0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du väljer en värmekurva som passar till huset och den kurvan styr vp att producera den temp som huset behöver. Tex är det 0 grader ute så ska du ha ett börvärde på 30 grader är det -5 då ska du ha bör på 40 grader nu hittar jag bara på men det finns olika standard kurvor man använder men jag rekomenderar att du gör en egen kurva vilket är mycket enkelt på en 1245. Innegivaren är endast till för att kompensera tex kraftig sol matlagning blåst eller nått liknande och ställer man tex rumsgivarfaktor på 2 och önskad innetemp på 22 grader fast den verkliga innetempen är 23 grader och det är 0 gradigt ute med ett börvärde på framledningen på 30 grader så kommer vp att räkna om börvärdet till 28 grader vp kommer alltså gå lite mindre. Alltså rumsgivarfaktor *avvikelsen från önskad innetemp dras från eller läggs till på börvärdet Därför ska man ha rumsgivarfaktor på 0 när man ställer in kurvan annars försöker vp kompensera en felaktig kurva och man hittar inte rätt. Kurvan ställs in eller om du gör en egen i menyn inomhusklimat.
I en perfekt värld så har rum som är sämre isolerade större radiatorer men ofta är det inte så och då får man strypa radiatorerna där det blir för varmt det kan vara bättre med en fast strypning på radiatorn om det sitter justerbara koppel på dom.
Ordbajsar lite generellt så får vi se vad som kan råka att komma till användning för dig i just ditt system, har förstått att du har ett lite komplext system. Men ett väldigt fint och genomtänkt system!! Och mellan blöjbytena kanske jag tappar tråden o skriver ngt jag knappt förstår själv, då får du hojta. Men det är väldigt svårt att berätta exakt hur allt skall var inställt hos dig, allt bygger på att du själv kommer underfund med vad som påverkar ditt system samtidigt som du vågar pilla lite på det (Bra ide att föra "dagbok" på vad du ändrar. Då kan du enkelt "backa" om ngt i systemet blir väldigt i obalans. Du kommer pilla mer på flöden än på själva VP skulle jag tro). Du har ett bra system, men det blir inte bättre än vad du själv justerar in det till. Och du har ju skaffat det pga sina fina egenskapar, dumt att nöja sig med fint men väldigt ineffektivt system. Många nöjer sig med att det är varmt inne, andra med att det är både varmt och optimerat. Vem vill ha en sportbil där handbromsen ligger på?
Kurvlutningen skall justeras så du håller en jämn innetemp oavsett utetemp. (mao bör din RMU40 inte tillåtas styra ngt de närmsta månaderna så du vet att du hittat rätt kurva på ett ungefär iaf). Säger Nibes karta att du t.ex. skall ha kurva 5 men du vet att du har ett väl isolerat hus kan du ju testa kurva 4 istället.När du tror dig hittat ungefär rätt lutning men tycker det är varmt/kallt i huset minskar/ökar du kurvförskjutningen.
Innan du aktiverar dina rumstermostater (du kanske behöver skruva av styrdonen på golvvärmefördelaren (GVF) eller justera termostaterna "bakom" vredet om det inte räcker att ha rumstermostaterna på fullt utan att ngn iaf stryper) skall slingarna på GVF vara fullt öppna. Om du redan på förhand vet att vissa slingor är betydligt kortare kan du ju strypa dem lite redan från början. Sedan är målet att få alla rum lika varma, så du får börja med att strypa de slingor till de rum som är varmast. Strypningen gör du direkt på GVF. Viktigt att avvakta ca ett dygn innan u gör nästa strypning, när du stryper det varmaste rummet får övriga slingor mer flöde = högre temp. Iaf de rum/slingor som nu har minst flödesmotstånd. Så det kan ta en vecka innan du hittat balans. Och har badrummen ingen yttervägg så kan du ju ha sådant flax att du kan få 23 grader i badrummen med samma framledning som övriga rum behöver för att hålla 18-20 grader. Uterumet kan du ju dessutom strypa lite extra om du vill ha de ännu lite svalare än övriga svala rum.
Kan bli lite trixigt att få till balansen mellan garage och hus, när du stryper två rum i huset kanske flödet till stor del hamnar i garaget. När du då stryper lite i garaget ökar flödet i huset igen och du kan tvingas strypa samma två rim i huset igen varpå det onyp blir för mycket flöde i garaget etc etc etc. Ett ruskigt balanserande melaln slingorna på respektive GVF och dessutom mellan GVF för garage o hus. Det positiva i denna soppa är att du lär känna värmebehovet i respektive rum och får en mycket god förståelse för ditt VB-system. Dessutom har du shunt att trixa med och hastigheter för CP på VB både vid tank o VP. Leta runt lite efter andra injusterings-tråfdar på forat så får du sannolikt indirekt svar på frågor du redan har eller inte ens visste att du hade. Ju mer man förstår desto mer blir man varse att man inte förstår. När du fått balans i hela systemet och hittar rätt kurva så får du precis som du var inne på förskjuta kurvan så du när önskad temp i badrummen.Oj, vilken novell... ...ber om ursäkt för min rastlöshet.
......
Var är du, injusteringsproffs sökes
Hehe, är det proffs du söker bör du inte nämna mig i samma sammanhang. Skummade igenom allt lite snabbt, men kommentera garaget:Ja, du kan justera in det redan nu. T.o.m. lämpligast att börja där, om jag får gissa på en höft utifrån det lilla som är känt ang ditt VB-system.Har du separat CP o push i garaget kan du ju sänka farten på CP i garaget o se vad det ger, men sannolikt är det i så fall pushen du behöver justera ned. Har du inte push eller separat CP behöver du strypa flödet ordentligt i garagets VB.
Vrider alltså ner den näst längst ner till vänster för att strypa.
Mummel mummel... ...jag förstår vad jag menade men begriper att jag inte ens begriper hur jag hade tänkt att göra mig förstådd. Tänkte även på en värmeväxlare men nämnde den aldrig varpå inget av det jag skrev blir begripligt. Utan att ha kikat på din pdf (vi kom hem med vår första från BB i söndags...): Du har ju ett jättefint system, med en sådan rejäl arbetstank torde det inte spela ngn roll hur många av termostaterna som stryper samtidigt så länge det finns bypass. Men att ha instrypningen så nära den ultimata tempen är mest "ekonomiskt". Så att fast strypa termostaten är vad du skall göra. Lyssna inte på mina gissningar, lyssna på bopakoster!*tänder i braskaminen o far till affären o bamse-handlar, gör minst skada där*
Justering av primär returventilOm förstoring av bilder...Stäng ventilen med den röda ratten, se till att den grå ringen är lyft och att den löper fritt. Vrid den grå ringen tills efterfrågat värde står vid röda rattens spets. Tryck ned den grå ringen och öppna röda ratten moturs tills spetsen stannar mot stoppklacken på den grå ringen.Bild 1. Handratt för förinställning av returventilen
Nja inte riktigt. Demontera termostaten och stryp med fast inställning. Om du har MMA ventil som på bilden är det enklast med en specialnyckel (första bilden) FN-nånting heter den. Men det går att vrida invändigt utan nyckel med nåt. det är "plastkugghjulet" se bilden, som ska vridas.
När det gäller värmen i garaget så skall du stänga den röda ventilen så mycket att du får en lägre vbf till övre fördelaren.Du ser rätt snabbt resultat av det om kompressorn går när du justerar.Principen är som följer, cirkpumpen i fördelargruppen ser till att du har ett lagom stort flöde i slingorna, det ger en jämn golvvärmetemp och minimerar risken för att det skall frysa i någon slinga om du råkar lämna en dörr öppen på vintern.Genom att strypa på den röda ratten så minskar du tillförseln av varmt vatten till fördelaren, ju mindre mängd vatten som släpps ut genom den röda ventilen ju mindre mängd varmt vatten släpps in i fördelaren - det gör att temperaturen i den interna cirkulationen sjunker och det blir kallare i garaget.