0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nibe skriver....Delta t 5-10 grader.Pga. Köldmediet samt typ av växlare är det att föredra 8-10 grader än 5-7...( enligt tekniker på Nibe )Samt att ( here we go again ) överföringen av värme BLIR BÄTTRE. :,v(Oj oj nu kommer det börja hagla arga svar..
Citat från: SILVER skrivet 09 april 2005, 21:55:39Nibe skriver....Delta t 5-10 grader.Pga. Köldmediet samt typ av växlare är det att föredra 8-10 grader än 5-7...( enligt tekniker på Nibe )Samt att ( here we go again ) överföringen av värme BLIR BÄTTRE. :,v(Oj oj nu kommer det börja hagla arga svar.. Silver varför stångar du dej blodig??? Du förstår de som inte vill förstå kommer ej heller göra det....Jag tycker att det är helt naturligt att köra med het framledning (läs 58-60 grader) under vv laddning... det tar längre tid men visst du får en varmare tank= mer varmvatten...Det optimala vore nog att kunna justera deltat under vv laddning som man kan i VVM 240..
Följ vad Richard har sagt att montera in strypbrickor i rörledning och därmed få bättre temp diff över VV kretsen vid laddning (ca 6-8 grader). Då bör Ni få högre VV temp. Problem kan vara att manteln är så liten volym så VP vill man ej skall läsa på HP larm som kan bli vid laddning mot liten volym.Prova er fram försiktigt.Se bifogad bild.