Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hitta bra "test-panel" innan ev köp för utvärdering av placering/typ av panel.  (läst 2167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Då var man tillbaka igen......efter sådär 5 år. (barn-jobb-m.m)

Gluttar nu på solpaneler, vilka finns i överflöd av olika typer. Men innan jag ens bestämmer mig för typ/modell/teknik skulle jag vilja göra skarpa tester på taket med en mindre panel som tekniskt stämmer överens med de stora panelerna alternativt skaffa/hyra en bra ljusmätare eller dylikt för att kolla upp förutsättningarna.

I mitt fall blir det lite avancerat, har platt tak, grannen har ljus aluminiumfasad som ger duktiga reflexer.
Jag slaktade 2 trädgårsbelysningar som rostat med solceller i sig, la en belastning på cellerna och mätte sen både volt och mA på cellerna direkt mot sol vid olika tidpunkter med max runt kl 12, samt sen sidvinklar och elevationsvinklar. Den stora överraskningen var att jag fick duktigt med kräm från grannens alu-fasad som ligger väster om mig när solen går upp i öster, får duktigt med energi från grannhuset från soluppgång tills c:a kl 13, då vinklarna blir för snäva. Nästa intressanta fynd är att om jag lägger vit plast under "test-cellen" med c:a 90* vinkel, ökar reflexerna effekten c:a 15-20%

Här talar vi alltså om albedo-effekten som i mitt fall ger ganska mycket, vilket pekar på att jag bör titta på bifaciala paneler, alltså modeller som tar in strålningen både fram och bak. Eftersom denna bransch växer så det knakar borde det idag finnas något test-intrument som man förhoppningsvis kunde hyra.

Någon i sol-branschen som har tips på bättre grejor än slaktad trädgårds panel.... 8)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Meyer burger har om jag minns rätt den typen av panel och det jag läst om dom så verkar dom bra utan att jag då har bra koll på denna branch.

Såg även ut som om dom har någon generalagent i Sverige , dom/återförsäljare kanske har en testpanel och utrustning att låna/hyra för att visa att dom gör bra grejer.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Har kollat in 2 produkter som kanske intresserad även dig.

Först en simpel watt/A-mätare att koppla mellan testpanel -förbrukare, sen en handhållen ljusmätare som mäter i W/m2, som blir bättre än en ordinär ljusmätare som mäter i lux, den jobbar i 400-1000nm, så den tar hela strålningsbandet.
Proffsgrejorna ligger runt 50-60k....
Har tagit bort viss data pga reklamreglerna.

« Senast ändrad: 28 juni 2022, 09:50:25 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På ett platt tak borde det absolut kunna öka effekten med ett vitt eller reflekterande material på den platta ytan framför solfångaren.
Ju "längre bak" du kan ställa dem på taket desto mer reflektion borde du kunna samla på dig.

Är samma här uppe i norr, inte helt ovanligt att folk monterar dem på vägg med bara lite lutning utåt på panelens nedre del, det gör att snön inte täcker panelerna och att man på vårvintern får in bra med effekt från reflektionerna i snön.
Beror lite på vad man är ute efter, så lång säsong som möjligt, eller maximalt inladdad energi.
Många har ju ett överskott som inte går sälja (t.ex. på stugor utan el ansluten) och då kan det vara viktigare att få en längre säsong.

Välkommen tillbaka.  :)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har kollat in 2 produkter som kanske intresserad även dig.

Först en simpel watt/A-mätare att koppla mellan testpanel -förbrukare, sen en handhållen ljusmätare som mäter i W/m2, som blir bättre än en ordinär ljusmätare som mäter i lux, den jobbar i 400-1000nm, så den tar hela strålningsbandet.
Proffsgrejorna ligger runt 50-60k....
Har tagit bort viss data pga reklamreglerna.

Stog jag i valet mellan olika paneler och hade funderingar på att ändra vinklar så hade lite olika mätinstrument säkert varit kul att labba med.
Nu sitter grejerna där så nu är det bara att gilla läget 😉
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Art Deco, har du koll på hur fasiken man kan lista ut vilken panel som är defekt om det tex sitter 18st på en sträng till växelriktaren och det inte sitter optimerare på varje panel??

Kan man möjligen se med värmekamera om det är avvikelse på en panel som är defekt eller annat sätt för att slippa lossa varenda panel och mäta en och en ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Art Deco, har du koll på hur fasiken man kan lista ut vilken panel som är defekt om det tex sitter 18st på en sträng till växelriktaren och det inte sitter optimerare på varje panel??

Kan man möjligen se med värmekamera om det är avvikelse på en panel som är defekt eller annat sätt för att slippa lossa varenda panel och mäta en och en ?

Nu har jag inga paneler själv än, men av användarna på nätet brukar dom felsöka genom att koppla loss strängen från växelriktaren och andra enheter så att bara strängen med x antal paneler sitter ihop med lösa kablar. Sen mäter dom + o - mot jord, och har då tumregeln att ta summan av panelerna som är på x volt, och dela detta med antalet paneler i strängen.

Du anger att du har 18 paneler i strängen, det blir 18st x 42,4V per panel med max sol in = 763V (var mycket försiktig här).
Får du nu ett annat värde typ exempelvis 339,2V, betyder detta att de första 8 panelerna funkar och att de är den 9:e som pajat.
Sen kan du ju ta en IR-mätare och mäta på de 3 kraftdioderna som sitter på panelens baksida och se om du har skillnader i värme.

Jag hittade 42,4V i pdf:en på dina solpaneler från andra tråden, data nedan:
https://es-media-prod.s3.amazonaws.com/media/components/panels/spec-sheets/REC400Alpha_Pure_Black.pdf

Länk för felsökning: https://www.cleanenergyreviews.info/blog/guide-solar-panel-problems-fault-finding

« Senast ändrad: 28 juni 2022, 20:22:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jo men om jag upptäcker något onormalt så är själva förhoppningen att slippa koppla isär alla och mäta en och en, därav min fundering på om tex värmekamera ger annorlunda bild på en defekt panel eller om det finns något annat knep för att enkelt lokalisera den defekta .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Dåligt om det inte finns någon form av mätuttag på panelerna så man enkelt kan se om de genererar el.
Borde nästan vara en display som indikerade hur många watt de levererar.  :)
Men de skall väl hålla i 20-30 år i alla fall?
Antagligen någon annan som får felsöka...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Solpaneler fungerar ju även som ljuskälla, även om det är i IR-spektrat. Borde väl gå att testa en natt och se vilken panel som inte lyser ok?
https://www.quora.com/If-you-run-power-through-a-solar-panel-will-it-emit-light
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Dåligt om det inte finns någon form av mätuttag på panelerna så man enkelt kan se om de genererar el.
Borde nästan vara en display som indikerade hur många watt de levererar.  :)
Men de skall väl hålla i 20-30 år i alla fall?
Antagligen någon annan som får felsöka...

Väljer man tex solaredge och optimerare på varje panel så kan du se direkt om någon är defekt och vad varje panel levererar, har dock inget intresse av dessa .
Tror inte någon tillverkare har ett separat uttag för mätning och hur ska man kunna nå dom som är i mitten om man inte har vingar på ryggen  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Annars kanske man kan se om det är nåt problem efter en frostnatt?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Enligt uppgift ska man kunna se med en värmekamera om någon panel ”strejkar” , måste leta upp min Flir och testa för att se hur dom ska se ut när alla förhoppningsvis är ok när dom är nya.

Vänta på frostnatt kan ta sin lilla tid  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Fick en idé efter Tipo874:as inlägg och tog hem chefens trasiga "snikpanel" som han hade haft i båten som slutat fungera.
Jag kopplade på en tonsändare från "Kjell&CO" och svepte över panelen som jag nyss kollat elledningar med..
Stark ton, som sen mattas av per cell åt höger, ton helt borta på 5:e sektionen, sen sakta tillbaka igen från sektion 6 till fullt på 10:an.
Svepte sen vågrät och kunde ana mig till knas mellan 1:a och andra rad.
Tog fram luppen och se på fan, en lödning som var paj, chefen verkar ha lyckats överhetta sin panel på något sätt.

Har man då paneler på typ 2x1m i strängar kan man ju sätta proben på en alu-stång typ som man sågar trädgrenar med, och sen svepa över panelerna, då hör man direkt var någonstans som det är knas.

Att svepa denna lilla panel och hitta området tog c:a 15 sekunder...

Bifogar bild.
« Senast ändrad: 29 juni 2022, 22:49:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Hoppas värmekamera fungerar då det blir betydligt enklare än att stå med ett långt kvastskaft  ::)
Kruxet är att jag skulle behöva en något defekt panel för att kunna se om det skiljer något !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!