Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Electrolux kyl med isbildning?  (läst 37750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thiasvovve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohus
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Electrolux kyl med isbildning?
« skrivet: 02 februari 2014, 20:12:20 »
Vi har problem med en massa is på vårt Electrolux kylskåp (ERE38400X) inköpt 20080414.
Någon som kan ge råd om vad man kan göra?`
Är det värt att anlita Electrolux service?
Kan man laga det själv?

Kylen är självavfrostande och jag antar att problemet ligger där.
Kan det vara evaporatorn?
Är den lätt att byta själv?
« Senast ändrad: 02 februari 2014, 20:32:29 av Thiasvovve »
Hus från 1929 på 63/25kvm plus inreddkällare.
vattenburen elvärme.Panasonic NE9MKE .Mitsubishi Heavy Industries  SRK20ZGX-S luft/luft värmepump samt en Keddy 510 spiskassett.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2014, 13:18:00 »
Om ett självavfrostande kylskåp en gång inte riktigt har hunnit med avfrostningen (sådant händer oftast på sensommaren vid varmt och fuktigt väder eller om t ex dörren har stått på glänt ett tag) så kan man sedan råka ut för att det byggs på is allteftersom och självavfrostningen inte rår på det, trots att skåpet egentligen är felfritt. Enda lösningen på det problemet är att göra en manuell avfrostning, sen brukar det fungera bra.

Tänk på att det är viktigt att inte knöla in varor så de ligger an mot väggarna, framför allt bakväggen, i ett självavfrostande kylskåp. Det måste finnas minst 1 cm fritt utrymme överallt. Kolla också att det inte är stopp i eventuellt dräneringsrör från kondensrännan under förångaren. Häller man en skvätt vatten i rännan ska det omedelbart rinna ner till skålen ovanpå kompressorn, det får inte bli stående i rännan.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2014, 19:53:19 »
återkommer det så får du kolla om kylen går onödigt kallt då om det är minusgrader i kylen så kommer frosten aldrig att tina - om det är minusgrader och detta inte ändras trots att du minska på kylan mha. termostat så har du förmodligen sensorfel (vita sladden som syns på bilden) då sådan inte är helt ovanligt fel på vare sig kyl/frys eller värmepumpar.

Kort sagt är dom elektroniska termostaterna och dess sensorer är inte tillnärmelsevis lika driftsäkra som elektromekaniska termostater med bulb....



fridgebeach

  • Gäst
fridgebeach
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2016, 16:16:50 »
Löste sig problemet med kylskåpet? Jag har liknande problem med mitt ERE3500X inköpt 2005. Det isar igen. Jag försöker nu göra manuell avisning och hoppas att det fungerar igen. Skåpet är självavfrostande. Såg på eluxparts att en nya evaporator kostar ca 1000kr. Är det möjligt att byta den själv eller rekommenderar ni att ta kontakt med en service firma?

Tack på förhand.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2016, 20:07:12 »
Evaporatorn byter man inte, sådan kräver expertunskap och man hanterar brandfarlig köldmedie (R600A) och i praktiken kostar det mer än vad en ny kylskåp kostar.

I ditt fall behövs det heller inte då det uppenbart isar igen - vilket alltså visar att kompressor med kondensor och evaporator fungerar.

Det som kan strula är termostat (elektronisk eller mekanisk), otäta lister och det läcker in mängder med rumsvarm luft vars fukt sätter sig av på ytorna i den kalla kylskåpet och man dessutom har dragit på med mer kyla för att det skall hålla sig kallt i kylskåpet (trots värmeinläckningen) vilket innebär att evaporatorn/väggen aldrig kommer över nolla och isen smälter och vattnet rinner av .

Blockering med skräp och tom ispropp i dränering kan starta en påisning som sedan sprider sig vidare och det enda som hjälper är att kylskåpet får tina ordentligt med en manuell avfrostning - och det kan behövas något dygn avstängd/strömlös då om det är is i dräneringsröret inne i isoleringen så kan det ta tid innan det smälter. - som tidigare nämnt - häll i lite vatten där kondensen normalt samlas och dräneras av - och se att vattnet omedelbart försvinner (till en plastskål satt ovanpå kompressorn och kompressorvärmen ångar bort vattnet sedan)


Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2016, 15:31:33 »
Jag har samma problem med min electrolux.. De jävlarna vägrar ge mig service-manual också >.<

Precis samma symptom som TS.

Jag har kommit fram till att det finns två temp-givare, en längst ner på själva kylslingan, och en som mäter luft-temp.

En misstanke jag hade var att tempgivare evap är kass, men inte helt 100 på detta än, skall kolla på det mer ikväll. Jag är däremot orolig att den har någon växelventil eller något, som gör att den kör ut hetgas i slingan.
För kylen ballar ut efter ett par dagar när den skall gå in i första avfrost-cykeln, där fastnar den sedan och det låter som det bubblar lite lite vätska i botten (jag tror dock att starten på evaperatorn är högst upp och inte längst ner.

Kylen väntar pÃ¥ nÃ¥got som gör att den lämnar avfrost, förmodliden att temp 2 skall gÃ¥ över 10?c men eftersom den kör och gÃ¥r  'baklänges' sÃ¥ blir de bara kallare och mer och mer is....

Förlåt för slarvig text men gör mig nog förstådd ändå


Jo appropå manuell avfrost, gjort det, det tog nästan 2 dagar att tina all is i min (har som tur är reserv-kyl) och den fungerade bra i ett par dagar efter det (nästan helt tom) men nu börjar den bygga på is igen....

« Senast ändrad: 27 oktober 2016, 15:33:19 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2016, 16:04:22 »
Det finns två olika, Luftmätaren (den där 'uppe', ingen aning om var) mäter stadigt 6Kohm vid 5-7c

Den andra mättre 900ohm vid ~-2c och sattes i varmvatten och gick ned till 730ohm så jag förmodar att denna är kass! Hör av mig när jag bytt den..

Hittade manual på ungerska, lite engelska i den också.

Edit: Slutsats

Nästan garanterat att det var tempgivaren där nere. Det skall vara ett NTC motstånd på 3.3Kohm. Jag hade inga 3.3K så jag tog 3st 10K och satte paralellt och det verkar fungera .. (blir att byta sen när jag köpt en 3.3Kohm)


Jag anser att den är fixad nu, men återkommer väl om en vecka om jag hade fel :)

//Daniel

« Senast ändrad: 27 oktober 2016, 16:33:37 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Wictorsson

  • Gäst
Wictorsson
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2017, 15:15:51 »
Hej!

DanielW, fungerar kylen fortfarande?
Jag verkar ha precis samma fel på min kyl.
Tog du någon bild när du bytte den nedre tempgivaren som kan hjälpa mig identifiera den och var den sitter?
Sitter den bakom plastpanelen längst ner som döljer kylflänsarna? Har för mig jag såg någon liten sladdstump där nere...

Kan en sådan här fungera?
https://www.elfa.se/sv/ntc-motstand-kohm-vishay-ntcle100e3332jb0/p/16026017?q=NTC+3.3K&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=85.15

/Martin

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #8 skrivet: 15 april 2017, 12:07:37 »
Ursäkta sent svar, min kyl fungerade bra till igÃ¥r, men jag är övertygad om att det är min lagning som tagit in vatten och mäter fel. Jag köpte aldrig nÃ¥gon permanent lösning... Det är som vanligt att man gör en provisorisk och sedan faller det i glömska..   >:(

Jag hade nog letat efter ett kapslat motstånd. Den sitter nämligen på evaporator och blir ständigt utsatt för fukt och is. Den sitter innanför den understa plastkåpan på insidan av kylskåpet. Man ser den tydligt längst ner på evaporatorn.

Mvh
Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #9 skrivet: 15 april 2017, 15:15:17 »
Ursäkta sent svar, min kyl fungerade bra till igÃ¥r, men jag är övertygad om att det är min lagning som tagit in vatten och mäter fel. Jag köpte aldrig nÃ¥gon permanent lösning... Det är som vanligt att man gör en provisorisk och sedan faller det i glömska..   >:(

Jag hade nog letat efter ett kapslat motstånd. Den sitter nämligen på evaporator och blir ständigt utsatt för fukt och is. Den sitter innanför den understa plastkåpan på insidan av kylskåpet. Man ser den tydligt längst ner på evaporatorn.

Mvh
Daniel
Hej  , angÃ¥ende avfrostning  : det gÃ¥r utmärkt att tömma skÃ¥pet ställa in kastruller med VV , eller sno tantens hÃ¥rtork och blÃ¥sa pÃ¥ all is , börjar tina sakta  sen kommer det fart  ( inga vassa grejer mekaniskt avisning ) brukar göra sÃ¥ i min frys
mycket vatten på nedersta hyllan och handdukar skurtrasor

MikaelE

  • Gäst
MikaelE
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2017, 18:27:12 »
Hej,
Jag har ett ERE3500X som isar igen längs med luftutsläppet i bak.
Har tinat av det en gång och det höll i någon månad eller två, sen kom det tillbaka.
Min fläkt går och det är inte igensatt i dräneringsröret.
Har ett litet hål i listen där lampan har sin kontakt. Det har nött hål utav plastvippen.
Däremot hittade jag en annan grej. Vid genomföringen av kabeln till den övre tempgivaren så hade "häftmassan" lostnat.
Den hade ramlat ner och låg längre ner bakom kylflänsgallret. Typ ett kvm cm stort hål i baken alltså.
Är det möjligt att detta räcker för att det ska isa igen?
Tänkte innan jag skruvar ihop allt igen utan att byta fläkt och tempgivare, (vilket är det enda jag kan tänka mig är fel annars).

Tacksam för svar,
Mikael

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #11 skrivet: 25 oktober 2017, 14:47:37 »
Ja, den öppningen kan mycket väl räcka till. I synnerhet om isbildningen har tilltagit nu under den här höstens fuktiga väder.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

MikaelE

  • Gäst
MikaelE
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2017, 20:00:38 »
Sådärja,
Då har jag fyllt alla genomföringar (även de där häftmassan satt kvar) med våtrumssilikon.
Vi fÃ¥r väl se om det hjälper  :)

Återkommer om en månad, pma mig om jag glömmer.
Hej så länge,
Miki

Miki2

  • Gäst
Miki2
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #13 skrivet: 09 december 2017, 17:36:56 »
Tänkte bara säga att det löste problemet hos oss 😊
Kylen fungerar perfekt igen. En ordentlig skillnad i motstånd när man öppnar dörren också, blir ett riktigt vacum där inne nu när allt är tätt. Hoppas det kan hjälpa någon.

Mvh,
Miki

Rafeos

  • Gäst
Rafeos
SV: Electrolux kyl med isbildning?
« Svar #14 skrivet: 04 oktober 2021, 00:35:58 »
Ditt svar hjälpte mig Miki...
Vi har haft problem med grym isbildning i vårat kylskåp.
Jag fyllde alla genomföringar med Silicon inifrån kylen efter en rejäl avfrostning och nu är dörren mycket trögare att öppna och det har inte bildats nån mer is, är iofs bara 3 veckor sedan men verkar lovande.
Tack för tipset! 😉😁

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!