Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Woods 36 hur mycket värme ger den?  (läst 6151 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Woods 36 hur mycket värme ger den?
« skrivet: 08 juni 2013, 13:27:40 »
Jag fick en Woods 36 som är ca 8 år gammal. Jag tänkte ha den i garaget till vintern. Där blir jäkligt fuktigt när man kör in och ut våta bilar. Är det inte så att dom ger mer värme än dem drar? Typskylten stod det 560 watt på. Hur mycket kan den ge i värme då tror ni?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2013, 14:20:57 »
Jag fick en Woods 36 som är ca 8 år gammal. Jag tänkte ha den i garaget till vintern. Där blir jäkligt fuktigt när man kör in och ut våta bilar. Är det inte så att dom ger mer värme än dem drar? Typskylten stod det 560 watt på. Hur mycket kan den ge i värme då tror ni?

Dels får du elen du matar in 560w.
Sedan så får du effekt av att du kondenserar vatten, ca 600w/liter. Det blir också värme.

Du får inte så mycket av kyleffekten eftersom den kalla luften måste värmas upp i kondensorn igen så det är ett nollsummespel.

Så om den kondenserar ut 1liter vatten i timmen så värmer den 560w + 600watt.

Alltså 1160watt värme med 560w el.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2013, 17:36:07 »
Tack för en utförlig förklaring. Så i runda slängar COP 2 och bonusen är avfuktningen. Jag märkte att fläkt läget inte fungera på det lägsta läget. Men känns som den ändå behöver gå på högsta för att få så bra cirkulation så möjligt.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2013, 17:44:01 »
du fÃ¥r ocksÃ¥ tänka pÃ¥ att värmen som du vinner pÃ¥ att kondensera ut vattnet - tas tillbaka eller redan har tagits tillbaka av omgivningen när vattnet avdunstar och  torkar ut sig och fÃ¥r lägre vattenhalt - sÃ¥ i princip fÃ¥r du inte mer värme än den elenergi du matar in i systemet.

nÃ¥gon egentlig vinst har du inte förrän nÃ¥gon form av värme flödar in utifrÃ¥n och fÃ¥r vatten att avdunsta och som inte beror pÃ¥ värmen frÃ¥n avfuktaren 

 

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2013, 20:43:32 »
Jag har en avfuktare står i källaren, innan jag hade den så va det drygt 70-75% luftfuktighet och dryggt 12-14°C. Och med avfuktaren så är det drygt 35-40% luftfuktighet och drygt 17-19°C.
När den väl avfuktar så drar den 640watt och när den bara går på "tomgång" (Endast fläkten går) så drar den 35watt.

Svårt för mig att räkna ut hur mycket effekt den ger, men jag skulle gärna vilja ha en avfuktare så avfuktade UTAN att öka värmen... Finns det någon sån?
Anledningen att jag vill ha svalt i källaren är att vattenpump, avhärdare, trycktank osv stÃ¥r där, och det va perfekt att ha ölen pÃ¥ kylning där ocksÃ¥  a:gl



Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #5 skrivet: 09 juni 2013, 03:16:38 »
du fÃ¥r ocksÃ¥ tänka pÃ¥ att värmen som du vinner pÃ¥ att kondensera ut vattnet - tas tillbaka eller redan har tagits tillbaka av omgivningen när vattnet avdunstar och  torkar ut sig och fÃ¥r lägre vattenhalt - sÃ¥ i princip fÃ¥r du inte mer värme än den elenergi du matar in i systemet.

nÃ¥gon egentlig vinst har du inte förrän nÃ¥gon form av värme flödar in utifrÃ¥n och fÃ¥r vatten att avdunsta och som inte beror pÃ¥ värmen frÃ¥n avfuktaren 

 
Det stämmer inte eftersom det vattnet stoppar han någon annanstans och inte i samma utrymme?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Woods 36 hur mycket värme ger den?
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2013, 12:23:10 »
Det är inte den flytande vattnet jag tänker på - utan vattenångan

när vattenånga bildas från tex. fuktig vägg så kallnar väggen något eftersom den behöver förångningsvärme för att ånga vatten (samma sak gäller sorbenter som trä - där behöver man dessutom en smula mer värmekvantitet för att driva ut fukten än som binds i ångan som förångningsvärme, värme som kommer tillbaka när träet fuktas upp igen) och om den värmen inte tas utifrån genom vägg så är det med största sannolikhet att värmen kommer från avfuktaren i exakt motsvarande kvantitet värme som bildas när ångan fälls ut till vatten igen i avfuktaren.

---

det är svårt att torka utan att samtidigt avge värme. sorbenttork kan torka vid kallare temperatur, men då sorbenttork använder varmluft för att generera så måste denna varmluft transporteras ut på slang utan att temperaturen hinner svalna så mycket på vägen - dels för att läckt värme är detsamma som att man värmer utrymmet där slangen går igenom, dels om det blir för kallt så får man kondens i slangarna.

skall man torka och samtidigt bli svalt så får du sätta utedelen på en LLVP i utrymmet och innerdelen någon annanstanns där den kan släppa ut värme.


 

.

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!