Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥n vedeldning till bergvärme....  (läst 2044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad smen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Från vedeldning till bergvärme....
« skrivet: 05 april 2004, 15:06:55 »
Hej!
Eldar idag med ved. Har förugn till pannan och accumulatortank på ca 800 liter. Eldar nästan inte alls på sommaren, utan använder då en 50 liters varmvattenberedare. Huset är på ca 100 kvadrat boyta, (funderar på att bygga till, dock inte närmaste åren). Beläget i mellersta dalarna lite västerut, och har berg i dagen väldigt nära.

Känner att inte veden hinns med riktigt, men vill behålla den som alternativ.

Känns svårt att veta vart man skall vända sig och vad jag bör ta reda på. Vart kommer jag att hammna prismässigt osv.

Hittar väldigt lite info. ang att gå från ved till värmepump.

Tacksam för all info jag kan få, känner mig lite vilse......

/ Pär ???
Thermia Diplomat 6, 100 meter djupt hål
Alt. Vedeldning i förugn mot accumulator tank.
100 kvadrat boyta,fördelat på två våningar i gammalt trähus 4 mil NV Borlänge

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Från vedeldning till bergvärme....
« Svar #1 skrivet: 05 april 2004, 15:50:33 »
smen!
Jag eldade ved i 20 år, ryggen svek mig tillslut (inte pga av veden). Enklast och bäst, är att koppla in som jag gjorde. T-rör på stig o retur efter shunten på stigen och före shunten på returen, där kopplar du in din nya v-pump. (alltså nära radiatorerna) det ska gå oshuntat vatten direkt ut till radiatorerna, det är mycket viktigt för att få hög verkningsgrad.
Varmvattnet likaså, kopplas in med t-rör på kall resp varmvattensidan.... ett litet exp. kärl sättes på uttaget på v-pumpen, då har du bef vvb kvar som reserv, jag har oxå så!!! vid svinkyla startar jag den så värmepumpen enbart jobbar med värmen 24t/dygn!!!
Acktank och vedpanna behöver du inte alls blanda in!!!!
Men kopplat så här kan du köra ved om du vill, och det är bättre att bara elda ved nån period om du vill det tex vid riktig svinkyla då slipper du dyr elpatrontid, det är bara ineffektivt att stödelda med ved, det kan bara ställa till strul med tex för hög returtemp så vp slår av.
Obs!! pga (liten) men dock risk för "legionella", ska du montera stoppkranar nära t-röret på varmvattensidan mot både vvb i vp och i den gamla varmvattenberedaren. Inte bra med stora volymer vv som inte omsätts, om man har "öppet ut till tappställena.
Ostukturerat så det förslår, hoppas ändå du snappade upp något.....
Fråga på bara o lycka till med affärerna!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Från vedeldning till bergvärme....
« Svar #2 skrivet: 05 april 2004, 18:38:15 »
På Nibes hemsida finns ett gäng inkopplingsalternativ till befintliga system, där bör du hitta en enkel och bra lösning på ditt problem.

Det finns säkert andra tillverkare som har liknande information, men oberoende av vilken pump du köper så funkar Nibes ritningar som "mall" för hur de skall kopplas in.

http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210d.asp

Lycka till, och hör gärna av dig igen om du undrar över något.

/Rickard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!