Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrÃ¥gor???  (läst 17765 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
Tjena grabbar  *vinkar*


Hur nu smällt in min anläggning i helgen och konstaterat att det har gått bra.

Nu är det lite små frågor som jag hoppas att man kan få hjälp att reda ut.....


1: I startup manualen står det att man skall ställa circpumpen till läge 1, stämmer detta även med 2010?

2: Är det bara den ena pumpen som skall sättas till läge 1?

3: Diffen på retur och utgående har varierat mellan 2-8 grader, är detta ok? Justerar pumpen hastighten själv så att jag inte behöver fundera på detta?

4: Kör nu på läge auto och ställt in vinterläge på 9grader och sommarläge på 15grader låter detta rimligt?

5: Kör med kurva 10 och -3 (i GBG området) vad får jag ut av det värdet som visar sig när jag vrider på ratten?

Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #1 skrivet: 12 september 2007, 12:32:08 »
1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #2 skrivet: 12 september 2007, 16:44:16 »
1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.

Carl.. så länge shunten är stängd kommer det bli samma temperatur på retur samt framledningsgivaren.
Dessa sitter efter varandra i flödesriktingen sett från vp:en så endast när shunten öppnas då kommer dessa att skilja beroende på hur mycket shunten öppnar..

För att se om pumpen den med tre hastigheter står rätt kollar man flödet i menyn 5.15 kontrollerar att systemet kan reglera så rätt värde dessa 8 grader kan erhållas... om pumpen går ner på lägsta fart med delta-t på lägre än 8 grader sänk du pumpens fart ett hack..
Notera att detta då måste vara när värmepumpen gör värme... så man inte går fel där..

« Senast ändrad: 12 september 2007, 16:47:22 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #3 skrivet: 13 september 2007, 07:39:14 »
1. Börja med läge 1, öka om diff VB (framledning meny 2.0 minus retur meny 2.7) blir större än 8 ºC då värmepumpen går.
2 o 3. Laddpumpen (pumpen mellan VVM300 och 2010) justerar sin hastighet automatiskt, tempdiffen är inställd på 8 ºC default, kontrollera i meny 5.15.
4. OK, du får testa och se i vinter om detta funkar för dig.
5. Fininställningen (ratten) parallellförflyttar kurvan, värdet på kurvan är dess lutning, detta får du kanske justera framåt vintern.

Carl.. så länge shunten är stängd kommer det bli samma temperatur på retur samt framledningsgivaren.
Dessa sitter efter varandra i flödesriktingen sett från vp:en så endast när shunten öppnas då kommer dessa att skilja beroende på hur mycket shunten öppnar..


Ja fan, det har du rätt i, dum placering. Den borde väl sitta direkt på inkommande från radiatorerna tycker nog jag. Som det är nu så är det rätt svårt att veta hur högt flöde det är på VB över radiatorerna. Om flödet blir lägre på VB över radiatorerna än vad laddpumpen klarar som lägsta flöde så kommer ju vattnet gå fel väg genom bypassen. Då kommer en del av det värmda vattnet från VP:n gå direkt tillbaka till VP:ns inlopp.

Man mÃ¥ste ju alltid ha högre flöde över radiatorerna än vad laddpumpen ger, men det gÃ¥r inte att kontrollera.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #4 skrivet: 13 september 2007, 11:14:09 »
Tjena.


Jag får kolla upp detta när det börjar bli lite kyla. Bara att försöka hamna så nära 8 ºC som möjligt då. Såg även att det fanns en parameter som innehöll diff retur/framledning, det har jag inte sett att någon nämt på forumet.

Om jag kör i autoläge och ändrar sommarläge/resp vinterläges temp, påverkar detta även autoläget?

Tycker att min utegivare ligger +2 ºC förvarmt, går det att kompensera med någon parameter?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #5 skrivet: 13 september 2007, 20:40:41 »
Tjena.


Jag får kolla upp detta när det börjar bli lite kyla. Bara att försöka hamna så nära 8 ºC som möjligt då. Såg även att det fanns en parameter som innehöll diff retur/framledning, det har jag inte sett att någon nämt på forumet.

Om jag kör i autoläge och ändrar sommarläge/resp vinterläges temp, påverkar detta även autoläget?

Tycker att min utegivare ligger +2 ºC förvarmt, går det att kompensera med någon parameter?

Egentligen så spelar det ingen roll om den visar lite fel... eftersom du styr värmen med förskjutning värmekurva så gör det inget att du har en felvisning på utegivaren bara den alltid visar lika fel..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #6 skrivet: 14 september 2007, 06:57:45 »
Det har du rätt i  Sc:,h


Om jag installerar innegivare, blir den överordnad de två andra givarna?


Hur snackar givaren på utedelen med den andra utegivaren?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #7 skrivet: 14 september 2007, 13:09:02 »
Är det någon som kan ge en förklaring på gradminuter och när detta skall justeras?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #9 skrivet: 15 september 2007, 00:18:55 »
Det har du rätt i  Sc:,h


Om jag installerar innegivare, blir den överordnad de två andra givarna?


Hur snackar givaren på utedelen med den andra utegivaren?

Utegivaren i 2010:an styr endast när utedelen skall stanna för avfrostning, kall utetemp osv..
Alltså inget med själva värmeregleringen..

Sätter men tex utedelen på solsida så kan den jobba trots att innedelens utegivare visar lägre än -10 eftersom den styrs av sin egen givare..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #10 skrivet: 17 september 2007, 07:14:47 »
Hur mycket bestämmer rumsgivaren gentemot utegivaren?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #11 skrivet: 18 september 2007, 07:20:33 »
Det här med rumsgivare pÃ¥ VVM 300 är inte direkt solklart enligt manualen.  huvuddunk

1. På sid 23 står det hur man ansluter en kontakt mellan kontakt 3 och 4 på plint 14. Hur mycket den ska påverka ställs sen in i meny 2.5.

2. Men enligt manualen sid 37 och 42 så finns även menyer för inställning och aktivering av rumsgivare, tillbehöret ska då vara en RG05? ???

Men RG05 lyser med sin frånvaro på sid 53 "tillbehör", där finns dock en RT10 som jag tror kan kopplas in enligt 1 ovan. Jag har även sökt på Nibes hemsida efter RG05 men där finns den inte heller, vad är RG05 för något och hur kopplas den in på VVM300? ???
« Senast ändrad: 18 september 2007, 07:22:12 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #12 skrivet: 18 september 2007, 08:32:07 »
Tjena.

Jag hÃ¥ller med  b00k


Det är inte solklart hur det skall gÃ¥ till? Och hur mÃ¥nga parametrar skall behövas justeras för att den skall funka tillfredställande  Sc:,h

Någon som har en bild på RT10?

Hur är skalan graderad?
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #13 skrivet: 24 september 2007, 10:48:31 »
ingen som luskat ut det hela med rumsgivare/rumstermostat träsket?
FÃ¥r nog ringa Nibe snart...  knUp
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad MattiasT

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tur att man inte skall värma upp detta.
    • MTT
SV: Nu är den installerad VVM300 2010-6, följdfrågor???
« Svar #14 skrivet: 24 september 2007, 11:06:07 »
Tjena.


Har köpt mig en rumstermostat av billigare modell på kjell.com 229:- i stället för RT10 ca 700:-

Skall smälla in den i veckan, och det skall ju inte vara några problem med inkopplingen Ansl 3 och4 på plint 14. Men det som blir lite mekk det är ju att få kompenseringen lagom när termostaten klickar till tänkte prova med -2 på 2.5.


Men denna rg05 kan jag inte hitta på något ställe. huvuddunk
Pressar driftskostnader......

170Kvm faluhus
Nibe VVM300 Fighter 2010-6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!