »

Två snabba tips.
Elpatron går in först vid -1000 GM
Ingen elpatron om det är varmare än +2  °C
Skrivet av: MwaTech
« skrivet: 10 november 2017, 19:36:39 »

hejsan.
har en F750 i mitt hus som är ca 3 år gammalt, är andra vintern i huset nu och förra vintern så gick elpatron rätt skapligt tycker jag men tänkte att huset e ju så pass nytt så plattan har kanske inte torkat helt mm,

nu inför andra vintern tycker jag att den delen borde va klar men tycker att pumpen funkar kasst endå, kompressorn går på max 63hz och det känns som om den hellre tar till elpatron än att höja farten på kompressorn, va jag förstår ska den klara 120hz så den går ju på halvfart och elpatron går in runt nollan vilket jag tycker e alldeles för tidigt,

huset är 1.5 plans med golvärme i plattan och även golvvärme på övervåning, storlek 98 kvadrat botten och ca 65 kvadrat övervåning, luftflödet är strax över 200 och filtret är skapligt nytt, jag har loggat några dagar nu med både minus och plusgrader och tänkte om nån här som är duktig på att läsa sånna skulle vilja titta på dom och säga om de ser nåt konstigt och ev komma med förslag på va jag kan ändra för att få bättre drift ( mindre elpatron )

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!