Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybygge med IVT495 vettigt...?  (läst 5530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Umenisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nybygge med IVT495 vettigt...?
« skrivet: 20 februari 2005, 14:54:52 »
Jag känner en kille som ska bygga ny liten kåk ~125m2.
Han har sjötomt. Känns rätt att att använda sjön!

Själv har jag en 2år gammal kåk, 125 + 35(garage) m2 med IVT 490 som har fungerat rätt bra.
Funderade när jag byggde på en 495-a men blev tom IVT-säljarn tyckte att det var overkill och att jag skulle nöja mig med den 490-a som levererades med huset. Han kanske hade rätt, men redan vid kallare än drygt 0 grader börjar den tillskotta så smått.

Killen som ska bygga nytt har ju dock sjötomt...

Kollade just på IVT-s sida och såg att 495-an hade COP 2,5. Lät lite lågt tycker jag!

NÃ¥n som vet alternativt fabrikat till IVT med funktion motsvarande 495-an?

Jag har en hel del mer idéer och funderingar, men vi börjar så här... Sc:,h

admin

  • Gäst
admin
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2005, 16:32:00 »
För egen del skulle jag titta noga pÃ¥ antingen ComfortZone CE50 eller en liten markvärmepump pÃ¥ 4-5 kW (markvärmepumpen i  kombination med ett ftx-aggregat) om jag byggde nytt.

CE50 ger en enkel och relativt billig installation, men ändå en uteffekt på ca 3-4 kW (med den storleken på huset) endast frånluft, tilluft via vägg eller radiatorplacerade friskluftsventiler.

En liten markvärmepump i kombination med ett ftx-agg ger kort markslinga som bör gå få ned när han ändå bygger nytt, ftx-aggregetet gör att energibehovet från VP:n blir litet. Skulle tro att en 4 kW värmepump räcker. Fördelen med detta alternativ är hög verkningsgrad, sätter han in golvvärme kan COP för värme och varmvatten komma upp till ca 4.0 med denna typ av VP.

Fler funderingar, fråga på.

Utloggad Umenisse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2005, 16:59:40 »
Ja just det! Efter att jag skapade dena tråd har jag botaniserat en del här på forumet (till ungarnas förtret).
CE50 har jag aldrig hört talas om förr, och det verkar ju vara en intressant pryl :)

Undras om den kan fungera med en idé jag haft: Att kombinera fvp och ftx!

FTX ger ju bättre ventilationskomfort - särskilt här i norr när det är svinkallt ute...

Om FTX-växlaren kyler frånluften i ett första steg, och frånluftvärmepumpen sedan kyler ner den till en temp som är klart lägre än om man kör som vanligt, alltså utan FTX-don, tycker jag att man borde börja hamna riktigt rätt. ;)

Vem vet, jag kanske får Nobelpriset i VP-teknik - eller bara får en stolle-stämpel :-\


Nu är barna duktigt less på mig - avviker några timmar...

admin

  • Gäst
admin
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2005, 19:12:12 »
Med en CE50 kan du inte ta värmen ur frånluften med ett ftx-aggregat, då faller hela dess funktionsprincip.
(synd på Nobelpriset ;))
Sätt istället in (om radiatorer skall monteras) friskluftsventiler som placeras så att friskluften passerar radiatorn innan den når rummet, då får du inget kalldrag.
Det finns speciella tilluftsdon som fixar det.

Hur man bäst fixar tilluften med en CE50 och golvvärme har jag inte riktigt kläm på.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2005, 19:48:03 »
Tja! Du gör väl som vid vilken frånluftsinstallation som helst.
Friskluft insläpp i rummen utom i badrum där du suger ut frånluften + att du skall ha en frånluft i köksregionen.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2005, 15:46:20 »
Med en CE50 kan du inte ta värmen ur frånluften med ett ftx-aggregat, då faller hela dess funktionsprincip.
(synd på Nobelpriset ;))
Sätt istället in (om radiatorer skall monteras) friskluftsventiler som placeras så att friskluften passerar radiatorn innan den når rummet, då får du inget kalldrag.
Det finns speciella tilluftsdon som fixar det.

Hur man bäst fixar tilluften med en CE50 och golvvärme har jag inte riktigt kläm på.

Tja! Du gör väl som vid vilken frånluftsinstallation som helst.
Friskluft insläpp i rummen utom i badrum där du suger ut frånluften + att du skall ha en frånluft i köksregionen.

Vad jag menade var:
Vid golvvärme finns ingen möjlighet att "värma" den kalla friskluft som sugs in via friskluftsintagen. Detta bör ge kalla zoner i de rum som har friskluftsventiler.
Med radiatorer under fönstren går det ju bra att ta in friskluften via springventiler i fönsterkarmen, luften värms då av radiatorerna på en gång utan att du får någon kallzon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #6 skrivet: 01 april 2005, 18:19:07 »
Med en CE50 kan du inte ta värmen ur frånluften med ett ftx-aggregat, då faller hela dess funktionsprincip.
(synd på Nobelpriset ;))
Sätt istället in (om radiatorer skall monteras) friskluftsventiler som placeras så att friskluften passerar radiatorn innan den når rummet, då får du inget kalldrag.
Det finns speciella tilluftsdon som fixar det.

Hur man bäst fixar tilluften med en CE50 och golvvärme har jag inte riktigt kläm på.

Tja! Du gör väl som vid vilken frånluftsinstallation som helst.
Friskluft insläpp i rummen utom i badrum där du suger ut frånluften + att du skall ha en frånluft i köksregionen.

Vad jag menade var:
Vid golvvärme finns ingen möjlighet att "värma" den kalla friskluft som sugs in via friskluftsintagen. Detta bör ge kalla zoner i de rum som har friskluftsventiler.
Med radiatorer under fönstren går det ju bra att ta in friskluften via springventiler i fönsterkarmen, luften värms då av radiatorerna på en gång utan att du får någon kallzon.


Jag har golv värme i hela huset, en comfortzone och friskluftsventiler (Fresh 100 temperaturreglerade). Visserligen har jag bara hunnit att installera 2 st av dem hittils. I barnens rum som de sitter i har jag inte direkt upplevt att de har några kalla soner precis, bara fin och fräsch luft.
De är som sagt tempstyrda och stänger till lite granna när det blir kallt ute och det verkar fungera bra än så länge. Det man eventuellt behöver göra på vintern är att sänka fläkthastigheten lite så det inte blir för mycket undertryck i huset, men det har jag inte upplevt ännu och jag har inte sänkt hastigheten ännu. Jag har en dörr öppen till garaget.
« Senast ändrad: 01 april 2005, 19:07:25 av Abuquir »
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2005, 18:53:27 »
Det var intressant läsning, som jag skrev tidigare så hade jag ingen egentlig uppfattning i frågan, mitt resonemang var "teoretiskt" och som sådant bör det stämma, risken för kallras blir naturligtvis mindre om man tillför kall luft i direkt anslutning till radiatorer.

Det var dock kul att höra att det inte upplevs som att det blir för kallt i de rum som har friskluftsventilerna. Det borde dessutom bli ännu bättre när du instyallerat fler ventiler.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2006, 20:51:21 »
Jag har nu installerat resterande frånluftsventiler i huset och märker inget kalldrag. Har visserligen sänkt hastigheten till 3: ans läge (av 5 möjliga), nu när det är kallt ute och ventilerna stänger ner lite. Vad beträffar undertryck i huset när man öppnar ytterdörrarna finns det ingen tillstymmelse till heller.
Sedan skall tilläggas att vi alla är olika och om jag säger att jag inte märker något kalldrag, kanske någon annan tycker det motsatta.
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2006, 20:45:49 »
Jag har friskluftsventiler i fönsterkarmens ovansida i alla rum utom bad, kök och tvättstuga. Jag har inte märkt av något kalldrag i de rum jag har golvvärme i, givetvis en "frisk fläkt" om man går riktigt nära ventilen med ansiktet men inget störande. Första delen av golvvärmeslingorna ligger närmast ytterväggar, det ger ju lite högre temp under fönster och det verkar motverka kallras tillräckligt
 
By the way, är Fresh bara ett varumärke bland andra eller är det en speciell sorts ventil?

/Arne

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2006, 21:04:39 »
Fresh är bara ett varumärke, men de gör bra ventiler, jag har några billiga av annat fabrikat och de kan inte mäta sig när det gäller luftflöde. Kanske finns det andra DYRA ventiler som fungerar lika bra, men jag har inte sett nån.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad PatJac

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar optimerade värmepumpar!
SV: Nybygge med IVT495 vettigt...?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2006, 22:29:50 »
Har också Fresh tilluftsventiler och de har hamnat rakt ovanför sängarna i varje rum, höll på att bli tokig eftersom den kalla luften fullkomligt "rann" rakt ner i huvudet på en. Av en händelse upptäckte jag att det finns något som heter "luftstyrningsplattor", helt enkelt små plastbitar som man sätter i öppningarna för att styra vart tilluften tar vägen. Med dessa installerade har det blivit väsentligt bättre. Ett tips!
Nibe S-1256 + FLM, 200m2 enplans, byggt -05, 225m markslinga

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!