Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Säljförbud pÃ¥ ledlysrör  (läst 12036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Säljförbud på ledlysrör
« skrivet: 29 april 2010, 15:01:49 »
Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
(ändrat rubriken 30/4 för att underlätta sökningar-allt annat i original)

Som framkommit i en annan tråd om Onzza, visar det sig att Elsäkerhetsverket nu kommer att ge sig på alla importörer i Sverige som försäljer s.k ledlysrör.

Man lutar sig på en undersökning, beställd av Elsäkerhetsverket där Semko utfört begärda tester. Här gäller alltså principen "som man ropar får man svar......". Bakgrunden till detta är att finska Elsäkerhetsverket nyligen infört försäljningsförbud mot s.k ledlysrör.

Testet har utformats enligt följande av oberoende testlaboratorium:

Man tar ett ledlysrör, trycker in detta i den fattning som är gjord för vanliga lysrör, låter ena sidan av lysröret vara direkt utanför fattningen, sen vrider man lysröret 45* så kontakt uppstår med elledare och man får då resultatet att man kan få en stöt av ledlysröret, detta får man med 50% chans beroende på om den sidan av röret som är inne i hållaren ligger an mot fasen.

Elsäkerhetsverket anser dock att detta INTE kan hända med gamla lysrör som bara innehåller argongas, vilket är knappast är troligt då rör med argongas faktiskt leder ström, sen är det en tolkningsfråga hur mycket ström röret då leder om man jämför argon med ledrör.

Det framgår helt klart att det krävs medvetet våld för att lyckas få ledröret spänningsförande.

För att göra det extra intressant valde sen elsäkerhetsverket ut den enda importör av ledrör som nyligen gått i konkurs, där konkursförvaltaren inte sysslar med denna typ av föreläggande, kort sagt har man valt ut ett företag som inte överklagar beslutet inom 3 veckor då styrelsen avträtt, sen kommer man då att använda detta företag som prejudikat i framtida förbud/åtgärder.

Bifogar en pdf nedan (09EV2141_914839SV.pdf) som är det s.k "testprotokollet" samt 2 bilder tagna av Semko  (finns 8st totalt).

Det framgår helt klart både via samtal samt dokumentation, att statliga instutitioner gör allt för att misskreditera de nya ledlysrören, (läs skydda europeisk industri). Det finns en uppsjö med olika socklar till lampor som man kan få stötat av om man gör på fel sätt, där tycker då Elsäkerhetsverket att man jämför äpplen med päron, men när jag sa att man även får stötar av gamla rör beroende på om fasen ligger på började man slira rejält.

Ni kan nog ana vad som väntar de företag som är i LED-branschen, fortsättning garanteras.....
« Senast ändrad: 30 april 2010, 10:08:52 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Elsäk
« Svar #1 skrivet: 29 april 2010, 15:18:51 »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #2 skrivet: 29 april 2010, 15:25:33 »
PDF
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #3 skrivet: 29 april 2010, 17:37:37 »
Så du Art Deco tycker att bara för att det finns många olämpliga socklar till lampor ska man godkänna alla dåliga Sc:,h jag tycker tvärt om att man ska arbeta för att ALLA dåliga socklar ska bort ska bort. Och jag tror INTE att Esäkerhetsverket har på sin agenda att skydda europeisk industri. Men du kan ju förklara för mig varför.
 Jag vill även ha en förklaring pÃ¥ hur hög spänning du kan fÃ¥ pÃ¥ "baksidan" av ett lysrör som bara sitter i pÃ¥ ena sidan, jag hävdar att du INTE fÃ¥r nÃ¥gon spänning pÃ¥ dom frilagda stiften.
För att leda ström måste lysröret vara tänt och det kan inte tända om inte det sitter i på bägge sidorna.
Att valet av lysrörsleverantör var mycket dåligt håller jag med om.
Att nÃ¥gon blir upprörd pga att en myndighet pÃ¥pekar allvarliga säkerhetsbrister tycker är för mig helt ofattbart. Skulle det inte vara mer "rätt" att bli upprörd pÃ¥ dom som tillverkar och säljer varor med säkerhetsbrister, där det viktiga är att tjäna pengar och folks säkerhet kommer lÃ¥ngt ner pÃ¥ prioritetslistan.   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #4 skrivet: 29 april 2010, 17:57:17 »
Det är ju inte frågan om olämplig sockel.

När du trycker in ett lysrör kan man inte få en stöt, det är först när man vridit röret runt sin egen axel c:a 45* när den sitter i hållarna som kontakterna inne i hållarna/sockeln ger kontakt. Det är också ganska svårt att hålla röret så att man med flit håller det i stiften, och armaturerna är så konstruerad att båda ändarna av lysröret ska sitta i hållarna innan man kan vrida lysröret, här har man kommit på att med lite våld och trix så kan man lyckas ha finger på något av stiften på lysröret.

Med gammalt argonfyllt lysrör får du stöt förutsatt att glimtändaren sitter i och att strömmen till armaturen är påslagen och att du håller mot piggen samt att andra delen av lysröret sitter i vrdien hållare mot fas.
Tror du mig inte kan du ju mäta upp, glimmern ger fina strömpulser, beroende på hur svettig man är så kan man då tappa röret av själva stöten, däremot inte sagt att du får 230V metallisk kontakt, du får en högre spänning (upptrafad+pulsad av glimmern).

När man anmärker på en sockel som kräver 45* vridning för att ge metallisk kontakt men struntar t.ex i halogenarmaturer med halogenrör där en del får dansa fint när dom glömt att bryta strömmen till lampan finner iaf jag det som ytterst tveksam åtgärd med helt andra undertoner, och rapporten i sig följer samma mönster.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #5 skrivet: 29 april 2010, 18:07:31 »
Vet inte vem som har rätt, men Svenske Kocken skriver ju att gasen i lysröret inte är tillräckligt ledande förutom i "tänt" tillstÃ¥nd för att generera nÃ¥gon stöt i den "öppna" ändan av lysröret.  Eftersom glimtändaren inte har nÃ¥gon anslutning till den öppna ändan sÃ¥ kan den inte heller pÃ¥verka den sÃ¥ mycket, förutom att lägga pÃ¥ spänningen pÃ¥ den anslutna ändan av röret.

Visst 17 gÃ¥r det väl att sätta in och vrida runt ena ändan av lysröret i en av anslutningarna utan att den andra ändan sitter i.  Det finns ju ingen sÃ¥dan mekanisk Ã¥terkoppling mellan hÃ¥llarna sÃ¥ att de bara gÃ¥r att vrida runt om bÃ¥da hÃ¥llarna är ockuperade.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #6 skrivet: 29 april 2010, 18:08:09 »
Tycker nog att man skall göra som Arlanda flygplats gjort istället, byt hela armaturen till en ny högkvalitetsprodukt.

De rör Art Deco visar bilder på ser ut som leksaker i jämförelse.

http://teknik360.idg.se/2.8229/1.307693/kampen-ar-over--lysdioderna-vann

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #7 skrivet: 29 april 2010, 18:24:51 »
Jag har arbetat som elektiker i ca 40 år så jag tror mig vet hur ett lysrör fungerar. och är helt medveten om att röret måste vridas ett kvartsvarv. Det är tvärt om så att det är rätt lätt att sätta in stiften rätt på ena sidan och att man får ett av stiften på motsatta sidan utanför hållaren.
Sitter det i ett lysrör på ena sidan (där det är spänning) kan man mäta fram någon volt, men om man känner med ett finger har man ingen möjlighet att känna nån spänning. Får man en stöt av glimtändaren är armaturen felmonterad den ska sitta på den sida om lysröret där nollan sitter.
Till alla halogenarmaturer som jag sett har det följt med en anvisning där det står mycket tydligt att strömmen ska vara bruten innan man byter lampa, medan här var just ett av påpekandena att inga instruktioner följde med. "Rapporten" behandlar en typ av ljuskälla och dess svagheter och då ser i alla fall jag inte att nån skulle ha någon orsak att blanda in andra typer av ljuskällor i den "rapporten".
Men det är kanske skillnader på hur man läser, man kan läsa vad som står skrivet eller man kan läsa på och mellan raderna och lägga in sina egna tolkningar. Jag föredrar att läsa det skrivna.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #8 skrivet: 29 april 2010, 18:59:17 »
Om jag fattar detta rätt så kan man alltså inte få nån stöt på grund av att glimtändaren sitter på nollan?

Så vad handlar då elsäkerhetsverkets rapport om?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #9 skrivet: 29 april 2010, 19:34:33 »
På andra sidan lysröret ligger det spänning på "stiften" det leds genom diodröret, med diodrör har man fas på ena sidan och nolla på andra sidan. Glimtändaren har ingen funktion alls med diodrör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #10 skrivet: 29 april 2010, 19:51:20 »
jag testade i dag detta fenomen med ett vanligt lystör o min fluke.
när stiften fördes in i kontakt stycket med fas sa min fluke owerwoltage om jag mätte i andra änden av röret.    hög volt men pulserande. ingen aaning om ah men jag tordes inte testa med handen.

detta som elsäkerhets verket nu skriver om är ett jävla dravel. klart som faan att när man byter en ljus källa skall spänningen vara av. detta gäller alla armaturer.
anser själv att jag lika gärna skulle kunna stoppa in fingret i sockeln när jag byter en vanlig glödlampa o få ström i mig.

först hette det dom är inte ce godkända. sedan rohs. sedan eee dom får inte sättas i en standard armatur. nu e dom farliga !!
vad tror ni detta beror pÃ¥ ?????  inte fasen e det för att nÃ¥gon tror dessa är farliga eeee fel av mig dom är farliga men endast för tillverkarna av vanliga gas rör.

hur mÃ¥nga skulle bli arbets lösa i europa om alla bytte till asien tillverkade lys rör ?? måååånga tusen. dels för att tillverkningen lades ner + alla montörer som Ã¥ker runt o repar trafo o byter rör.  detta skulle bli en total katastrof infra struktur mässigt.

hur många gånger har inte jag inkallats på möten om just detta !! led rören är de enda man just nu kan jävlas med då övriga led oftast levereras med en egen armatur. män även där har man försökt stoppa. jag kan berätta i timmar om detta om någon vill lyssna.

de offentliga upphandlingar vi varit på har det gormats o svurits på då vi haft ett fördelaktigt pris låg förbrukning mm så det blir oftast ingen upphandling utan finansiell leasing av vanlig belysning i stället utan upphandling. detta händer 9 av 10 gånger då vi är inblandade !!

  en förbannad greve !
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #11 skrivet: 29 april 2010, 20:16:44 »
Då vill jag bjuda hem en förbannad greve som kan visa mig hur han har mätt, jag har för att säkerställa mina inlägg för ca en halv timme sedan mätt med min KYORITSU KEW MATE 2001 på en ROUNDLINE KÖK 2X36W den är korrekt kopplad och jag kan inte mäta nån spänning på lysrörens stift. Ganska naturligt när den sida som det finns spänning på stiften inte är den sida som glimtändaren sitter på och utan hjälp av glimtändaren orkar inte 230 volt gå genom ett lysrör (det är därför man använder en glimtändare). Hur kan man försvara en produkt som inte är bra?
Och skippa skitsnacket om att det skulle vara nån sammansvärjning för att rädda arbetstillfällen i Europa.
 Ingen tror väl pÃ¥ allvar att dom som jobbar pÃ¥ elsäkerhetsverket är mutade av Europas samlade lysrörstillverkare.
Och jag är övertygad om att ingen på det här forumet tror att greven 1 har bättre kunskaper om elsäkert än dom som jobbar på elsäkerhetsverket.
Jag tror än en gång att du bara talar i egen sak.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #12 skrivet: 29 april 2010, 20:17:11 »
Det jag inte skrev i 1:a inlägget var att Elsäkerhetsverket dessutom avser att förbjuda SAMTLIGA ledlysör på marknaden, man väntar på Semko:s tester där man valt ut ett antal åf av ledlysrör. Tjänstemanen jag talade med sa glatt att vi ger åf chansen att i första hand göra en frivillig åtgärd = återkalla SAMTLIGA ledlysrör, gör inte åf detta blir det ett "utverkande" med både böter och återkallande. Notera som jag skrev tidigare att man valde ut en åf som redan var försatt i konkurs och därför inte var kapabel att bemöta deras påstående med ett ev överklagande, och detta kan man alltså sen basera ett prejudikat på mot övriga åf.

Sen kan vi träta om man får spänning på piggarna med eller utan glimmer beroende på typen av rör som sitter i armaturen.
Vad jag har försökt säga är att man med gamla rör med glimmer, har samma chans att få en stöt som med en ny led utan glimmer, det handlar helt om att man nu tar upp något som existerat sen lysrören kom för flera årtionden sen. Om ni läser den andra tråden om dioder Vs lysrör så kan man notera att det finns intressen även på detta forum att klanka ner på led till favör för gamla argonrör. En annan punkt som verket helt skitigt i är att gamla argonrör vid slutet av sin livslängd dels drar mycket mer el, de blir också rejält varma som t.ex Teltur mätte upp, och det är väl känt att gamla lysrör är väl kända faktorer till eldsvådor, vilket led aldrig kan förosaka, men initialt försökte man med att pådyvla folk att led var brandfarligt när det i själva verket var de gamla.

Den springande punkten här är att man med flit måste göra på ett visst sätt så man slår ut säkerhetsfunktionen som finns i armaturhållaren, alltså kan man anföra precis samma sak på övrig armatur där det finns tjogvis med exempel hur man kan ge sig själv en rejäl stöt. Vill också tillägga att jag inte är i branschen för led eller värmepumpar, jag är sedvanlig konsument som läser bruksanvisningen och kopplar på rätt sätt, men avser man att förbjuda bra produkter på sådana hårresande grunder ligger inte bananreplublikerna så långt borta.

Vad gäller svenska kockens utfall så kan ni läsa tråden om lysdioder så får ni en bättre uppfattning om hans inställning i ledsaker.

« Senast ändrad: 29 april 2010, 20:19:42 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #13 skrivet: 29 april 2010, 21:25:44 »
Eftersom ni inte ska behöva läsa en lång tråd kan jag sammanfatta min inställning. Jag tror att vi så småningom kommer att få bra led belysningar med lösningar som är anpassade och tillverkade för LED. MEN i dagens läge finns det en mängd av bättre och sämre försök till att ersätta befintliga ljuskällor med dioder, där har man hittills i allmänhet inte lyckats särskilt bra, med några undantag. Utvecklingen går dock rätt fort så jag tror inte att det dröjer allt för länge innan man kan säga att läget blivet det motsatta till den som råder i dag.
Att försöka anpassa diodbelysning i befintliga armaturer är och kommer att förbli en kompromiss och bra diodbelysning kommer man inte att få förrän man bygger armaturer anpassade till dioder.
Skulle nÃ¥gon tro att det bara är Kineser som har diodlampor pÃ¥ "dagordningen" sÃ¥ ska ni veta att även nÃ¥gra av dom riktigt stora "belysningsleverantörena" bedriver   omfattande forskning med dioder men dom är inte nöjda med sina resultat ännu men kommer troligen inom överskÃ¥dlig tid att hitta bra lösningar.
Det som jag vänder mig mot är när vissa helt okritisk sväljer "sanningar" som man får sig iproppade av mer eller mindre kunniga reportrar i massmedia, människor som så gärna vill att allt ska vara sant att dom bara kan se och tro på det positiva och förnekar att det kan finnas nån nackdel samt att man går på all reklam som i olika former dyker upp.
Jag har tidigare i min yrkesroll provat div belysning med LED teknik och tyvärr har INGEN hållit vad dom lovat. Min "erfarenhetsinsamling" har slutat för ett antal månader sedan men jag har svårt att se att nån större ändring har skett
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Elsäkerhetsverket bluffar om ledlysrör.
« Svar #14 skrivet: 29 april 2010, 22:06:19 »
Ja vad skall man säga , man blir ju bara så trött på det här.
Det känns verkligen att det är fler krafter än elsäk som är
inblandade i detta här.
Först tar man till brandrisken ,vilket Art redan har skrivit om.
Sedan en allmän standard fras som gäller alla CE märkta varor och
avslutningsvis tillverkaransvaret eller godkännande av tillverkaren.
Man nämner inget om att elfolk har och kommer att modifiera/renovera
befintliga gamla armaturer utan att de CE märks eller att någon tillverkare
tillfrågas(försök hitta den på en gammal kristalkrona) och nu tar man fram
en felaktig monterings sätt vilket i princip gäller dom flesta ljuskällor. Sc:,h 

MVH Teltur
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!