0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Dom här lyser ju inte ens fram till porten" sa dom om mina halvljus. Besiktningsmannen sträckte även ut benet framför lyktan för att visa att det inte syntes nån skugga på porten två meter framför bilen...Vem kom på den dumma idén att tillverka strålkastare helt i plast?
På 9-5:an så får jag årligen polera bort allt "bläster" i plastglasena. Bättre halvljus/ljusbild då. Ska prova att sätta på en plastfilm på framlyktorna efter nästa upp-polering.
Menar du polering eller plastfilmen? Poleringen (gjort mer än i gång) har för mig inneburit att jag inte har behövt köpa nya lyktor för så sönderblästrade som de blir så sprider de halv-ljuset överalt. Uppolerade så har man ju skapligt halvljus igen. Kanske bara jag som är petig.Kompletterar: Dessutom så bländar jag de mötande mycket mindre med minimalt blästrade plastglas, halvljuset hamnar mera där det är tänkt.Det är inte linserna/reflektorerna jag menar, utan det yttre glaset/plasten.
Strålkastarglas av plast är ett otyg även om det finns vissa sådana som verkar hålla bra.Reflektorer av plast tål inte värmen från starkare glödlampor än standard H4 (55/60 W), då blir de matta ganska fort. Förmodligen får de längre livslängd i länder utan halvljuslag, och har man en bil här i Sverige med sådana strålkastarreflektorer bör man nog nästan överväga att sätta dit separata varselljus så man slipper ha halvljuset tänt på dagtid.
Problemet med mina strålkastare var att 'glaset' dels var repigt, men även krackelerat med små, små sprickor. Den minskade genomskinligheten har sen gjort att det har blivit för varmt så insidan av 'glaset' hade ungefär samma färg som ljus sirap.Jag har bara kört med standardeffekt på lamporna.Som sagt var, det funkar säkert i länder utan halvljuskrav.