Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nu är det dags för injustering. Hjälp med rÃ¥d och tips.  (läst 25167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Hihi, jo, man borde bygga garaget först. Spontan-handlade en tomt o fick med i handlingarna att jag skulle slippa fullfölja om jag inte fick bygglov pÃ¥ det jag ville bygga. Fick 5 veckor pÃ¥ mig att rita ihop huset o lämna in ansökan o sedan kompletterade jag aldrig med garage. Tur var väl det, har kommit pÃ¥ nu att det skall kläs med solceller sÃ¥ jag behöver ta vädersträcken i beaktande. Hoppas fÃ¥ köpa loss lite mark av grannen sÃ¥ man fÃ¥ plats med ett riktigt rejält garage pÃ¥ ett smidigt sätt.  tummenupp

Lägga något imellan så den inte kan stänga slingan helt. Måste kolla hur man kan göra det. En bricka imellan kanske.

Jag hade plockat bort ett styrdon pÃ¥ en av slingorna där tempen inte är sÃ¥ viktig eller där det är enklast att manuellt strypa in slingan (gärne en av slingorna som kräver mycket flöde). DÃ¥ blir alltid minst en slinga öppen och du har en termostat i reserv (den kan sitta kvar Ã¥ssÃ¥ skiftar man med den trasiga om sÃ¥ behövs, att den inte är "aktiv" behöver ju ingen veta... :) ) samt ett styrdon "utifall att".  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hihi, jo, man borde bygga garaget först. Spontan-handlade en tomt o fick med i handlingarna att jag skulle slippa fullfölja om jag inte fick bygglov pÃ¥ det jag ville bygga. Fick 5 veckor pÃ¥ mig att rita ihop huset o lämna in ansökan o sedan kompletterade jag aldrig med garage. Tur var väl det, har kommit pÃ¥ nu att det skall kläs med solceller sÃ¥ jag behöver ta vädersträcken i beaktande. Hoppas fÃ¥ köpa loss lite mark av grannen sÃ¥ man fÃ¥ plats med ett riktigt rejält garage pÃ¥ ett smidigt sätt.  tummenupp

Jag hade plockat bort ett styrdon pÃ¥ en av slingorna där tempen inte är sÃ¥ viktig eller där det är enklast att manuellt strypa in slingan (gärne en av slingorna som kräver mycket flöde). DÃ¥ blir alltid minst en slinga öppen och du har en termostat i reserv (den kan sitta kvar Ã¥ssÃ¥ skiftar man med den trasiga om sÃ¥ behövs, att den inte är "aktiv" behöver ju ingen veta... :) ) samt ett styrdon "utifall att".  tummenupp

Ska plocka bort styrdonet på en slinga som du tipsade.
Blir nog bäst till förrådet där värmepumpen står och där är det varmt ändå. Ska ha slingan precis lite öppen så det kan cirkulera.

Nu har jag kört några dagar och jag märker att det behövs mer framledningstemp till uterummet för det är fortfarande på tok för kallt där.

Gjort följande.
Fått ner temp i garaget till ca 16 grader. Det får vara bra så. Jag har hellre lite marginal än spar 2kr i månaden :)
Började använda rumstermostaten där och har nu ställt ner till 13grader.
Nu kan jag väl låta det vara anser jag.

Nu till huset.
Gick in i min kurva och ökade alla framledningstemperaturer med 2grader på varje
är det rätt sätt att ge sig på detta eller hur ska jag tänka?

Ökade cirkulationspumpen till högsta läget för att se till att det är bra snurr i huset.
Det är ju uterummet som är det ställe jag kommer behöva många fler grader i framledningstemp.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Finns nått som kallas kamin ventil tror jag som gör att inte slingan stäng helt brukar användas så man inte får kalla golv när man eldar i kamin.

Jag tror jag nöjer mig med att ta bort en styrdon. Öppna slingan lite bara. Rummet är varmt ändå och så låter jag det vara så.
I huset har jag bypass så där ska det aldrig vara någon risk att cirkpumpen får jobba emot stängda slingor.


Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Så här ser det ut nu

« Senast ändrad: 13 november 2013, 20:38:12 av suhagg »

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Garaget svalare iaf.  tummenupp

Jag har aldrig gett mig på egen kurva. Jag kör pumpens egna kurvor o hade därmed endas förskjutit kurvan och vid behov knäckt den (testade knäckning runt 5-6 grader då det är höst-temp och blåsigt hos oss, men after RMU:n struntar jag i dylika projekt).

Kör hårt, syns att du nu blivit VP-biten! ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Jag får fortfarande inte upp uterummet i mer än 16-17grader.

Säg till om jag gör fel.
Har strypt slingorna lite till alla övriga rum i huset i samband med att jag höjde kurvan.
Den har ju gått så här i ett par dagar nu. Nu är det bara badrummen som har ganska stort flöde fortfarande för där vill jag ha varmt.

Om jag vill ligga på 20 grader i uterummet känns det som jag måste öka kurvan med 5grader på varje punkt
för att kunna uppnå det och sedan strypa ner flödet per/min på alla andra slingor i huset. Är det rätt sätt att tänka?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du måste troligen höja kurvan med ca 1-2 grad/grad varmare du vill ha i uterummet.
Men tänk på att det kostar ca 3% i sämre COP/grad du höjer kurvan i uterummet.
Höjer du kurvan 5 grader bara för att få varmt i uterummet så kostar det dig runt 15% i sämre verkningsgrad på anläggningen.
Det finns inga möjligheter att isolera uterummet mer?, typ:
Gardiner
Mattor på golv innanför dörrar/fönster
Bättre tätning av dörrar/fönster
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du måste troligen höja kurvan med ca 1-2 grad/grad varmare du vill ha i uterummet.
Men tänk på att det kostar ca 3% i sämre COP/grad du höjer kurvan i uterummet.
Höjer du kurvan 5 grader bara för att få varmt i uterummet så kostar det dig runt 15% i sämre verkningsgrad på anläggningen.
Det finns inga möjligheter att isolera uterummet mer?, typ:
Gardiner
Mattor på golv innanför dörrar/fönster
Bättre tätning av dörrar/fönster

Uterummet är nybyggt och jag kommer inte ändra om något utan det blir att kräma på mer värme.
Plattan har 300mm cellplast, golvvärme, 1.6 U-värde på glaspartier och 200mm isolering i tak.

Men det känns ju som att jag måste öka kurvan med låt säga 5 grader på varje punkt för att det ska bli bra värme i uterummet
eller tänker jag fel?
Och i samband med det måste jag samtidigt strypa flödet på övriga slingor för att det inte ska bli för varmt där.
Har ju termostater och rumsgivare på allt sen också de står ju fullt öppna nu vid justering.

Men är detta normal kurva annars?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, det ser väl OK ut, väl högt för golvvärme egentligen, men det är klart, skall du värma uterummet så blir det ju vad det blir.
Du kan inte köpa nåt liknande med denna: http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087
Den skulle ju kunna skramla och gå när ni inte är där, och om ni störs av den när ni är där kan ni stänga av den i någon timme utan att det blir så kallt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Ja, det ser väl OK ut, väl högt för golvvärme egentligen, men det är klart, skall du värma uterummet så blir det ju vad det blir.
Du kan inte köpa nåt liknande med denna: http://www.jula.se/vattenburen-flaktkonvektor-4-35kw-416087
Den skulle ju kunna skramla och gå när ni inte är där, och om ni störs av den när ni är där kan ni stänga av den i någon timme utan att det blir så kallt.

Tack. Vill inte montera in något som låter i det rummet. Blir för mycket krångel med rördragning också.
Ska öka lite till mätte med IR-termometern och ytan på golvet i uterummet är bara 20 grader (polerad betong). Inne i huset är det 22 på trägolven.

Tänker jag rätt om jag stryper slingorna inne lite till,  alla rum utom uterummet, sedan ökar jag kurvan med 2 grader pÃ¥ varje punkt och sedan väntar ett par dagar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du behöver nog öka kurvan med ett par grader vid nuvarande temperatur, och ännu mer när det blir kallare, men det kan du ju prova dig fram med under kommande vinter.
För att det inte skall bli för varmt i andra rum behöver du strypa flödet mer.
Om du stryper FÖR mycket kommer du att få golv som upplevs olika varma beroende på var du går, varmt i början av slingorna, och kallt i slutet.

Det du egentligen behöver, om du skall ha varmt i uterummet är större effekt där, fläktradiator, vanlig radiator, en extra isolerruta monterad - eller annat som ökar effekten eller minskar värmeläckaget.
« Senast ändrad: 20 november 2013, 07:51:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Du behöver nog öka kurvan med ett par grader vid nuvarande temperatur, och ännu mer när det blir kallare, men det kan du ju prova dig fram med under kommande vinter.
För att det inte skall bli för varmt i andra rum behöver du strypa flödet mer.
Om du stryper FÖR mycket kommer du att få golv som upplevs olika varma beroende på var du går, varmt i början av slingorna, och kallt i slutet.

Det du egentligen behöver, om du skall ha varmt i uterummet är större effekt där, fläktradiator, vanlig radiator, en extra isolerruta monterad - eller annat som ökar effekten eller minskar värmeläckaget.

Tack då är jag på rätt spår i alla fall.
Ökade igår med 2 grader på varje punkt. Ska strypa slingorna inne lite då jag aldrig gjorde det igår. Såg att jag hade 24grader på ytan trägolven.

Ska kolla betonggolvet i uterummet när jag kommer hem.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Tror jag lyckats med ett solklart nybörjarmisstag.
Läste för en tid sedan innan jag började justeringen att man inte skulle glömma att ha bypassen öppen på sin fördelare. Tydligen vanligt att man har bypassen monterad men sedan glömt att öppna den. Jag gick så klart och kollade på min fördelare och så klart var den helt stängd. Vilken lycka tänkte jag och öppnade den helt. ::)

Sen började justeringen i denna tråd. Gissar det är en anledning till att jag inte får upp värmen på golvet i uterummet a:gl
Nu har jag strypt den så den precis är öppen för jag antar det är så det ska vara?
Ska vänta några dagar nu och se om jag får upp värmen på golvet i uterummet som jag hade förut.
Skulle alla termostater vara stängda på sommaren .t.ex så kan den cirkulera igenom bypassen eller hur.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Om uterummet har en, relativt övriga slingor på fördelaren, lång slinga bör det göra bra skillnad att du stänger/stryper bypass.

Bypass är inget måste, finns alltid ngn slinga öppen kan man stänga sin bypass. Jag har stängt båda mina helt, annars har man ju en kortslutning man inte vill veta av. :)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om uterummet har en, relativt övriga slingor på fördelaren, lång slinga bör det göra bra skillnad att du stänger/stryper bypass.

Bypass är inget måste, finns alltid ngn slinga öppen kan man stänga sin bypass. Jag har stängt båda mina helt, annars har man ju en kortslutning man inte vill veta av. :)

Den är inte så lång det är bara 25kvm och inte så lång ifrån fördelaren.

Nu har jag bypassen pyttelite öppen. Men kör jag med IR tempen på ytan i uterummet så är det 22grader så det får för dåligt med värme.
Har strypt lite ytterligare på alla andra slingor i huset. Har ganska ok temp i alla andra rum anser jag.

Ska testa att stänga bypassen helt och se om det går upp någon grad i uterummet.
Känns konstigt att stänga alla andra slingor så mycket.

Dum fråga igen.
Varför kan jag inte ha alla slinger lagom öppna beroende på längd på slingan, sedan låta rumstermostaterna justera resten?
Det känns som jag har mindre marginal nu när man stryper slingorna på flödet.
Skulle jag vilja ha varmare i något rum och sedan i efterhand höjer temp på rumstermostaten så kanske det inte hjälper
då flödet är strypt för mycket.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!