Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel pÃ¥ utomhusgivaren? Ojämn och lÃ¥g värme  (läst 2663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad villa_1927

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
CTC EcoAir (tror att den är installerad 2005)

Problem: Ojämn värme i huset sedan någon vecka eller så. Generellt låg värme i elementen men då och då blir de varma.

Iställningar värmekurva:

Framledningstemp vid -15 60 grader c
Fråntemp utomhus 20 grader c
Önskad inomhustemp 20 grader c

Faktiska värden stämmer bra med börvärden för övre och nedre panna. Kompressorn verkar funka som den ska. Cirkulationspumpen funkar som den ska. Trycket i expansionskärlet är bra.

Jag har luftat elementen, fyllt på vatten, manuellt shuntat ut mer vatten i systemet och dragit upp farten på cirkulationspumpen och får då bra värme i huset. Men så fort jag återgår till automatik så börjar värmen svaja kraftigt.

Efter att ha hållit på och trixat några dagar och samtidigt satt mig in i hur systemet fungerar i teorin upptäckte jag imorse att utomhusgivaren verkar ge väldigt konstiga värden.

Igår kväll påstod den att det var 18 grader c utomhus. Lite senare sa den att det var 12 grader c. Lite senare var det 18 igen. Imorse stod det att värmen var frånslagen eftersom det var 31 grader c utomhus.


Detta tolkar jag som som att

- kompressorn funkar
- pannan funkar
- shunten funkar
- cirkulationspumpen funkar
- elementen funkar
- utomhusgivaren har fått frispel och talar om för automatiken att det är sommar lite nu och då och därmed stryper den automatiska shunten tillförseln av värme.

Låter det som en rimlig tolkning? Vad gör man då, ringer en CTC-återförsäljare och ber dem skicka en servicetekniker eller kan man fixa det själv på något vis?

Tacksam för hjälp!

« Senast ändrad: 17 januari 2011, 10:06:54 av villa_1927 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fel på utomhusgivaren? Ojämn och låg värme
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2011, 10:40:06 »
Din analys verkar rimlig. Ring CTC och be dom skicka en givare istället för en tekniker.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad villa_1927

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel på utomhusgivaren? Ojämn och låg värme
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2011, 10:54:47 »
Din analys verkar rimlig. Ring CTC och be dom skicka en givare istället för en tekniker.

Ok, tack!

Får ringa och kolla då.

Finns det någon risk med att så länge köra på manuell shunt? Nu är det ju hyfsat milt väder i Skåne så om jag manuellt ställer in shunten på framledningstemp 35-37 grader eller något sånt borde det passa ganska bra för tillfället. Men finns det någon risk för själva systemet att ställa den manuellt på det viset under en längre tid, dvs några dygn i sträck?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel på utomhusgivaren? Ojämn och låg värme
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2011, 11:35:50 »
Jag tror inte det är några problem att shunta manuellt ett par dar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad villa_1927

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel på utomhusgivaren? Ojämn och låg värme
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2011, 12:16:07 »
Jag tror inte det är några problem att shunta manuellt ett par dar.

Ok, tack!

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel på utomhusgivaren? Ojämn och låg värme
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2011, 20:33:17 »
Jag har samma problem som du.
Jag kör shunten manuellt går bra, har gjort det länge nu. ca 2 månader. Men blir det kallare så slår shunten till aut igen.
Skall köpa en ny utegivare till våren.
min utegivare slår på 12-15gr.
läs mina tidigare frÃ¥gor, stÃ¥r tex att kör man utan utegivare sÃ¥  gÃ¥r lp efter -5gr.
Skall väl inte vara några problem att byta den själv.
Skriv gärna hur det gått för dig och vad en givare kostade och om det blev bra därefter.

ha det bra..
rikard  fiR:
« Senast ändrad: 24 januari 2011, 20:35:24 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!