Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g temperatur pÃ¥ KB in Bergvärme.  (läst 12956 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« skrivet: 31 december 2017, 15:53:01 »
Hej

Jag har installerat en ny Nibe F1155-16 i okt 2017.
Min gamla Thermia hade gjort sitt efter ca 13 år.
Jag är ganska okunnig om hur det här med Bergvärme fungerar.
Nu har jag börjat försöka sätta mig in i det hela.

Det som bekymrar mig just nu är min låga KB temp in. Den ligger konstant emellan 0-minus2.
Jag har förstått att det är lågt . Speciellt i Stockholm. Vi har inte heller haft speciellt kallt nov/dec. Medeltemperatur ca 2 grader.

Mitt borrhål är enl den gamla dokumentationen 220 meter.
Därför ansåg den nya installatören att vi helt enkelt kunde köra på samma hål.

Jag måste dessvärre erkänna att jag inte har en aning om hur många grader jag hade i hålet när jag gjorde den gamla installationen.

Hur låter det här för er ?
Finns det någon med Svart bälte i Bergvärmepumpar som kan guida mig lite ?

Vi har ett gammalt hus utan tilläggsisolering. (Lite som att bo i tält)
Kan pumpen vara felinställd ? Jag fick ett larm från pumpen på Julafton. Kall KB ut. minus 8 grader.
Jag återställde larmet och sedan dess har det rullat på.

Installationsfirman har inte mycket att bidra med iom att de menar att pumpen fungerar som den ska och felet ligger i borrhålet.
Jag har inte många grannar runt mig som har Bergvärme.
För mig låter det märkligt att jag skulle ha tömt berget på energi på 13 år ?
Tappar jag mycket energi med så låg KB in ?

Gott nytt år

Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 31 december 2017, 16:15:19 »
hur snabbt kommer larmet ? Hur hårt går pumpen vid larm? Hur stor var gamla pumpen, och hur grova är kb slangar?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 31 december 2017, 16:42:34 »
Berget har inte tömts på energi. Problemet är att värmeuttaget i Watt/meter borrhål är rätt högt vilket gör att temperaturfallet i borrhålet och i berget nära borrhålet blir högt. Det blir lite som att försöka andas genom ett sugrör. Det är inte brist på luft i atmosfären som gör att det inte går bra utan flödesmotståndet genom sugröret.

När pumpen ger 13 kW blir värmeuttaget från borrhålet vara 40-45 W/m. Gissningsvis ska det effektuttaget ge en ingående köldbärartemperatur på -4. Så mycket mer än 13 kW ska inte pumpen kunna ge med -4 grader in.

-8 grader ut tyder på för lågt köldbärarflöde. Det borde inte kunna hända om reglersystemet fungerar som det ska. Maximal fart på köldbärarpumpen bör ge lägre temperaturskillnad ut/in än 6 grader. Vet inte hur köldbärarpumpens effekt regleras men den bör kunna ge mer.

Varje grad lägre köldbärartemperatur gör att pumpens effekt minskar med 4-5% och ökar elförbrukningen per kWh producerad värme med ca 3%.

Vad var det för effekt på gamla pumpen?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #3 skrivet: 31 december 2017, 16:43:27 »
Hej DonPablo
Larmet kom en gång vid 20.00 på Julafton. Detta var första gången jag fick ett larm.
Min gissning är att värmebärarpumpen gått på ca 90%. Den ligger runt det hela tiden just nu.
Den gamla Thermian var även den på 16kw. För stor enligt många.Då den pumpen var en äldre på/av pump.
Slangens storlek vet jag inget om ? 
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 31 december 2017, 16:51:32 »
Om pumpen går på ca 90% av maximal effekt när det är några minusgrader ute verkar en pump på 16 kW inte för liten. Förmodligen var det låga köldbärartemperaturer även med den gamla pumpen. Runt 200 meter är ofta en gräns för vad man kan och vill borra pga borrutrustning och högt tryckfall vid de slanglängder som då blir aktuella. Till en pump på 16 kW hade 2x150 meter borrhål varit bättre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 31 december 2017, 16:57:49 »
Tack Roland
Det där var intressant information.
Menar du att även denna pump kan vara överdimensionerad ?
Min gamla Thermia var enligt Thermia själva för stark för mitt hus samt behov. Då kopplade installatören in 2 element till ??!!!
Detta för att pumpen skulle få arbeta mer.
Vi har haft orimligt hög elräkning under alla dessa år.Huset är förvisso på ca 250 kvm.Dåligt isolerat också.
Men vi snittar pÃ¥ ca 38000-40000kw/Ã¥r  Vilket är orimligt även under vÃ¥ra dÃ¥liga förhÃ¥llanden.

Vad gäller Larmet så har jag uppmärksammat installatören om detta. Om det händer igen så kommer de att utreda det hela.
Det som är lite oroande är att Nibe inte är deras specialitet. De arbetar uteslutande med ett annat märke.
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 31 december 2017, 17:56:28 »
Kolla/rensa filtret på kalla sidan och sätt KB pumpen i autoläge, alt 100%, om den inte redan är det.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 31 december 2017, 19:15:18 »
Tack Tipo
Jag ska kolla på det.
Det är fantastiskt att det finns så mycket kunskap och kompetens på detta forum.
Jag har fått bättre svar här än när jag frågar folk som jobbar med detta ?
Både bra och dåligt på samma gång. ::)
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2018, 10:00:27 »
Min gamla Thermia var enligt Thermia själva för stark för mitt hus samt behov. Då kopplade installatören in 2 element till ??!!!
Detta för att pumpen skulle få arbeta mer.
För kraftig pump kan betyda olika saker. Det kan betyda att man har en pump på 16 kW till ett hus som aldrig behöver mer än 10 kW värme. I det här fallet tror jag dock att installatören syftade på något annat. En on/off-pump bör arbeta mot ett radiatorsystem som innehåller 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att pumpen ska få en rimlig drifttid när den väl har startat så att antalet starter hålls på en rimlig nivå. Starterna sliter på den. En 16 kW on/off-pump skulle behöva 300 liter vatten att arbeta mot. Det var nog för att få mer vatten i systemet som radiatorerna installerades. Jag tror inte att det handlade om att pumpen var för kraftig i förhållande till husets värmebehov.

Citera
Vi har haft orimligt hög elräkning under alla dessa år.Huset är förvisso på ca 250 kvm. Dåligt isolerat också.
Men vi snittar pÃ¥ ca 38000-40000kw/Ã¥r  Vilket är orimligt även under vÃ¥ra dÃ¥liga förhÃ¥llanden.
Det är som sagt orimligt. Om vi räknar på gamla on/off-pumpen (det är enklare i och med att den ger maximal effekt när den går) ska en normalt dimensionerad pump gå ca 3500 timmar per år. Största delen av värmen produceras när det är kallt ute och köldbärartemperaturen låg så låt oss anta att den gav 13 kW i snitt med COP=3. Kompressorn skulle då på ett år dra 15200 kWh. Till det kommer hushållselen. Schablonförbrukningen för en familj är 5000 kWh/år men i ett stort hus går det säkert åt mer så vi säger 10000 kWh.

En rimlig total elförbrukning skulle dÃ¥ bli ca 25000 kWh. FrÃ¥gan är vad skillnaden kan  bero pÃ¥. Det kan ha varit sÃ¥ att gamla pumpen var sÃ¥ dÃ¥ligt inställd att den ofta gick som elpanna.

Det kan ocksÃ¥ ha varit sÃ¥ att gamla pumpen behövde en hel del tillsatsel men det blir inte rimliga förbrukningssiffror dÃ¥.  I sÃ¥ fall skulle pumpen ha varit klen i förhÃ¥llande till värmebehovet och haft en gÃ¥ngtid pÃ¥ 4000 timmar/Ã¥r eller mer och förbrukat 19000 kWh. Det skulle dÃ¥ bli 10000 kWh/Ã¥r över till tillsatselen. Men husets värmebehov blir dÃ¥ orimligt högt eftersom det blir 4000 x 13 + 10000 = 62000 kWh. Även om huset är dÃ¥ligt isolerat och varmvattenförbrukning är mycket hög är det för mycket. 45 000 kWh/Ã¥r är en rimligare siffra.

Det är synd att det inte finns några driftdata för gamla pumpen. Antalet timmar kompressordrift och tillsatsel hade gett besked om husets värmebehov och pumpens effekt i förhållande till värmebehovet.

Vad är det för temperatur på in- och utgående radiatorvatten när pumpen värmer huset och utomhustemperatur?
« Senast ändrad: 01 januari 2018, 10:46:31 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2018, 10:56:49 »
Välkommen till forumet :

Att ordna upp detta mitt i vintern kan var svÃ¥rt men försök optimera driften sÃ¥ att pumpen stÃ¥r lite mer sÃ¥ att berget kan fÃ¥ tid till värmetransport mellan uttagen. Som Roland skriver nedan som svar pÃ¥ mitt inlägg sÃ¥ kan din pump fÃ¥ dÃ¥lig verkningsgrad d.v.s. bli "kortsluten"  av element som tillÃ¥ter att varmvattnet cirkulerar utan att avge effekt. Retur och stigare hÃ¥ller dÃ¥ nästan samma temperatur och pumpen fÃ¥r lÃ¥nga drifttider med mÃ¥nga start- stopp med hög elförbrukning som följd.

 Jag tycker att dessa Ã¥tgärder borde vara först pÃ¥ en todo list för 2018 innan ni diskuterar tillägg av borrhÃ¥l , jordslinga och andra dyra Ã¥tgärder med leverantörer!

1)köp IR termometer: mät inkommande och utgående ledningar till värmesytemet i från värmepumpen. tempdiff på 6 C är önskvärd, har ni 2-3 C så är det för lite. sök på hur man mäter här på forumet.

2)Ta bort alla termostater åtminstone temporärt.

3)Trimma in elementen a) gör excel fil för före efter och hur ni skruvat .
 b)med hjälp av den flödesbegränsning som finns pÃ¥ returerna i botten sÃ¥ att 4-6 C som är önskvärt nÃ¥s  mellan inkommande och utgÃ¥ende OBS det kan läcka när man gör detta . Se till att det är avluftat innan och efter mätning.

4) Se om det går att sänka pumphastigheten på cirkulationspumpen så att det hjälper till att få en bättre värmeavgivning och minska antal starter på pumpen.

5) Ev ordna med Fläktkonvektorer tex 1 stor i stället för 1 element centralt pÃ¥ varje vÃ¥ning. Dels är de väldigt effektiva och kan arbeta med lägre framledningstemp vilket börde kunna minska gÃ¥ngtiderna, Dels  finns det 4- rörs varianter med tvÃ¥ rör till värme och 2 rör till framtida frikyla.

6) ISOLERA +ISOLERA+ISOLERA

1-4 närmast gratis +eget arbete. 5) ca 30 000 kr om firma gör det 10000 / stor konvektor + arbete . 6 ) svårt att räkna på men isolering av vind anses ha kortast payoff tid.

se även grundkurs 1A :https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0

« Senast ändrad: 01 januari 2018, 13:31:52 av Hastings »
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #10 skrivet: 01 januari 2018, 12:22:00 »
Först lite komplettering till Hastings inlägg. Gamla hus är byggda för självcirkulation av radiatorvattnet med grova rör. Finns de ursprungliga rören kvar blir det lätt snedfördelning av radiatorvattnet när en cirkulationspump driver vattnet på så sätt att vattnet passerar en del radiatorer utan att kylas av. Det gör att värmepumpen får arbeta med onödigt hög returtemperatur vilket minskar verkningsgraden och pumpens avgivna effekt. Inköp av IR-termometer och intrimning av radiatorsystemet var i mitt fall den mest lönsamma investering jag har gjort. Men det är lite pyssel.

Jag är lite undrande över husets värmebehov. Skulle det var möjligt att göra följande test. Läs av elmätaren med ett dygns mellanrum. Försök under tiden hÃ¥lla koll pÃ¥ förbrukningen av all hushÃ¥llsel som ventilationsfläktar, motorvärmare och annat som man kanske inte tänker pÃ¥. Inför om möjligt duschförbud under mätdygnet. Att pumpen gÃ¥r pÃ¥ runt 90% mest hela tiden är jag undrande över. Betyder det att den avger 90% av max. effekt? Jag är inte sÃ¥ hemma pÃ¥ inverterpumpar, därav frÃ¥gan. Det skulle vara intressant att fÃ¥ ett mÃ¥tt pÃ¥ elförbrukningen för värmning av huset. FrÃ¥n det skulle det gÃ¥ att räkna fram en rimlig Ã¥rsförbrukning. SolinstrÃ¥lningen stör inte sÃ¥ här Ã¥rs sÃ¥ det är en bra tid för den här typen av mätningar. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #11 skrivet: 01 januari 2018, 14:11:32 »
Var det inte kalla cirk pumpen som gick på 90% vilket inte är konstigt med tanke på ca 220 meters borra jag tror inte kompressorn ligger på så hög effekt då skulle troligtvis cp gå på max. Varför inte köra en usb loggning på pumpen då ser man hur den går.
« Senast ändrad: 01 januari 2018, 14:14:07 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #12 skrivet: 01 januari 2018, 14:28:00 »
Några kommentarer från avbytarbänken.
Det finns ingen elektrisk golvvärme i badrummen eller så? Det kan käka en del kWh utan att man tänker så mycket på det.
Att det tillkom två radiatorer med bergvärmen en gång i tiden kan ju också bero på att man kastade ut en gammal panna som värmde upp där den stod och då komplettera med fler radiatorer.
Och som tidigare sagts, lite loggfiler eller några grafer från uplink om du har det så vet vi mycket mer om vad som händer.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #13 skrivet: 01 januari 2018, 14:35:21 »
För kraftig pump kan betyda olika saker. Det kan betyda att man har en pump på 16 kW till ett hus som aldrig behöver mer än 10 kW värme. I det här fallet tror jag dock att installatören syftade på något annat. En on/off-pump bör arbeta mot ett radiatorsystem som innehåller 20 liter vatten per kW pumpeffekt för att pumpen ska få en rimlig drifttid när den väl har startat så att antalet starter hålls på en rimlig nivå. Starterna sliter på den. En 16 kW on/off-pump skulle behöva 300 liter vatten att arbeta mot. Det var nog för att få mer vatten i systemet som radiatorerna installerades. Jag tror inte att det handlade om att pumpen var för kraftig i förhållande till husets värmebehov.
Det är som sagt orimligt. Om vi räknar på gamla on/off-pumpen (det är enklare i och med att den ger maximal effekt när den går) ska en normalt dimensionerad pump gå ca 3500 timmar per år. Största delen av värmen produceras när det är kallt ute och köldbärartemperaturen låg så låt oss anta att den gav 13 kW i snitt med COP=3. Kompressorn skulle då på ett år dra 15200 kWh. Till det kommer hushållselen. Schablonförbrukningen för en familj är 5000 kWh/år men i ett stort hus går det säkert åt mer så vi säger 10000 kWh.

En rimlig total elförbrukning skulle dÃ¥ bli ca 25000 kWh. FrÃ¥gan är vad skillnaden kan  bero pÃ¥. Det kan ha varit sÃ¥ att gamla pumpen var sÃ¥ dÃ¥ligt inställd att den ofta gick som elpanna.

Det kan ocksÃ¥ ha varit sÃ¥ att gamla pumpen behövde en hel del tillsatsel men det blir inte rimliga förbrukningssiffror dÃ¥.  I sÃ¥ fall skulle pumpen ha varit klen i förhÃ¥llande till värmebehovet och haft en gÃ¥ngtid pÃ¥ 4000 timmar/Ã¥r eller mer och förbrukat 19000 kWh. Det skulle dÃ¥ bli 10000 kWh/Ã¥r över till tillsatselen. Men husets värmebehov blir dÃ¥ orimligt högt eftersom det blir 4000 x 13 + 10000 = 62000 kWh. Även om huset är dÃ¥ligt isolerat och varmvattenförbrukning är mycket hög är det för mycket. 45 000 kWh/Ã¥r är en rimligare siffra.

Det är synd att det inte finns några driftdata för gamla pumpen. Antalet timmar kompressordrift och tillsatsel hade gett besked om husets värmebehov och pumpens effekt i förhållande till värmebehovet.

Jag kollade driftstimmar (dock inte starter) på den gamla pumpen och kom fram till att Pumpen borde ha förbrukat ca 16.000 KW/år
Elpatronen hade förbrukat ca 4.000KW/år
Totalt ca 20.000 KW/Ã¥r
Jag delar din uppfattning om att min hushållsel förmodligen hamnar runt 10.000KW
Detta gör 30.000KW/år
Det fattas fortfarande 8000-10000KW
Jag har funderat över om den gamla pumpen var felinställd och kanske har förbrukat mer än den visade?

Vad är det för temperatur på in- och utgående radiatorvatten när pumpen värmer huset och utomhustemperatur?

Idag är radioatortemperaturen 37,5 Fram samt 34,2 Retur.  Utetemperaturen är 4,6

När den gamla pumpen sattes in 2004 så började problemen med att vi inte fick tillräckligt med varmvatten. Trots en VVberedare på 300Liter. Installatören ställde efter mycket om och men dit en elektrisk VVberedare som skulle ge oss mer varmvatten.
Jag ville inte acceptera den lösningen utan kontaktade Thermia på egen hand. De sa att anläggningen var överdimensionerad för vårt hus. Den förklarade det med att Pumpen arbetade i för korta intervaller. Den slog av och på för ofta.
Efter detta så sattes 2 nya element in i källaren. Varmvattnet blev varmare efter den insatsen.Men långt ifrån perfekt.
Vi kan fylla ett normalt badkar med hett vatten idag.
Men vårt Spa Badkar går inte att fylla helt utan att vi måste tillföra kokt upphettat vatten.Det badkaret är på 460 L
Så var det även med den gamla pumpen.

Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

Utloggad RobertLj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Novis
SV: Låg temperatur på KB in Bergvärme.
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2018, 14:49:40 »
Välkommen till forumet :
Hej och tack Hastings  :)


1)köp IR termometer: mät inkommande och utgående ledningar till värmesytemet i från värmepumpen. tempdiff på 6 C är önskvärd, har ni 2-3 C så är det för lite. sök på hur man mäter här på forumet.
 
Jag ska införskaffa en Ir Termometer a.s.a.p

2)Ta bort alla termostater åtminstone temporärt.
Det ska jag kunna fixa

3)Trimma in elementen a) gör excel fil för före efter och hur ni skruvat .
 b)med hjälp av den flödesbegränsning som finns pÃ¥ returerna i botten sÃ¥ att 4-6 C som är önskvärt nÃ¥s  mellan inkommande och utgÃ¥ende OBS det kan läcka när man gör detta . Se till att det är avluftat innan och efter mätning.


Oj det här känns avancerat. Men jag ska försöka.

4) Se om det går att sänka pumphastigheten på cirkulationspumpen så att det hjälper till att få en bättre värmeavgivning och minska antal starter på pumpen.

Det borde gå tycker jag ??

6) ISOLERA +ISOLERA+ISOLERA
Ja det här är väl ett av vårt största problem. Med facit i hand så kanske man borde ha lagt ned mer pengar på detta istället för att hoppas att Bergvärme skulle lösa problemet. Men tilläggsisolering på ett sånt hus som vi har är en kostsam historia.
Men med tanke på att vi har köpt 2 pumpar på 13 år så hade det kanske gått jämt ut.

se även grundkurs 1A :https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=48516.0

Tack  :)
Reverterad putsvilla Enskededalen Sthlm.Byggår 1929.
Nibe F1155 med Thermia Vv beredare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!