Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kylsäsongen igÃ¥ng!  (läst 2271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Kylsäsongen igång!
« skrivet: 23 mars 2018, 06:09:19 »
Hallå!

Solen har äntligen börjat titta fram igen efter en riktigt dålig vinter med lite av allt här nere. Lite sol, lite snö, lite is - en riktigt dålig vinter.

Husom de senaste två veckorna har solen tittat fram flertalet dagar och kylan har fått jobba, ibland från kl 9 till 17. Skulle gissa att grova drag 150-200kWh har dumpats ner i borrhålet. Vilket har gjort att bvp jobbat mot 10-12 grader köldbärare på dagen och kanske 5 grader varmare än normalt på natten. Även luftsolfångaren har hjälpt till en del att värma hålet. Över 30 grader på inkommande luft trots avsaknad av isolering.

Detta är ju bra men ännu bättre om jag kopplade in poolen som jag tänkt och dumpat värmen där. DÃ¥ hade poolen vart 2-3 grader varmare nu. Förvisso hade borrhÃ¥let vart kallare men det vore effektivare att dumpa i poolen skulle jag tro pga mindre förlust. Poolen skulle nog hÃ¥lla 10 grader högre temperatur när det är dax att starta badsäsÃ¥ngen och det skulle innebära 550 kWh mindre att värma och kortare tid för uppvärmning 👍 Sedan är det ju trevligt med 30 grader till bvp när badsäsÃ¥ngen är över 😄
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 07:04:14 av Rickard »
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1729
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Kylsäsongen igång!
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2018, 07:31:35 »
Hallå!

Solen har äntligen börjat titta fram igen efter en riktigt dålig vinter med lite av allt här nere. Lite sol, lite snö, lite is - en riktigt dålig vinter.

Husom de senaste två veckorna har solen tittat fram flertalet dagar och kylan har fått jobba, ibland från kl 9 till 17. Skulle gissa att grova drag 150-200kWh har dumpats ner i borrhålet. Vilket har gjort att bvp jobbat mot 10-12 grader köldbärare på dagen och kanske 5 grader varmare än normalt på natten. Även luftsolfångaren har hjälpt till en del att värma hålet. Över 30 grader på inkommande luft trots avsaknad av isolering.

Detta är ju bra men ännu bättre om jag kopplade in poolen som jag tänkt och dumpat värmen där. DÃ¥ hade poolen vart 2-3 grader varmare nu. Förvisso hade borrhÃ¥let vart kallare men det vore effektivare att dumpa i poolen skulle jag tro pga mindre förlust. Poolen skulle nog hÃ¥lla 10 grader högre temperatur när det är dax att starta badsäsÃ¥ngen och det skulle innebära 550 kWh mindre att värma och kortare tid för uppvärmning  Sedan är det ju trevligt med 30 grader till bvp när badsäsÃ¥ngen är över


Hmpf, kylsäsong är att ta i för min del.. Sc:,h
men jag kan åtminstone glädjas åt att min f750 tuffar på i 20 Hz på dagen pga solvärme mot hus och mot solfångarna som är kopplade till pumpen :)

(Detta vid större temperaturer än 1°C och sol).


Imponerande anläggning du har! tummenupp
Vad har du för förbrukning med/utan pool?
« Senast ändrad: 23 mars 2018, 07:33:35 av kWhalp »

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kylsäsongen igång!
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2018, 15:22:47 »
12 mWh förra året om jag minns rätt. Brukar ligga runt 1000kWh för januari. Betydligt mer i juni. Poolen drar mer än värmen+hh el för resten av året. Solfångare till poolen skulle klart minska årsförbrukningen.

Märkte att jag postade i fel flik jag hade öppen. Skulle hamna på frikyla hade jag tänkt..
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!