Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: perrran83
« skrivet: 23 februari 2015, 23:25:18 »

Hej
Kanske dags att skapa ny tråd snart men kör ett inlägg till;)

Har som sagt element ifrån början 70-tal. Hade tänkt byta Ventilhusen samt termostater. Men funderar om det lönar sig att byta hela elementet istället eller är det bara onödigt?

Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 22 februari 2015, 22:50:10 »

Personligen så skulle jag önska att jag fann ett lika bra dokument över en Thermia Villa Classic ifrån 2002 då jag svart på vitt skulle vilja få veta om någon rörmockare/installationstekniker gjort fel hemma hos mig.
Kan denna hjälpa möjligtvis?
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 22 februari 2015, 19:46:17 »

Ni har korrekt. Den är kopplad på varm vattnet. Detta blev jag också fundersam till då det är till kv den skall vara kopplad till enligt installationamvisningen. Men jag tänkte som det tidigare skrivits dvs det gör ingen skada.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 februari 2015, 19:34:16 »

Som det är kopplat betyder det att påfyllning av radiatorsystemet görs med varmvatten i stället för kallvatten. Funktionsmässigt spelar det ingen roll. Det ökar värmeförlusterna några Watt och ventilen utsätts för värme men det bör den tåla.

Att det var kopplat till fram istället för retur på gamla pumpen spelar heller ingen roll.
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 22 februari 2015, 19:27:26 »

Som jag uppfattar det är det, så är det  påfyllningen till värmesystemet som menas.
Skrivet av: Meadman
« skrivet: 22 februari 2015, 16:04:22 »

Med risk för att eventuellt vara den som lämnar ämnet något så ber jag i så fall om ursäkt men fortsätter mitt inlägg ändå.

Jag blir nämligen inte klok på alla olika rördragningar/installationslösningar som finns och min fråga är om det görs felaktiga installationer som sedan får mer eller mindre allvarliga konsekvenser i det fortsatta ägandet/driften av anläggningen.

Såvida jag inte missförstått det hela så skall väl principen vara ganska så likadan vid installationer av värmepumpar.

I detta fall (Thermia Villa 75) finns ju tagna foton på Värmepumpens ovansida där man ser en förbindelse mellan det vänstra röret i mitten på skåpet till ett annat rör beläget i bakre vänstra hörnet.
Bifogar en skötselanvisning som jag hittat ifrån Thermias egen hemsida.
Titta gärna allesammans på sidan 7 i denna där man beskriver att man bör använda det högra röret (KV) istället för det vänstra (VV) vid denna koppling som i detta fall skall gå till bakre vänstra hörnet, dvs (RETUR).

När jag ser dessa skillnader undrar jag över om det är felkopplat och förstås om det spelar någon större roll?

Jag kan bjuda på ett värre exempel på min egen värmepump som är dess föregångare (Thermia Villa Classic 75).
Där verkar det inte bättre än att jag ifrån installationen har min sammankoppling till (FRAML) istället för (RETUR). Jag har inte en aning hur det påverkat min anläggning under tid men jag har stora problem med att få behålla trycket i mitt expansionskärl och fast detta är bytt till ett nytt så kvarstår mina problem utan att jag hittills kunnat förstå var vattnet tar vägen.
Personligen så skulle jag önska att jag fann ett lika bra dokument över en Thermia Villa Classic ifrån 2002 då jag svart på vitt skulle vilja få veta om någon rörmockare/installationstekniker gjort fel hemma hos mig.

Blir inte klok över vad som är rätt eller fel och frustrationen är i mitt fall mycket stor.
(Sorry för trådkapningen, perran83. Kolla gärna upp om det dokument jag bifogat gäller just din VP och ifall du har din installation gjord enligt hur de visar att man skall/bör ha.)

 
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 14 februari 2015, 10:28:19 »

Kanon. Märkte det nu;)
Skrivet av: Panaz
« skrivet: 14 februari 2015, 09:31:03 »

Hej Perran83
Är det en Danfoss ventil går det att byta tätningen utan att det kommer mer än någon droppe vatten, det är dubbla tätningar en inre och en yttre, det är den yttre du byter.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 14 februari 2015, 09:06:47 »

Tror också det är den. Vet ni om sådana finns på hornbach eller liknande då jag vill få det fixat i helgen?
Men om man skruvar ut den kommer väl det komma ut massa vatten om man inte tappar ur systemet?
Skrivet av: Hjopek
« skrivet: 14 februari 2015, 00:28:36 »

Kan vara en sådan här kanske
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-packbox-aldre/
jag brukar inte göra något än byta den om den läcker, kommer väl inget vatten när man skruvar ur den.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 13 februari 2015, 21:21:41 »

Körde upp trycket till 1. Men sen har det sjunkt sakta igen.
Hittade orsaken. En ventil som läckte och förmodligen blev det värre när jag höjde trycket.
Vilken typ av insats är det jag har? Behöver man tömma systemet under nivån på elementet eller går det att köra ner trycket till 0 som jag läst i ett annat inlägg. Att mecka är inget problem om jag bara vet hur man normalt sätt gör. Tacksam för snabbt svar.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 10 februari 2015, 20:48:35 »

Trycket följer som du skriver med tempen. Fyll på till 1,0 och följ med vad som händer. Det första man kollar upp om man måste fylla på ofta är exp.kärlet.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 09 februari 2015, 20:10:57 »

Hej igen.

Upptäckte att trycket sjunkit idag. Har legat stabilt på ca0,7 sen jag flyttade till villan för ca 1,5månadsen och nu är den nere på 0,5.
Är medveten om det kan variera än del men frågan är om man bör fylla på och isåfall hur? (Bifogat bilder)Kan det bero på man dragit ner flödet i systemet samt att nu var det en varmare dag och därmed inte lika hög temp i systemet?


Skrivet av: perrran83
« skrivet: 04 februari 2015, 08:07:04 »

Temperaturerna är ungefär det samma. Det som skiljer sig är inställning på A1 som gör att det blir färre on/off. Fast som ni ser är det igång längre istället när den värmer. Längre gångtid vs kortare gångtid men fler on/off
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 03 februari 2015, 00:38:16 »

Förstår mig inte riktigt på diagrammet, vad är utetemperaturen på de två bilderna? Skall man jämföra två dygn borde utetempen vara ganska lika. Du har betydligt färre starter på bild 2.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 02 februari 2015, 22:48:11 »

Såhär är skillnaden mellan -60(bild1) och -100 på A1.
Vad föreslår ni att köra med ur energi vs livslängd perspektiv?

Skrivet av: perrran83
« skrivet: 25 januari 2015, 22:32:00 »

Hur många start, stopp är rimligt att ha på värmepumpen per dygn vid denna tid av året?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 23 januari 2015, 09:45:10 »

Stryp in flödena på radiatorerna så du får samma delta på samtliga, då kan du nog sänka pumphastigheten utan att någon radiator blir kall.

Det finns beskrivning nånstans här.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 23 januari 2015, 09:30:41 »

En fråga. Gällande elementet som blev kallt när man ställde ner pumpen på 1:an. Jag ställde upp pumpen på 2:an igen då blev det varmt fast diffen mellan fram/retur blir ju endast 4grader igen.
Att det blir kallt kan det vara att Ventilhusen krånglar trots man kan dra in/ut pinnen och att det är ett stort element i källaren precis under så blir inte flödet till ruckligt stort för att orka värna upp elementet?

Känns som det blir at byta ut alla Ventilhus och termostater så kan man justera vidare sen så man inte får göra om det igen sen efter byte eller vad säger ni?
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 21 januari 2015, 21:26:32 »

måste införskaffa lite termometrar då jag tänkt mäta upp lite mer inomhus i alla plan så man får en bra uppfattning hur den varierar. Nu när det blivit lite kallare ca -1 så känns det det kallare i huset dock så är det gamla fönster och det upplevdes innan med då den är inställd på default dvs 0 vid -5,0,+5. Det enda som jag märkt att ett stort element blir inte lika varmt typ inget alls. Detta är på entreplan och i källaren precis under detta element sitter det ett stort till som upplevs varmare nu än innan. Men som sagt tänkt mäta upp elementen bättre. Föreslår du en IR termometer eller skall man sätta fast rörtermometer? Som jag nämnt innan har jag tänkt byta ut alla ventilhus och termostater till nya. Troligtvis Z-wave då jag säljer det med.

Gällande gångtider så är den inställd på -60 så då ändrar jag den till 100. Är det att temperaturen kan svänga mer nu då dvs hinner sjunka mer innan den går igång?

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 21 januari 2015, 20:10:21 »

Jo, det kan bli så att den går kortare o oftare, men deltat var för litet tidigare. Som sagts tidigare kan det lägre deltat kräva lite högre kurva, hur är tempen inomhus?

För att minska antal starter o få längre gångtider skall du ändra integral A1 börja med att sätta den på -100 (vad är det inställt på nu?) Du måste in i service menyn för att ändra detta.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 21 januari 2015, 14:20:14 »

Ja skall kolla diffen nu några dagar. Men ser från eliq att den går kortare och oftare emot när jag hade den på 2:an.
Tänkte skulle dubbelkolla lite element fram och retur temp. Har ni några förslag på termometrar för detta? Blir det att köpa någon billig ir som blir bäst eller?
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 20 januari 2015, 23:09:56 »

Hmm. Kan det vara en tillfällighet pga att ngn använt mycket vv kombinerat med legionella körning. Deltat 6-10 är  tummenupp Vänta o se en par dagar.
Detta kan resultera att du behöver höja kurvan lite, men inte skall det resultera i mindre effekt från vp!
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 20 januari 2015, 22:25:57 »

Justerade och kollat 2ggr ligger mellan typ 6-10grader.
Men så såg jag nu att strömförbrukningen gick upp och gick ner och kollade då hade den stuckit iväg 11-12gradrt samt att tillsatsvärnen gått in.
Tillsatsen har inte behövts innan trots kallare temp.

Nu är det följande

Ute 1
Integral -653
Fram 41(39)
Retur 33(55)

Integralen skenat rejält? Skall man sätta den på 2:an igen då.

Kanske bättre att leka vidare efter jag fått bytt alla gamla termostater och Ventilhus.
Sen är även en gammal oljepanna med i systemet dock inte använd på många år. Sen att det är golvvärme i en gammal gillestuga som jag tänkt fixa ordning och förmodligen ta bort golvvärmen och sötta in element istället då det med största sannolikhet inte är bra isolerat under.

Tänket hur dessa faktorer påverkar. Kyler ner vattnet onödigt snabbt? Tex känner man på returen från golvvärmen så är den helt kall.  Eller tänker jag helt fel?

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 20 januari 2015, 08:08:46 »

Om inte diffen blir ok med II så blir det att testa läge I
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 20 januari 2015, 07:49:06 »

Sorry my mistake.
Ändrade på den övre pumpen och satte ner den till 2:an.
Var jag som blandat ihop det med brine in/out.

Skall man då dra ner den till 1:an för att se att diffen blir större?
Vad är nackdelen på att dra ner den ännu mer?
Skrivet av: måle10
« skrivet: 20 januari 2015, 04:55:19 »

Hej

Ställde ju ner pumpen till 2:an för ett tagsen och då är diffen på brine out/in inprincip alltid 4grader. Kollade nyss och då var det följande värden

Ute 2grader
Integral -46
Fram 41(38)
Retur 37(55)
Brine ut -4
Brine in 0

Vad tror ni om detta? Skall man ändra mer på pumpen eller får man nöja sig med 4graders diff

Sen har jag även satt in en eliq online igår och där ser jag att pumpen slår av/på väldigt ofta. Typ varje kvart/halvtimma. Detta är väl inte optimalt utan man vill hellre den skall gå längre perioder.  Se bild.
Hej! Om du vill ha längre gångtider så får du gå in i servicemenyn (Håll inne vänster/högerknappen i ca 5 sekunder) och gå in på VÄRMEPUMP och ändra A1 från -60 (standard) till -100.Nu kommer din pump starta på -100 istället och man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som passar till varje hus.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 19 januari 2015, 23:28:09 »

Deltat på Brine var bra redan tidigare!!!

Det var deltat på värmesidan som var för litet, det var den övre cp du skulle ändra på! Nu är framledningen 41 och retur 37 = delta 4, det borde vara ca 6-8

Så öka farten på Brine pumpen på nytt. Samt sänk farten på den övre cp.

När du gjort detta behöver du bara vänta tills nästa värmekörning för att se hur det blev, dokumentera och berätta åt oss

Fixa detta först så funderar vi på antal starter och kurva sedan.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 19 januari 2015, 23:17:48 »

Hej

Ställde ju ner pumpen till 2:an för ett tagsen och då är diffen på brine out/in inprincip alltid 4grader. Kollade nyss och då var det följande värden

Ute 2grader
Integral -46
Fram 41(38)
Retur 37(55)
Brine ut -4
Brine in 0

Vad tror ni om detta? Skall man ändra mer på pumpen eller får man nöja sig med 4graders diff

Sen har jag även satt in en eliq online igår och där ser jag att pumpen slår av/på väldigt ofta. Typ varje kvart/halvtimma. Detta är väl inte optimalt utan man vill hellre den skall gå längre perioder.  Se bild.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2015, 21:13:11 »

Skulle inte skada med lite isolering på den cirkpumpen.
En bra idé att skrubba ren så man ser om det fortsätter.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 11 januari 2015, 20:52:52 »

Allt man ser är intorkat så kan varit en läcka tidigare men nivån i tanken är väl ok? Tänkte jag skrubbar rent och kollar ifall det kommer nytt om inte så försöker isolera pumpen?
Vad tror ni om det?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2015, 19:36:07 »

Det börjar växa mögel och annat otrevligt i kondensvattnet så färgen kan nog variera beroende på vad det är som växer.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2015, 16:27:30 »

Blir det såna missfärgningar av kondens?
Jag skulle gissa på intorkad denatureringsmedel.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 11 januari 2015, 12:53:37 »

Tror det kan vara kondens då det verkar torrt förutom på själva pumpen där det inte är isolering. Är rätt kallt utrymme och troligtvis hög luftfuktighet på sommaren. Har inte bott här så länge så vet ej. Vätskenivån ligger mitt imellan. Se bild.
Kan det vara ide att försöka torka uppgiften och lägga isolering runt själva pumpen?

Nu har jag ställt om till 2:an så får vi se vilka värden det blir på brine in/out
Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2015, 12:11:40 »

Det kan vara kondens från köldbärarpumpen som gör att det ser oaptitligt ut på bottenplattan, det finns ingen isolering runt den. Har sett en Thermiapump som ser nästan likadan ut på bottenplattan och där var det inget köldbärarläckage. Det beror nog mycket på fukthalten där pumpen står hur det kommer att se ut på bottenplattan.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2015, 11:57:37 »

Hej!
Jepp den övre cirkpumpen är värmebärarpumpen, ställ ner farten på denna.
Sen ser det ut som att du har en läcka på köldbäraren, hur ser det ut i nivåkärlet (vita plastburken)?
Det kan vara en gammal läcka men lukta runt och känn om det luktar sprit?
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 11 januari 2015, 11:16:17 »

Så nu har jag haft tid att öppna. Vill bara dubbelkolla att det är rätt.
Finns en pump uppe till vänster med ett vred som är inställd på 3:an. Är det denna jag skall dra ner till 2:an då? Se bild.

Sen såg jag i botten att det var väldigt mycket intorkat rostaktigt vatten.
Är det normalt? Se bilder.

Tacksam för snabbt svar så ja kan justera den idag.
Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 04 januari 2015, 22:05:12 »

Det endast när kompressorn går som det är intressant att anteckna värden.
Justera farten på cp nu först och se hur det blir. Sedan får vi försöka hjälpa dig att hitta lämplig kurva. Tempen i huset kan ändras när farten på cp ändras.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 04 januari 2015, 21:59:56 »

Skulle varit -9

Mätvärden tidigare ikväll när kompressorn var av.

Ute 2grader
Integral -0
Framledning 36(38)
Returledning 36(55)
Brine ut -1
Brine in 1

Några kommentarer?

Sen nu när det blivit kallare (minusgrader) blir det för varmt i huset.
Skall man dra ner till 19grader istället för 20 som det är nu samt justera -5,0,5 värdena som nu är alla default 0?

Skrivet av: Tumpi
« skrivet: 04 januari 2015, 21:47:53 »

Kollade nu på kvällen när pumpen gick och inte värmde vatten.
Ute 3grader
Integral 9
Framledning 41 (37)
Returledning 39 (55)
Brine ut -4
Brine in 0

Verkar detta rimliga värden?
När du läste av detta var integralen 9, kan det vara att kompressorn just stannat eller har du skrivit fel? Borde det vara -9? Om kompressorn gick är deltat för litet gör som de tidigare tipsat om
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 januari 2015, 14:55:00 »

Det kan vara nån tempgivare som inte visar rätt, kontrollera samma siffror då kompressorn inte går?
För att ställa om hastigheten på CP måste man lossa fronten, värmebärarpumpen sitter ganska högt upp till vänster.
På sidan av cirkpumpen ska det sitta ett vred där man ställer farten.
Optimal tempdiff är ca 6-8 °C när den värmer huset.
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 04 januari 2015, 10:31:14 »

Hur många grader skillnad skall den ligga på vid optimalt?
Vart ställer man in hastigheten?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 januari 2015, 08:34:39 »

Temperaturskillnaden värmebärare in/ut är lite väl liten. Prova med att minska hastigheten på cirkulationspumpen ett snäpp. 
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 03 januari 2015, 22:31:09 »

Kollade nu på kvällen när pumpen gick och inte värmde vatten.
Ute 3grader
Integral 9
Framledning 41 (37)
Returledning 39 (55)
Brine ut -4
Brine in 0

Verkar detta rimliga värden?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 03 januari 2015, 15:02:54 »

Om man ser vid 5 graders temp så kollade jag och då körde den med 11 i integral samt 32 i framledning samt 32 i retur.

Jag gissar att du läste av när kompressorn stod stilla?
Kolla igen när kompressorn går och den värmer huset (ej varmvatten)?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2015, 10:18:36 »

Vanligen är det inte i pumpen utan i det värmeavgivande systemet som effektivitetsvinsterna finns. Leta efter och stryp radiatorer där det är mindre än ca 5 graders temperaturdifferens mellan in- och utgående radiatorvatten när pumpen har gått minst en kvart och det är hyfsat kallt ute så att pumpen går större delen av tiden. Sådana radiatorer gör att returtemperaturen blir onödigt hög. Det man bör kontroller först är små radiatorer och radiatorer nära pumpen.

Det man kan vinna på att justera deltaT för värmebärare och köldbärare är marginellt.
 
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 03 januari 2015, 09:13:26 »

Hej
Tack för snabbt svar. Huset ligger utan för Gbg.
Om man ser vid 5 graders temp så kollade jag och då körde den med 11 i integral samt 32 i framledning samt 32 i retur. När det var runt minus 10 så hade den typ Max 45 grader i framledning.
Vad jag förstått så skall brine in/ut ha några graders skillnad om det skall vara så effektivt som möjligt.
Kommer Logga så md eliq online inom kort så får man bättre koll men finns det något sätt att se historiken på fram/returledning.
Några tips på att få pumpen så effektiv som möjligt?

/Pär
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 januari 2015, 08:35:46 »

Räknar man med 7 år sedan installationen blir det ca 3500 timmar per år vilket är en helt normal siffra. 12 timmar per dygn vid +5 ute är rimligt om huset ligger i mellersta Sverige. Pumpen levererar ju varmvatten och värmer huset ca 13 grader. Men räkna inte med att pumpen klarar av ytterligare 13 grader lägre utetemperatur när den går hela tiden. Kallare köldbärare och varmare radiatorvatten gör att värmeproduktionen ökar proportionellt mindre än ökningen i drifttiden. 

Trycket ska minst vara höjdskillnaden mellan manometern och högst punkten i värmesystemet dividerad med 10 dock lägst 0,5 bar (expansionskärlet är trycksatt på gassidan av membranet så det krävs minst 0,5 bar tryck på vattensidan för att kärlet ska kunna fungera som expansionskärl). Det verkar vara ett hus i 2 plan. Även om pumpen i står källaren ska 0,7 bar räcka.   
Skrivet av: perrran83
« skrivet: 03 januari 2015, 00:35:34 »

Hej

Nyligen flyttad till 70-tals villa på 135+115kvm som har bergvärme med en thermia villa 75 från 2007. Dock är det borrat många år tidigare.
Jag försöker läsa på en del men ställer ändå frågan.
Känns som värmepumpen behöver gå ofta ca 12h på ett dygn och utetempen är ändå ca +5. Jag kommer logga det mer exakt framöver.
Den är inprincip inställd på fabriks dvs kurva 40.

Är det normalt med at den går så ofta. Driftstiderna är ca 24300 på värmepumpen sen 328 på tillsats och 528 på tillsats 2. Känns detta som normala tider för installation under 2007.

Sen så jag i manualen att manometern skulle ligga på ett tryck mellan 0,8 och 1.0. Min ligger på 0,7, kan de skapa några problem?

Tacksam för all info.
Med vänlig hälsning,
Pär

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!