Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F730 + Upnor  (läst 4940 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #105 skrivet: 18 mars 2024, 07:50:47 »
Killgissar att hallen inte har någon direkt egen slinga, (för liten yta) och istället är beroende av en massa returslangar från andra rum, då GVF(golvvärmefördelaren) är i närheten?
Men gissar som sagt bara.

Vi hade -13°C inatt, vår inomhustemp sjönk cirka 1°C då elpatronen är spärrad, från 21°C till 20°C.

Kikade på din anläggning inatt/imorse, kompressorn jobbar på som den ska.

Den har en egenslinga och fördelningsskåpet är inte i närheten. Man kan säga att det är de slingor som är längst bort som tappar temp.

Jag får ju känslan att pumpen verkar gå som den ska nu och att det är som du säger, första året med en inte genomtorr platta.. ::)

Jag måste fråga det där med parallellförskjutning, vart justerar jag den (i menyn) och vad gör den?

Vad blir effekten om man spärrar patronen? Ja det borde bli mindre el som går åt, slits kompressorn snabbare, får man kortare livslängd på pumpen?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #106 skrivet: 18 mars 2024, 08:48:13 »
Om man inte har rumsgivare till F730 installerad så är det parallellförskjutningen man reglerar i meny 1.1. Går att välja mellan -10 och +10. -1 är fabriksinställning.

Spärrar man el-patronen så kan det bli kallt i huset om det blir kallt ute och kompressorn inte räcker till. För varje grad kallare man har det inne i huset räknar man förenklat att man sparar 5% på el-räkningen. Om det blir under 16 grader brukar kompressorn stängas av i många frånluftsvärmepumpar eftersom frånluften blir för kall för att kompressorn ska fungera som tänkt. Är då el-patronen avstängd och det är vinter kommer huset kanske att stå helt utan värme och riskera att frysa sönder. Man bör alltså inte ha el-patronen blockerad om man är bortrest.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #107 skrivet: 18 mars 2024, 10:10:57 »
Om man inte har rumsgivare till F730 installerad så är det parallellförskjutningen man reglerar i meny 1.1. Går att välja mellan -10 och +10. -1 är fabriksinställning.

Spärrar man el-patronen så kan det bli kallt i huset om det blir kallt ute och kompressorn inte räcker till. För varje grad kallare man har det inne i huset räknar man förenklat att man sparar 5% på el-räkningen. Om det blir under 16 grader brukar kompressorn stängas av i många frånluftsvärmepumpar eftersom frånluften blir för kall för att kompressorn ska fungera som tänkt. Är då el-patronen avstängd och det är vinter kommer huset kanske att stå helt utan värme och riskera att frysa sönder. Man bör alltså inte ha el-patronen blockerad om man är bortrest.

Tackar, är det en bra ide att köra enligt Optimeringsguiden för F730 som finns i detta forum?

Jag är så jäkla brydd för idag har jag kall luft som ligger i vardagsrummet och köket (det största rummet) termastaten är inställd på 35 grader på termostaten och 19 grader är det i rummet. Och den sjunker.

Jag måste få hit rörmokaren för att kolla golvvärmen..

/Rikard

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #108 skrivet: 18 mars 2024, 10:27:40 »
Höjer man parallellförskjutningen på värmekurvan så blir det alltså lika många grader varmare inne oavsett vilken utetemperatur det är om värmekurvan är rätt inställd. Och vice versa om man sänker.

Jag anser att man ska avvakta med optimeringsguiden tills allt annat fungerar bra med värmen som det ska och man själv har blivit en ganska avancerad användare som har noggrann kontroll på och förstår alla ändringar man gör. Finns exempel på att det blivit fel också. Bra att hålla sig till fabriksinställningarna till att börja med.

Låter klokt att konsultera rörmokaren om det är problem med golvvärmen men det är normalt inte särskilt svårt att justera flödet i de olika slingorna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #109 skrivet: 18 mars 2024, 15:18:31 »
Jag känner mig så jäkla dum..

Men jag har ju en givare på väggen som säger till värmepumpen hur varmt det är i huset.
Vad gör den?

Om jag har en F730 då ska man reglera värmen på värmekurva (5 är den ställd på). Nu har jag ca 22 grader på rummen med kortaste slingorna och 18-20 på rummen med längsta

På gröna huset kan jag ställa tempen + och -.
Vad gör den i sammanhanget?

Men jag förstår inte hur jag ska kunna styra värmen i olika rum?
Är det då via centralen för golvvärmen?

Dom rum som har längst slinga är dom rum som tappar temp mest, var 16,6 i hallen i morse.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #110 skrivet: 18 mars 2024, 15:41:55 »
Ok, du har alltså en innegivare till din F730! Eftersom det också är golvvärme i huset ska då innegivaren inte vara styrande för framledningstemperaturen i F730 utan enbart visa innetemperaturen i F730 och dess loggar. Det är viktigt att du kontrollerar detta i inställningarna att den inte är styrande! Rumsgivarinställningarna finns i meny 1.9.4.

Om alla termostater till golvvärmen står på max och det blir olika temperaturer i olika rum så är det flödesinställningarna på golvvärmefördelaren man behöver justera slinga för slinga. Eftersom det nu verkar vara problem med värmen i långa slingor så misstänker jag att det är problem med värmebärarpumpen (cirkulationspumpen) i F730. Hastigheten på den behöver ökas rejält. Golvvärme kräver betydligt högre flöde än radiatorer. Värmebärarpumpens inställningar finns i meny 5.1.10 och 5.1.11. Du kan prova med att ändra från "Auto" till "Manuell" styrning av värmepumpen och sätta ett högt värde såsom 90 eller 100. Då vet man om temperaturen blir bättre pga cirkulationen. Kan ju även finnas problem med kvarvarande luft i slingorna som hindrar cirkulationen om de inte blev ordentligt urspolade i samband med bygget.
« Senast ändrad: 18 mars 2024, 15:51:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #111 skrivet: 18 mars 2024, 15:57:45 »
Ok, du har alltså en innegivare till din F730! Eftersom det också är golvvärme i huset ska då innegivaren inte vara styrande för framledningstemperaturen i F730 utan enbart visa innetemperaturen i F730 och dess loggar. Det är viktigt att du kontrollerar detta i inställningarna att den inte är styrande! Rumsgivarinställningarna finns i meny 1.9.4.

Om alla termostater till golvvärmen står på max och det blir olika temperaturer i olika rum så är det flödesinställningarna på golvvärmefördelaren man behöver justera slinga för slinga. Eftersom det nu verkar vara problem med värmen i långa slingor så misstänker jag att det är problem med värmebärarpumpen (cirkulationspumpen) i F730. Hastigheten på den behöver ökas rejält. Golvvärme kräver betydligt högre flöde än radiatorer. Värmebärarpumpens inställningar finns i meny 5.1.10 och 5.1.11. Du kan prova med att ändra från "Auto" till "Manuell" styrning av värmepumpen och sätta ett högt värde såsom 90 eller 100. Då vet man om temperaturen blir bättre pga cirkulationen. Kan ju även finnas problem med kvarvarande luft i slingorna som hindrar cirkulationen om de inte blev ordentligt urspolade i samband med bygget.

Den går på 81% nu.. Värmebärarpumpen alltså.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #112 skrivet: 18 mars 2024, 16:07:48 »
Ok, ja 81% är hyfsat högt men prova ännu högre fast det kanske inte gör någon större skillnad. Kan som sagt vara problem med luft i slingorna tyvärr. Prova att avlufta golvvärmefördelaren och även F730 som det står i manualen. Ska man spola golvslingorna krävs det en del extra utrustning som rörmokaren har.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #113 skrivet: 18 mars 2024, 16:29:46 »
Ok, ja 81% är hyfsat högt men prova ännu högre fast det kanske inte gör någon större skillnad. Kan som sagt vara problem med luft i slingorna tyvärr. Prova att avlufta golvvärmefördelaren och även F730 som det står i manualen. Ska man spola golvslingorna krävs det en del extra utrustning som rörmokaren har.

Jag fick nu...

Har fått rörmokaren att komma hit denna vecka..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #114 skrivet: 18 mars 2024, 16:39:05 »
Bra att rörmokaren kan komma snart. Kan tyvärr inte säga vad exakt Uponor-larmet beror på. Finns flera tänkbara orsaker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #115 skrivet: 18 mars 2024, 17:33:04 »
Bra att rörmokaren kan komma snart. Kan tyvärr inte säga vad exakt Uponor-larmet beror på. Finns flera tänkbara orsaker.

Han var här och hittade inga fel på golvvärmen, de vi testar ni är ifall slingorna felprogrammerade.

Nästa steg är Nibe.. Och dom är väl inte snabbast..   ???

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #116 skrivet: 18 mars 2024, 17:39:09 »
Jag tycker rörmokaren borde ha spolat golvslingorna om han skulle vara så säker på att det inte är något fel där. Hittills har vi inte sett något direkt fel på F730.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #117 skrivet: 18 mars 2024, 17:46:28 »
Jag tycker rörmokaren borde ha spolat golvslingorna om han skulle vara så säker på att det inte är något fel där. Hittills har vi inte sett något direkt fel på F730.

Ja du..
The story goes on.. Vill bara hitta felet..
Men men  :-\

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9651
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #118 skrivet: 18 mars 2024, 18:09:02 »
Så här skriver Uponor om larmet "Låg framledningstemperatur":

Det här larmet visas endast om kontrollen av framledningstemperaturen körs (funktionen kräver anslutning till Uponors molntjänster).
• Framledningstemperaturen är för låg.
Kontrollera värmekällan eller regleringen av framledningstemperaturen för att öka framledningstemperaturen.
Andra möjliga orsaker kan vara ett för lågt flöde i framledningen eller att ett fel har uppstått i cirkulationspumpen.
Kontakta installatören om problemet kvarstår.

Man kan ju också tänka sig att Uponor känner av låg framledningstemperaturen när F730 håller på med långa varmvattenkörningar. Men det är ju het normalt och så som F730 fungerar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad RJ74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökbäck, Östersund kommun
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F730 129kvm Eksjöhus
SV: Nibe F730 + Upnor
« Svar #119 skrivet: 18 mars 2024, 18:17:18 »
Så här skriver Uponor om larmet "Låg framledningstemperatur":

Det här larmet visas endast om kontrollen av framledningstemperaturen körs (funktionen kräver anslutning till Uponors molntjänster).
• Framledningstemperaturen är för låg.
Kontrollera värmekällan eller regleringen av framledningstemperaturen för att öka framledningstemperaturen.
Andra möjliga orsaker kan vara ett för lågt flöde i framledningen eller att ett fel har uppstått i cirkulationspumpen.
Kontakta installatören om problemet kvarstår.

Man kan ju också tänka sig att Uponor känner av låg framledningstemperaturen när F730 håller på med långa varmvattenkörningar. Men det är ju het normalt och så som F730 fungerar.

Börjar tro på cirkulationspumpen för det finns inget samröre med större varmvattenuttag och att det är endast i de längre slingorna vi har problem.
Det är nåt skumt med att vi har även ett kalldrag i stora rummet...
Jag är er evigt tacksam för att ni lägger er tid pÃ¥ detta.  :)

Men ett helt nytt hus ska man inte behöva fundera pÃ¥ fel..  :-\



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!