Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det rätt att pumpen producerar värme lÃ¥ngt över framledningsvärdet?  (läst 4652 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
DÃ¥ har jag blandat ihop namnen. Men värmebärarpumpen har stÃ¥tt i läge 2 (1900 varv) sedan efter slutjusteringen 2007, sÃ¥ den skall väl inte ändras pÃ¥. DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r laddpumpen, den nya. Den hade jag pÃ¥ läge 2 när larmet kom. Nu är den pÃ¥ 4,5 och allt fungerar? Varvtalet framgÃ¥r inte av instruktionsboken. Om jag tolkar rätt sÃ¥ varierar varvtalet linjärt mellan inställt värde och halva värdet?! SÃ¥ nu lÃ¥ter jag det vara sÃ¥ en stund Ã¥ ser hur det funkar. Tack för hjälpen.  tummenupp
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
DÃ¥ har jag blandat ihop namnen. Men värmebärarpumpen har stÃ¥tt i läge 2 (1900 varv) sedan efter slutjusteringen 2007, sÃ¥ den skall väl inte ändras pÃ¥. DÃ¥ Ã¥terstÃ¥r laddpumpen, den nya. Den hade jag pÃ¥ läge 2 när larmet kom. Nu är den pÃ¥ 4,5 och allt fungerar? Varvtalet framgÃ¥r inte av instruktionsboken. Om jag tolkar rätt sÃ¥ varierar varvtalet linjärt mellan inställt värde och halva värdet?! SÃ¥ nu lÃ¥ter jag det vara sÃ¥ en stund Ã¥ ser hur det funkar. Tack för hjälpen.  tummenupp
Nu har jag successivt sänkt till läge 3 på Wilopumpen (laddpumpen) och vid utetemperatur på runt 5 grader så ligger värmebärardeltat på runt 10 grader. Är det ett OK värde?
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!