Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin ururu sahara 2  (läst 11959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #60 skrivet: 13 januari 2019, 17:52:35 »
Om ÅF finns kvar i bilden så är det mot dom talan gäller.
Finns ej ÅF kvar i bilden bör talan ske mot den som därefter tar över garantianspråken.

Lite klurigt kan det bli om Ã¥terförsäljaren monterat en maskin och som daikin sedan skriver är monterad felaktigt och  i extrem miljö .
Vad som är felaktig installation i vissa miljöer och vad som räknas med extrem miljö kanske inte framgått från tillverkaren till ÅF .
Nu har jag inte en susning om det uppenbart är installatörens fel på grund av inkompetens eller annat misstag eller om felaktigheten består i något annat.

Verkade som julleb hade diskussionen med daikins representant sÃ¥ därav tolkade jag att ärendet var mellan pumpägare och daikin i det här fallet men det verkar vara fel dÃ¥ det finns en Ã…F inblandad om jag nu förstÃ¥tt det rätt  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #61 skrivet: 13 januari 2019, 18:13:47 »
Vi har informerat julleb att han har rätt att åberopa garanti men att vi reserverar oss att kräva ersättning om varan vid undersökning visar sig inte vara behäftad med ursprungsfel.

Dock har tredjepart installatör redan identifierat en bristfällig ursprungsinstallation utförd av ursprunglig installatör.

Ni vet alla att det kan förekomma extremväder på olika orter, om det inte är ett permanentboende och slutkunden ej kan säkerställa en problemfri drift orsakad av exempelvis extrem snöyra så anser jag att ett vp skydd skall erbjudas. Denna bedömning görs av en installatör på plats.

Maskinens kapacitet har bekräftats ligga i paritet med specifikationer men maskinen avfrostar ofta p.g.a. att den blir helt insnöad.
Så har bilderna från julleb sett ut som han har skickat till oss. Detta driftsfall är problematiskt oavsett fabrikat dessvärre.

Mvh
D

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #62 skrivet: 13 januari 2019, 18:24:43 »
Ett sådant krav måste finnas redan vid köpet, kunden måste få veta innan han köper en vara att ev snöskydd och annat kan komma att krävas. Detta får inte komma i efterhand.
ARN kommer med 100% sannolikhet döma till kundens fördel om det är information som saknades vid köp.

Anledningen är ju självklart att kunden kanske hade valt ett annat fabrikat om denne vetat om att det krävts utrustning för flera tusen till vid installation och kanske till och med omöjliggjort avsedd installationsplats.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #63 skrivet: 13 januari 2019, 18:39:22 »
Ett sådant krav måste finnas redan vid köpet, kunden måste få veta innan han köper en vara att ev snöskydd och annat kan komma att krävas. Detta får inte komma i efterhand.
ARN kommer med 100% sannolikhet döma till kundens fördel om det är information som saknades vid köp.

Anledningen är ju självklart att kunden kanske hade valt ett annat fabrikat om denne vetat om att det krävts utrustning för flera tusen till vid installation och kanske till och med omöjliggjort avsedd installationsplats.

Daikin har inget speciellt krav på att just denna modell behöver VP skydd. Det är dock ett almännt krav hos alla tillverkare i installationshandlingarna att maskinen inte skall utsättas för extremklimat.
Snöskydd skall monteras om maskinen monteras där det föreligger risk för mycket snö.
 
Ansvaret för funktionen åligger installatören.
Jämför gärna med att montera en maskin direkt på marken.
Ingen skulle montera en maskin på det sättet.

/D

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #64 skrivet: 13 januari 2019, 20:22:10 »
Daikin har inget speciellt krav på att just denna modell behöver VP skydd. Det är dock ett almännt krav hos alla tillverkare i installationshandlingarna att maskinen inte skall utsättas för extremklimat.
Snöskydd skall monteras om maskinen monteras där det föreligger risk för mycket snö.
 
Ansvaret för funktionen åligger installatören.
Jämför gärna med att montera en maskin direkt på marken.
Ingen skulle montera en maskin på det sättet.


/D

Min grannes LLVP står direkt på marken. ;)

Västkusten har extremklimat med fukten, Gävle får mycket snö, det gäller hela Norrbotten och stora delar av landet eller rättare sagt hela Sverige kan få snö beroende på vad ni tycker är mycket snö. Krånglar pumpen kommer Daikin då och då hävda att det är extremklimat för att slippa fixa till en pump som inte fungerar som den ska.

Förstår du inte vilken negativitet ni drar på er för att tuppkammen har åkt på, ta ner både kammen och pumpen och sätt in en som fungerar korrekt, klarar ni inte det bör ni återta pumpen och betala tillbaka pengarna till kunden.

Sluta skyll på kunden, på installatörerna och andra fabrikat, ta ert eget ansvar!
Tycker det skulle vara klädsamt om du talar om vart i Sverige Daikin tycker det är extremklimat och hur många cm snö räknar ni som mycket snö?

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #65 skrivet: 13 januari 2019, 20:41:47 »
Min grannes LLVP står direkt på marken. ;)

Västkusten har extremklimat med fukten, Gävle får mycket snö, det gäller hela Norrbotten och stora delar av landet eller rättare sagt hela Sverige kan få snö beroende på vad ni tycker är mycket snö. Krånglar pumpen kommer Daikin då och då hävda att det är extremklimat för att slippa fixa till en pump som inte fungerar som den ska.

Förstår du inte vilken negativitet ni drar på er för att tuppkammen har åkt på, ta ner både kammen och pumpen och sätt in en som fungerar korrekt, klarar ni inte det bör ni återta pumpen och betala tillbaka pengarna till kunden.

Sluta skyll på kunden, på installatörerna och andra fabrikat, ta ert eget ansvar!
Tycker det skulle vara klädsamt om du talar om vart i Sverige Daikin tycker det är extremklimat och hur många cm snö räknar ni som mycket snö?

Vi har inga problem med goodwill, har ingen tuppkam på heller.
Var saklig så når man längre.
Julles maskin har haft dålig installation med läckage p.g.a. dåligt gjorda kopplingar och dessutom sjukt mycket snöyra.
Fattar inte människor sådant så får de gärna köpa andra fabrikat och då kan de ha lekstuga mellan varandra, tro inte att det går bättre.

Vad gäller att hjälpa kunder så erbjuder vi nog en högre servicenivå än många andra tillverkare, mailboxen är fylld med glada och tacksamma kunder där vi självmant har hjälpt till.


Sluta prata strunt om tuppkam och var saklig.

D



Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #66 skrivet: 13 januari 2019, 21:45:39 »
Vi har inga problem med goodwill, har ingen tuppkam på heller.
Var saklig så når man längre.
Julles maskin har haft dålig installation med läckage p.g.a. dåligt gjorda kopplingar och dessutom sjukt mycket snöyra.
Fattar inte människor sådant så får de gärna köpa andra fabrikat och då kan de ha lekstuga mellan varandra, tro inte att det går bättre.

Vad gäller att hjälpa kunder så erbjuder vi nog en högre servicenivå än många andra tillverkare, mailboxen är fylld med glada och tacksamma kunder där vi självmant har hjälpt till.


Sluta prata strunt om tuppkam och var saklig.

D

Det var du som började skylla på extremmiljö, det var du som nämnde att det skall monteras skydd vid snöfall.

Men du svarar inte på vart i landet ska man INTE ska montera in en Daikin eller hur mycket snö som ni tillåter för att ni fortfarande ska ta ert ansvar.

Att du fabricerar om din mailbox är också någonting vi inte kan kontrollera. ::)

Du iklädde dig en tuppkam när du kallar dina kunder för lögnare! ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #67 skrivet: 13 januari 2019, 22:10:16 »
Extrema miljöer kan förekomma i hela landet beroende på årstid. Jag är så pass gammal att jag minns tillfällen när det rått extrem snöyra i Skåne. Skall man inte installera en Daikinpump där det finns risk för extrema vädersituationer som t.ex. snöyra så faller de nordiska länderna bort.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Thomas S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #68 skrivet: 13 januari 2019, 22:30:05 »
Från en Daikin installationsmanual:




__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #69 skrivet: 13 januari 2019, 22:56:33 »
Det var du som började skylla på extremmiljö, det var du som nämnde att det skall monteras skydd vid snöfall.

Men du svarar inte på vart i landet ska man INTE ska montera in en Daikin eller hur mycket snö som ni tillåter för att ni fortfarande ska ta ert ansvar.

Att du fabricerar om din mailbox är också någonting vi inte kan kontrollera. ::)

Du iklädde dig en tuppkam när du kallar dina kunder för lögnare! ;)


Jag vet inte om du inte vill eller kan förstå.
Det spelar ingen roll vad det är för fabrikat, alla fabrikat störs av extremväder.
Jag har servat ett hundratal maskiner av olika fabrikat i Stockholm och när det var dåligt väder så stördes deras funktion. Punkt.
Inte ringde jag runt till olika tillverkare och gnällde på att maskinerna var skräp.
Att jag sade att julleb ljög så var det just för att han gjorde det och inget annat.

Om man håller sig till fakta kommer man längre. Att dessutom spy galla i stort sett alla trådar om Daikin för att utöva påtryckningar på en tillverkare accepteras inte.

Man får ju bara hoppas att den du köpte bilen av gav dig ett tips att använda vinterdäck när snön kommer.

D

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #70 skrivet: 14 januari 2019, 17:35:32 »

Jag vet inte om du inte vill eller kan förstå.
Det spelar ingen roll vad det är för fabrikat, alla fabrikat störs av extremväder.
Jag har servat ett hundratal maskiner av olika fabrikat i Stockholm och när det var dåligt väder så stördes deras funktion. Punkt.
Inte ringde jag runt till olika tillverkare och gnällde på att maskinerna var skräp.
Att jag sade att julleb ljög så var det just för att han gjorde det och inget annat.

Om man håller sig till fakta kommer man längre. Att dessutom spy galla i stort sett alla trådar om Daikin för att utöva påtryckningar på en tillverkare accepteras inte.

Man får ju bara hoppas att den du köpte bilen av gav dig ett tips att använda vinterdäck när snön kommer.

D

NEJ, jag förstår inte.
Tycker det är rent av korkat att inte återta pumpen och låta Julleb få sätta in ett annat fabrikat.

Du skriver nu som att JAG utövar påtryckningar i princip alla Daikin-trådar eller är du bara oprecis nu? För det är ju väldigt enkelt för andra medlemmar att kontrollera att du ljuger i det avseendet.

Ställ dig frågan, om vi nu ska gå över på fakta!
Daikin är kraftigt överrepresenterade med problem när det gäller nya maskiner, varför kommer det inte fler problemtrådar på andra fabrikat?

   
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad EkOle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mälaren
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #71 skrivet: 14 januari 2019, 22:42:07 »
Vilken källa/underlag stödjer Du nedan påstående (fetstil) på ? För mina ev. val av fabrikat vore det mycket värdefullt att kunna ta del av detta.

Ställ dig frågan, om vi nu ska gå över på fakta!
Daikin är kraftigt överrepresenterade med problem när det gäller nya maskiner, varför kommer det inte fler problemtrådar på andra fabrikat?
 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #72 skrivet: 14 januari 2019, 23:39:35 »
Trodde det här var trÃ¥den när man inte behövde bevisa nÃ¥got med fakta pÃ¥ en gÃ¥ng  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #73 skrivet: 15 januari 2019, 00:15:10 »
NEJ, jag förstår inte.
Tycker det är rent av korkat att inte återta pumpen och låta Julleb få sätta in ett annat fabrikat.

Du skriver nu som att JAG utövar påtryckningar i princip alla Daikin-trådar eller är du bara oprecis nu? För det är ju väldigt enkelt för andra medlemmar att kontrollera att du ljuger i det avseendet.

Ställ dig frågan, om vi nu ska gå över på fakta!
Daikin är kraftigt överrepresenterade med problem när det gäller nya maskiner, varför kommer det inte fler problemtrådar på andra fabrikat?

   

Jag kanske inte var tydlig.

Jag menade julleb, som försöker trycka på i andra trådar.

Sen vad gäller över representation så rek jag att läsa om problem bland andra tillverkare innan du uttalar dig.

Du är ett troll i mina ögon.

Gör något vettigt istället.

D


Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Daikin ururu sahara 2
« Svar #74 skrivet: 15 januari 2019, 15:57:03 »
Hejsan
Har lite uppdatering nu ska dom tydligen byta ut mera saker i pumpen ..
skulle den då inte fungera så får jag en ny pump

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!