Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Byta frÃ¥n direktverkande el till bergvärme och radiatorer  (läst 28366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Presskoplingar är godkända av försäkringsbolagen för inbygnad i radiator system det är inte lödkoplingar endast hårdlödning. Jag tror du har förväxlat kläm och press kopplingar.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Presskoplingar är godkända av försäkringsbolagen för inbygnad i radiator system det är inte lödkoplingar endast hårdlödning. Jag tror du har förväxlat kläm och press kopplingar.

Hur menar du, får man inte ha lödkopplingar ( t.ex modell "Clasan tång" ) i radiatorkopplingar ? Har inte sett det tidigare på forumet ?

Ja, kläm och press, eller press och kläm.. Jag har nog virrat till det. Jag har dock för mig att det händer minst med lödkopplingar, eller ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Lödkoplingar med classe tång eller gasol med tenn är inte godkända att bygga in och är sämre än press och hårdlödning. Hårdlödning utförs med koppar/fosfor lod gas svets med acetylen och oxygen. Presskoplingar pressas med en speciel tång batteridriven eller nät driven.
Kläm koplingar har en klämring och en gängad mutter som dras åt med nycklar.
Bäst är hårdlödning sen press efter det komer mjuklödning och sist klämring.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Henrik007

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Prisbilden då?

vad kostar de olika alternativen/koppling?

Henrik

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hos rinkaby kostar en 15 mm pressvinkel c:a 15:- och en lödvinkel som är lika, ungefär 3:- så det är en viss skillnad
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Lödkoplingar med classe tång eller gasol med tenn är inte godkända att bygga in och är sämre än press och hårdlödning. Hårdlödning utförs med koppar/fosfor lod gas svets med acetylen och oxygen. Presskoplingar pressas med en speciel tång batteridriven eller nät driven.
Kläm koplingar har en klämring och en gängad mutter som dras åt med nycklar.
Bäst är hårdlödning sen press efter det komer mjuklödning och sist klämring.
Ok, men då antar jag att det är tillåtet att dra dem synligt i alla fall.
Så mjuklödning är inget bra alternativ då, eller ?
Vad är då lämpligast att ge sig på för de som skall konvertera själva ?
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad loffe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Byta från direktverkande el till bergvärme och radiatorer
« Svar #51 skrivet: 29 oktober 2006, 07:48:46 »
Jag tror presskopplingar är bäst om man ska göra själv, svårt att misslyckas med eftersom verktyget pressar med rätt styrka.
Det negativa är att verktyget kostar en del, kanske kan man sälja det eller att man ändå tjänar så pass bra att
göra konverteringen så att vertyget ryms i budgeten.


Husägare, sedan 2006-dec. Västra Stockholm. 1,5 plan med källare (bo yta 212 + 121 i bi yta). Byggt 1970.
Tråkar ut omgivningen med konverteringsfrågor från direkt el till...
Har under 2008/2009 konverterat till bergvärme med vattenburna radiatorer och golvvärme i badrummen och på gästtoan.
2007 års förbrukning 37 676 (Inkl HH-el) med stöd från en Sanyo L/L pump i källaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!