Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F730 Högtryckslarm 50  (läst 5762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freppa85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F730 Högtryckslarm 50
« skrivet: 28 mars 2019, 11:01:52 »
Tjenare,

Lite bakgrundsinformation/uppsats inför nuvarande fel.
Flyttade in i en nybyggd kåk förra sommaren. Det är ett Hjältevadshus Spira 175 med vattenburen golvvärme nere och radiatorer uppe. Det går upp två slingor ( enrör tydligen ) till 3 radiatorer per slinga.
Så fort vintern kom så hade vi lite problem med värmen uppe som jag trodde berodde på att golvvärmen och elementen kräver olika framledningstemperaturer. Men tydligen var inställningarna i pumpen redan anpassade för det scenariot. Kurvan är rätt så hög då golvvärmen ligger rätt så djupt och inte kan "förstöra" golven som någon trodde. Men i ena slingan var första elementet kallt och det sista supervarmt. På den andra slingan var det nästan tvärtom då de två första elementen var lagom varma medan det sista var i princip iskallt. Känns mer som strypningen behöver justeras. Tillbaka till det sen då felsökning där vart nästan omöjlig pga annat fel som dök upp.

Fick mycket larm flera gånger per dag om att avfrostning pågår och larmet "Fel på avfrostningselement EB16"
Efter mycket om och men kom Nibes servicekille ut och bytte avfrostningselementet utan vidare tillsyn av pumpen. Mycket information och saker han tyckte man skulle göra stämde inte överens om vad jag hört av andra. Lite äldre så kanske satt på mycket information hur man "gjorde förr" i mindre moderna system.
Direkt efter besöket så ringde han och bad mig uppdatera mjukvaran då det kommit någon uppgradering som skulle avhjälpa det där meddelandet. Det kunde eventuellt vara falsklarm sa han. Så jag uppgradera till senaste mjukvaran.

Sedan gick det fyra dagar innan värmen i huset helt slutade fungera. Var inte speciellt roligt med -10 till -15 grader ute.
Fick larm:

Korta drifttider för kompr.
Kompressordrift är blockerad. Prova först att återställa larmet. Återkommer larmet, kontakta din installatör.

Fick ställa om den enbart till elpatron efter telefonsamtal med Nibes service. Det gjorde i alla fall så vi hade varmvatten i kranen. För värmen i huset försvann i alla fall.

Detta fel uppstod timmarna innan killen som installerade radiatorerna på övervåningen skulle komma och felsöka "sin del". Men han sa att han inte kunde felsöka då själva pumpen verkade ha havererat. Framledning låg väl på typ runt 50 medan returen låg på 20. Så då åkte han och bad mig återkomma när Nibe löst pumpen.
Efter 5(!) dagar i iskallt hus så kom äntligen servicefirman tillbaka. Denna gång med en yngre kille som verkade väldigt påläst och hade mer koll på hur pannan skulle vara inställd mot vår form av värmesystem och husmodell.
Han trodde det var pumpen som hade säckat ihop och beställde en ny. Vid första besöket så rengjorde han även två(?) filter inne i pannan och sa att de var nästan helt igensatta med någon form av orange/rostfärgad gegga. När äntligen nya pumpen kom dagen efter så bytte han den och allt började fungera. Han sa även att pumpen innehöll denna "gegga".
Han hade i alla fall aldrig sett något liknande i ett nytt system som i princip enbart består av plaströr. Jag har dock hört nu i efterhand att ett till hus av samma tillverkare i stan också hade sina filter igensatta med samma gegga. Där rengjorde vvs-firman alla filter så började det fungera igen.
Har även pratat med en kille långt nere i södra sverige som även han hade nästan identiskt fel som mig. Där fick de tömma hela systemet och spola rent.
Man börjar fundera om de i husfabrienk fått in skit i systemet eller om det är Nibes pumpar som haft skiten i sig vid leverans.
Men vi skulle prova köra på och se hur allt fungerade innan vi ev skulle börja prata om att spola rent. ( De vill väl undvika kostnaden antar jag... )

Nu 5-6 veckor senare har jag börjat fÃ¥ problem igen  >:( Nu inväntar jag svar frÃ¥n supporten som i sin tur mÃ¥ste felanmäla till Nibe. ( Tar tid! )
Denna gång löser den ut för högt tryck. Jag har provat lufta systemet och har inte stängt av någon termostat.

2019-03-28 06:08:04   Högtryckslarm
2019-03-26 17:34:22   Högtryckslarm
2019-03-25 21:41:13   Högtryckslarm
2019-03-25 18:01:55   Högtryckslarm
2019-03-23 16:56:37   Högtryckslarm
2019-03-23 10:37:37   Högtryckslarm
2019-03-22 18:24:37   Högtryckslarm

Efter att ha läst här om att man kan köra igång en loggning så gjorde jag det och lyckades fånga felet tidigt imorse. Bifogar den.

Högtryckslarm

Larmnummer: 50
Rapporterades: 2019-03-28 06:08:04
Försvann: 2019-03-28 07:36:53
Högtryckspressostaten har löst ut på grund av att värmepumpen inte kan avge producerad värme. Kompressordrift är blockerad.
Detta kan bero på:
- Stängda termostater till radiatorer eller golvvärme.
- Inget eller lågt flöde i värmesystemet.
- Luft i värmesystemet.
- Igensatt smutsfilter.
Öppna upp termostater, avlufta värmesystemet och återställ därefter larmet. Återkommer larmet, kontrollera/rengör smutsfiltret. Återkommer larmet trots åtgärder, kontakta din installatör.

Man börjar ju fundera om systemet innehåller ännu mer skit så att något filter är igensatt. Tog bort fronten och försökte själv lokalisera något filter. Men såg ingenting alls som liknande det. Det övre filtret för ventilationen bytte jag till ett helt nytt.
Det som jag även gjorde för ca 2 veckor sedan var att ställa in ett schema för Lyxläge då man alltid kom på efter att någon hade badat. Har för mig den står på normal förutom Mån-Fre 17-23 och Lördag-Söndag 07-23 då den går över till lyxläge.
Men ser inte hur det skulle kunna påverka samt att det dröjde någon vecka innan det nya felet uppstod.

Utloggad Freppa85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Högtryckslarm 50
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2019, 11:16:01 »
Här är en bild under min panna där det syns spår från bytet.
Den andra bilden är från den andra killen när de luftade systemet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F730 Högtryckslarm 50
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2019, 11:48:56 »
Vid första besöket så rengjorde han även två(?) filter inne i pannan och sa att de var nästan helt igensatta med någon form av orange/rostfärgad gegga. När äntligen nya pumpen kom dagen efter så bytte han den och allt började fungera. Han sa även att pumpen innehöll denna "gegga".
Han hade i alla fall aldrig sett något liknande i ett nytt system som i princip enbart består av plaströr. Jag har dock hört nu i efterhand att ett till hus av samma tillverkare i stan också hade sina filter igensatta med samma gegga.

Det där låter rätt oroväckande. Rostfärgade geggan kan gärna inte vara annat än rost vilket betyder att det läcker eller har läckt in en massa syre i systemet. Det ska det inte göra. Blir det avsättnngar i filter ska det vara en svart gegga.

Jag skulle börja med att undersöka om golvvärmeslangarna är diffusionstäta eller om det finns nÃ¥gon annan möjlighet att det kommer in syre i systemet. Är de inte det kommer problemen tillbaka plus att radiatorerna sÃ¥ smÃ¥ningom korroderar sönder. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Freppa85

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F730 Högtryckslarm 50
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2019, 11:57:03 »
Det där låter rätt oroväckande. Rostfärgade geggan kan gärna inte vara annat än rost vilket betyder att det läcker eller har läckt in en massa syre i systemet. Det ska det inte göra. Blir det avsättnngar i filter ska det vara en svart gegga.

Jag skulle börja med att undersöka om golvvärmeslangarna är diffusionstäta eller om det finns någon annan möjlighet att det kommer in syre i systemet. Är de inte det kommer problemen tillbaka plus att radiatorerna så småningom korroderar sönder.

Ja, jag blir lite orolig över alla fel som visar sig så pass tidigt. Så länge garantin gäller är det ingen kostnad för mig. Förutom tiden man lägger ned för felanmälningar och åka från jobbet för att släppa in servicekillarna. Samtidigt vill man ju inte ha onödigt "slitage" som kommer drabba mig när garantin har gått ut.

Jag antar att de kan provtrycka systemet för att se om det är tätt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe F730 Högtryckslarm 50
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2019, 12:13:25 »
Jag tror inte att geggan kommer från pumpen. Det är troligare att det var rost i radiatorerna från tillverkningen. Att man inte har använt diffusionstäta golvvärmeslangar i ett nybyggt hus verkar vid eftertanke så osannolikt att den möjligheten kan uteslutas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 Högtryckslarm 50
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2019, 12:29:06 »
Citera
Det är troligare att det var rost i radiatorerna från tillverkningen

Har du frågat eller vet du redan hur hustillverkaren hanterar radiatorer vid nybyggnation? Monteras dom redan på fabrik eller på plats när husstommen är uppförd? Har dom haft ett lager lokalt där radiatorerna kanske lagrats fuktigt/kallt och därmed påbörjat invändig korrosion?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!