Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: BrÃ¥k med granne.  (läst 22360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Bråk med granne.
« skrivet: 04 juli 2015, 18:33:20 »
Trodde alla omkring mig hade problem med grannar. Inte jag...
Ack så mycket fel hade jag. Idag åkte jag med en hantverkare till vårat nya hus (nyrenoverat, om allt går bra bör vi flytta in inom 2 månader) för att montera trädäck. Startade kl. 09.30. Plötsligt dyker upp skrikande 73 årig granne med " jävla oljud. Här jobbar vi inte under helger." Jag körde huvudet i häcken och sa "jag är ledsen men min hantverkare kunde bara idag" - "du ska få se på fan" eller något i den stilen skrek han tillbaka.

Vad? Hörde jag rätt? Hotar han mig eller vad? Startade inspelningen i mobilen och gick runt till honom för att få förklaring på vad han menar och själv förklara att en cirkelsåg 10m från hans tomt, inte bör vara SÅ störande?

Redan innan jag gick in på hans tomt började jag vänligt med "ursäkta, får jag växla några ord med dig?" - fick upprepa frågan 2 eller 3 gånger.
Plötsligt vänder han sig mot mig och bokstavligt talat VRÅLAR "UT UR MIN TOMT" . Ok. Förvånad blev jag... Hans röda ögon, vibrerande hals och min oro över herren (34 grader utomhus) gjorde att jag bara vände och gick därifrån.

Nu har jag kollat inspelningen flera gånger. Begriper inte vad var det för mening med att hetsa upp sig så? Jag höjde inte rösten en enda gång. Har alltid hälsat på honom. Nu vet jag inte.
Är det fel på mig som vill använda cirkelsågen en lördag eller klippa gräsmattan... Eller är herren sjuk?
Hur bör man agera?
« Senast ändrad: 04 juli 2015, 18:35:08 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bråk med granne.
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2015, 19:02:17 »
Ta det med ro ..till att börja med ..
En rödögd fabror på 73 som är argsint en lördag morgon ,,, Hans humör kan bero på drycker intagna dagen innan ..
jag hade inte brytt mig om hans gormande ,,, startar man 09:30 har man visat hänsyn ..

hälsa glatt på gubben när du ser han nästa gång så ser du hur tempen ligger med grannsämjan
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Bråk med granne.
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2015, 19:14:23 »
Hans humör kan även bero pÃ¥ att han inte hunnt inta sin dagliga dos av drycker ännu...   ;)
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Bråk med granne.
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2015, 19:21:12 »
japp .. en del gubbar kan bli så ... du har helt rätt
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Bråk med granne.
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2015, 19:34:18 »
När det är en vacker sommardag och man sitter utomhus och njuter av trädgården är det inte speciellt roligt när högljudda maskiner, typ trimmer (påminner för mycket om tandläkarborr), går igång i närheten. Dock brukar jag ha rätt hög toleransnivå när det gäller byggverksamhet. I det här fallet är det uppenbarligen något fel på farbrorn. Prova att prata med hans fru och förklara läget, kvinnor är betydligt bättre att ha att göra med i sådana här fall. Fast om det här var ett representativt beteende är frågan om inte ett vettigt fruntimmer hade stuckit för länge sedan.

I området där jag bor är det vanligt att det kommer en lapp i brevlådan innan något större projekt i grannskapet sätts igång. Där brukar det stå hur lång tid projektet tar, vilka tider man kommer att arbeta och vem man ska kontakta om det är störande. Det kan ju vara så att man har bjudit in gäster och vill kunna sitta utomhus i lugn och ro. Det gör att toleransnivån för störande ljud höjs avsevärt. Så frågan är: har du gått runt och hälsat på grannarna och förklarat att det kommer att bli lite byggverksamhet en tid framöver.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bråk med granne.
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2015, 19:39:54 »
Roland.
Ett mycket bra förslag.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bråk med granne.
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2015, 19:45:56 »
Hehe, jag hade en dispyt med en granne då det var mer än en meter snö och djävligt svårt att skotta.
Ett stycke snö ramlade då ner till grannens tomt, snön var så djup att staketet var helt under snön så nån fara där fanns inte.
Han stack ut huvet och skrek att:
Citera
-Ge fan att skicka ner snön på min tomt.
Själv bad jag om ursäkt och sa att jag ska undvika det i framtiden.
Sen har situationen normaliserats, vi hälsar och utbyter trevliga ord när vi ses, så det kan ordna sig med tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bråk med granne.
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2015, 19:52:54 »
Nu funderar vi med frun hur det blir då vi flyttar in, startar SPA och alla barnbarnen 2-5 kommer på besök? Cirkelsågen är tyst om man jämför med ungarna... För att förvarna kan vi inte då vi aldrig vet när de kommer.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bråk med granne.
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2015, 20:04:42 »
Roligast blir ju när ungarna springer runt på granntomterna och ylar.
Fast min erfarenhet är att grannar har oftast mer fördragsamhet med högljudda ungar än med cirkelsågar...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bråk med granne.
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2015, 20:14:26 »
Det är mycket varmt nu.....och det påverkar vårt humör....

Låt dessutom gärna helg vara helg......

Arbetsveckan är normalt må-fre
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bråk med granne.
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2015, 20:22:45 »
Visst är arbetsveckan mån-fre. Då lämnar man huset 06.00 och kommer hem 19 - 20. Ska man klippa gräsmattan på natten?

Hur gör ni som har långa arbetsdagar?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bråk med granne.
« Svar #11 skrivet: 04 juli 2015, 20:35:20 »
Från Göteborgs stad:
Buller från byggarbetsplatser
Naturvårdsverket har angivit riktvärden för buller från byggarbetsplatser.

Naturvårdsverkets allmänna råd (2004:15) om buller från byggplatser (till 2 kap. och 26 kap. 19 §) miljöbalken (pdf 103 kB)

Miljöförvaltningen anser att riktvärdena är väl avvägda utifrån risken för störningar och att ljudnivån inte utgör någon betydande olägenhet om riktvärdena innehålls hela dygnet. I de fall fastighetsägaren inte kan garantera att riktvärdena innehålls hela dygnet är det rimligt att anpassa arbetstiden för att begränsa den olägenhet som kan uppstå.

Ett exempel på en vanlig anpassning av arbetstiden är att förlägga bullrande arbete till helgfria vardagar mellan klockan 07.00 (extremt bullrande moment från klockan 08.00) och 17.00, med start och flytt av maskiner från klockan 06.45. Transporter till- och från byggarbetsplatsen brukar kunna utföras fram till klockan 19.00 samt helgdagar mellan klockan 10.00 och 16.00.

Ytterligare försiktighetsåtgärder, exempelvis tillhandahållande av en alternativ vistelseplats, kan behövas för familjer som är hemma med småbarn och personer som är schemalagda att arbeta natt.
« Senast ändrad: 04 juli 2015, 20:38:12 av Mike »


Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Bråk med granne.
« Svar #13 skrivet: 04 juli 2015, 20:54:59 »
Att klippa gräsmatta. Betraktas det som arbete om man gör det på egna tomten?
Våra nuvarande och tidigare grannar klippte, sågade grejade precis när de ville. Dock brukade de inte börja tidigare än 9 och slutade före 15 under helger.
Storhelger 9-12 (bara midsommar var de tysta vid 11) då stack de med barnen.

Deras ungar sparkade boll in på våran tomt. Skrek, hoppade in och fått STOR GLASS. Vi älskar egna och andras barn. Och även våra grannar. Tills nu.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bråk med granne.
« Svar #14 skrivet: 04 juli 2015, 21:10:05 »
Reglerna kan du läsa på min länk, byggnadsarbete är mer reglerat än annat buller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!