Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inställningar pÃ¥ en 1125-8. Tycker den gÃ¥r mycket.  (läst 3003 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moelk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hejsan
Jag installerade 070620 en Nibe 1125-8 med en separat 300l varmvattenberedare.
Jag har inte rört något på den förutom vridit lite på ratten för att få det varmare eller svalare.
Den har fram tills idag  en Vp-tid pÃ¥ 1800h en Ts-tid 7h och Vp-start stÃ¥r pÃ¥ 2850. Verkar detta ok, tycker att den inte skulle ha gÃ¥tt pÃ¥ tillskott alls, det har ju inte varit kallt.
Skulle vilja ha lite tips om hur ni som är lite insatta justerat era liknande anläggningar.
I huset som ligger i Östergötland bor vi 2 vuxna och två småbarn. Vi duschar och badar väl som normala människor. Huset är på 120m2 i två våningar + 80 m2 källare alltså totalt 200 m2, allt är uppvärmt. Byggår är 1950. Huset är byggt av lättbetong med putsad fasad. Isolering består av lite spån på vinden (ska tilläggsisoleras).
Tack på förhand.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Hej,
Dina siffror tycker jag ser bra ut.
Angående tillskott, så tror jag att det är tillfällig höjning av varmvattnet som är inställt var 14:e dag, detta sker med elpatronen.
7h tillskott är inget i sammanhanget.

Tycker att du skall tänka över detta med tilläggsisolering av vinden, rent ekonomiskt så tjänar du inte så mycket på det.
Du riskerar dock en del, kan bli för tätt och bli en problemvind med allt vad det innebär. (kondens, fukt)

Pumpa pÃ¥!  Thumbsup
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Öka gradminuterna från -60 till -100 så får du 40% färre start och stopp på din värmepump, öka dessuom TS-min till -500 så får du mindre eltillskott.
I övrigt tycker även jag att det ser bra ut, tillskottet är förmodligen legionellafunktionen, eller möjligvis i samband med att ni badat eller duschat mycket, det blir bättre om du höjer de värden jag föreslagit ovan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad moelk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för hjälpen.
Har nu ändrat inställningarna men undrar vad det är dom igentligen styr. Vad blir skillnaden på inneklimatet?

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
aningens mer svängningar på tempen, knappast märkbart.
Så här ser det ut med -120 hos mig

« Senast ändrad: 27 januari 2008, 14:15:58 av pricken »
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad moelk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej igen
Ändrade gradmin  till -100 men dom verkar ju ändra sig själva, dom var pÃ¥ -137 när jag tittade idag. Är det i menyn Gradmin man ändrar eller är det vp-min man ska ändra, den stÃ¥r pÃ¥ 60 nu. 

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Hej igen
Ändrade gradmin  till -100 men dom verkar ju ändra sig själva, dom var pÃ¥ -137 när jag tittade idag. Är det i menyn Gradmin man ändrar eller är det vp-min man ska ändra, den stÃ¥r pÃ¥ 60 nu. 

Inte lätt att förstå. Det är VP-Min du ska ändra.

Gradmin är ett "levande" värde som hela tiden ändras beroende på värmebehov, utetemperatur och tid.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad moelk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej

Jag anade att det var så. Spelar det någon roll om man har ändrat på det "levande värdet"?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Även om man kan ställa om det "levande" värdet så spelar det ingen roll. Så fort reglersystemet har räknat ner till 0 så börjar den "om igen" med sin vanliga process.

Enda gången det kanske kan vara ide att peta på värdet är om man manuellt vill förhindra att kompressorn startar (eller tvinga den att starta)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Även om man kan ställa om det "levande" värdet så spelar det ingen roll. Så fort reglersystemet har räknat ner till 0 så börjar den "om igen" med sin vanliga process.

Enda gången det kanske kan vara ide att peta på värdet är om man manuellt vill förhindra att kompressorn startar (eller tvinga den att starta)

/Johan

Eller hindra eltillskottet att gå in när det är en "kantboll" men man har tillräckligt varmt inne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!