Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: LB-hus, unken lukt...  (läst 35898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bellakalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
LB-hus, unken lukt...
« skrivet: 11 april 2010, 11:53:26 »
Köpte i feb ett LB-hus på 115 kvm med krypgrund från -68 i Staffantorp.

Redan på visningen uppmärksammade vi en unken doft i huset.
Det luktade "gammalt" och vi diskuterade detta länge och väl med både säljare, snickare och besiktningsman. I huset bodde vid tillfället en 87-årig "tant" och vi gjorde vissa kopplingar mellan doften och hennes leverne i huset. Vår besiktningsman och vår snickare var övertygad om att om vi bara skötte vädringen lite bättre så skulle doften försvinna efter vår helrenovering av det intriöra. Noterbart är att Munters installerade 2005 en undertrycksventilation i krypgrunden (ja, vi borde kanske anat oråd redan här men det är lätt att vara efterklok) men doften är forfarande kvar!!

I samband med att vi renoverat invändigt (allt från golv till väggar till tak) så har ju doften försvunnit i huset men den är sakta på väg tillbaks. Vi märker det lite för lite varje dag och det känns som att den kommer både genom fönster, väggar och golv. Dessutom luktar det väldigt mycket utanför huset. Jag har vid tillfälle stått ca 15 meter från huset och kännt doften!
Även vissa skillnader på tempen gäller, varma dagar när solen står på är doften mycket starkare.

Som sagt, vi har svårt att avgöra om doften kommer underifrån (krypgrunden) eller ovanifrån (vindsutrymmet) eller från väggarna. Det luktar kraftigast intill undertrycksventilens utblåsningshål på norra sidan av huset men doften kan stundtals även vara stark på södra sidan.

Det är väldigt trångt i krypgrunden men vad vi kan se så har Munters gjort ett bra jobb med sand och åldersbeständig plast. Det verkar torrt och fint därnere. Faktum är att det inte luktar så mycket i själva krypgrunden. Där råder snarare en "torr" doft, inte lik den "unkna" doften. Jag inbillar mig vissa dagar att det är taket (kanske takpappen?) eller gaveln på södra sidan på huset som luktar men kan samtidigt inte förstå hur det då kan lukta som mest vid aluminium ljusgården på norra sidan.
Min sambo känner doften starkast vi våra fönster på västra och södra sidan.

Jag och min sambo är totala nybörjare på hus, vi lär oss så sakta hur saker och ting funkar men det här med den unkna doften gör oss smått sömnlösa. Vi kan ju inte bo i denna doft och vi lär ju inte heller få igen våra renoveringspengar om vi skulle försöka sälja huset.

Jag eftersöker därför lite desperat lite tips och råd kring denna typ av problem.

Är det bara kopplat till LB-hus?
Vad innebär dränering? Vad kostar dränering? Är det lönt?
Problemsökning, hur ställer man rätt diagnos?
Några tips på vart doften kan komma ifrån?
Måste det komma från krypgrunden? Kan det komma från tak, gavel eller vägg?
Varför luktar det värre när solen skiner?
Någon som haft liknande problem och löst dem - hur gjorde ni?
Tja, tusen frågor...


Tacksam om någon vänlig har några tips att ge oss. Halmstrån funkar bra.
:-)

MVH

Kalle




 

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #1 skrivet: 11 april 2010, 11:56:14 »
Har du testat att stänga av ventilationsaggregatet?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #2 skrivet: 11 april 2010, 12:09:58 »
Eftersom krypgrunden är torr har jag svårt att tänka mig att det är fel på dräneringen

Eftersom huset är från -68 skulle jag koncentrera mitt sökande av den dåliga lukten till taket (inträngande fukt/hål i klimatskal) och till västfasaden eftersom Staffanstorp ligger ganska nära kusten.

Kanske plocka ner ett par fasadbräder och se hur det ser ut alt. göra fuktmätning på bakomliggande reglar/isolering.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #3 skrivet: 11 april 2010, 12:55:34 »
Hur är det uppe på vinden då?
Lukta och kolla!

Just detta att det luktar mer då solen ligger på gör att jag tror mer på vinden än grunden som luktkällan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #4 skrivet: 11 april 2010, 13:14:35 »
Hur är avluftningen till avloppet gjord?
Sitter det en vacuum-ventil på vinden?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #5 skrivet: 11 april 2010, 13:18:32 »
Hur är det uppe på vinden då?
Lukta och kolla!
Just detta att det luktar mer då solen ligger på gör att jag tror mer på vinden än grunden som luktkällan.

Ja jag är nog benägen att hålla med Carl N här att kolla i första hand upp kallvinden eftersom en för dålig ventilation med div begynnande fukt och mögelskador däruppe med automatik sprider unken luft i första hand inne i huset men även utanför. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 april 2010, 13:24:13 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #6 skrivet: 11 april 2010, 13:25:55 »
Liklukten kan vara svår att bli av med, vi sålde farmors hus med, efter renovering tycker jag ändå att jag känner samma lukt, fast mindre..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Bellakalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #7 skrivet: 11 april 2010, 21:13:35 »
Tack alla för era svar!  Grymt impad över engangemanget och kunnandet pÃ¥ detta forum!!

Jag kommer att börja felsökningen på vinden/södergaveln.
"Tanten" som bodde är innan har även tilläggsisolerat hela vinden och en vän sa i dag att det kan vara så att de lagt isolering "hela vägen" ut till väggen/taket. Kanske har de isolerat FÖR bra och täppt till luftspalten?

Anyway, i morgon börjar jakten på "moderskeppet"!

Go' kväll.



Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #8 skrivet: 11 april 2010, 22:59:58 »
hej bellakalle
Jag har också ett LB-Hus brukar ringa till dem om jag får problem som är svårlösta.
Det finns en kille där som varit med sedan 60 talet det han inte kan om LB hus kan ingen.
Har hört att det kan vara den tryckimpregnerade sargen till sulan som kan lukta?
Kommer inte ihåg namnet på honom nu men fråga bara efter den som arbetat där sedan 60 talet så vet dom.
Själv har jag inga problem.
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad krilet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #9 skrivet: 11 april 2010, 23:37:22 »
Sitter i samma sits som ni lb hus byggt 70. ut rätt och renoverat för 500000kr sedan oktober utan att bli av med lukten helt. svarat för att bli av med lukten är att riva allt tryckt virke under huset och få bort allt cuprinol som ger i från sig en kemisk lukt som kan beskrivas som källarlukt eller gammalt. Vi ska lyfta huset snart eller så ger vi upp och river eller säljer huset som det står. Jobbigaste är att lukten sätter sig i kläderna och folk i ens närhet påpekar detta.
Har du några frågor så försöker jag att svara så gott det går.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #10 skrivet: 12 april 2010, 08:50:35 »
"Tanten" som bodde är innan har även tilläggsisolerat hela vinden och en vän sa i dag att det kan vara så att de lagt isolering "hela vägen" ut till väggen/taket. Kanske har de isolerat FÖR bra och täppt till luftspalten?

Inte bara det, om diffusionsspärren inte är så bra (mycket troligt i ett hus från -68) så kan tilläggsisolering av vindar vara rent skadligt. Fukt från huset stiger upp på vind och kondenserar mot yttertaket, vilket förvärras av mer isolering eftersom vinden då blir kallare. Gör man såna grejor måste man ha koll och inspektera vinden regelbundet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #11 skrivet: 12 april 2010, 09:28:31 »
Jag har aldrig hört talas om den typen av lukt i ett hus och som kommer från väggar eller tak.
Tvärt om är din berättelse helt typisk för krypgrundsproblem, tyvärr.

Just att det inte luktar unket/gammalt under huset är också typiskt, det har med halterna att göra, ditt luktsinne slås ut helt när du befinner dig under huset.
På samma sätt luktar det inte så mycket i huset när du varit inne en stund, i normalfallet, man avtrubbas.
Mest känner man lukten när den späds ut, alltså utanför huset, eller från kläder när du befinner dig utanför huset.

Hur är undertrycksventilationen utförd?

Hur stor fläkt?
Är alla luftintag i krypgrundsbalken pluggade?
Är det tätat överallt in mot huset, alltså bakom golvlister och under trösklar mm, mm?
Har du mekanisk frånluftsventilation i huset eller är det självdrag?
Har du kompletterat med friskluftsventiler i väggarna för att förbättre eventuellt självdrag?
Ozonbehandlat?

En vanlig undertrycksventilation ökar mängden luft/fukt som kommer in i krypgrunden, och om grunden är dåligt tätad kan det innebära att du vintertid kyler ut grunden ordentligt, detta innebär i sin tur att du under tidig vår när det är varmt och soligt ute ventilerar IN marm och fuktig luft som sedan kondenserar i krypgrunden då den är nedkyld efter vintern.
Även om det inte kondenserar kan fukthalten bli väldigt hög, trots att det både ser och känns torrt när du är i krypgrunden.

Om plasten är uppdragen mot kantbalken så kan dessutom mögel bildas mellan kantbalk och plast, och när du ventilerar med fläkten kommer du att få in luft via läckage mellan kantbalk och mark, in i utrymmet mellan kantbalk och plast, där mögel finns, och sedan vidare in i krypgrunden och upp i huset (om inte undertrycket är tillräckligt högt för att övervinna självdragets undertryck i huset).

Tryckimpregnerat virke är känt för att kunna avge ilaluktande dofter när det blir fuktigt.

Jag tror att följande lösning är bäst:

1. Avfuktning OCH undertryck i krypgrunden, alltså all tilluft skall pluggas, INTE forcerad ventialtion då det bara ökar på fuktbelastningen på krypgrunden.
2. Marken skall täckas av plast, dock inte upp mot kantbalken, då du då riskerar att stänga inne fukt/mögel på de ytor som är som mest utsatta för fukt.
3. Ozonbehandling av både krypgrund och bostadsutrymme.

Om detta inte hjälper kan du behöva byta bort allt tryckimpregnerad material + eventuellt all isolering i trossbotten.
« Senast ändrad: 12 april 2010, 09:30:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bellakalle

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #12 skrivet: 20 april 2010, 10:00:36 »
Som sagt, grymt bra tips man fått här!
Om ni är nyfikna, så här har det gått:

Jag följde ditt råd Kjulakalle och kontaktade LB-hus. Fick prata med en person som heter ? (tja, helt otroligt att man kan glömma namnet så fort...), han är (enligt deras växeltjej) en altmeister när det gäller LB-hus.
Vi pratade länge och han kom med kloka ord. Dels lugnade han mig när det gäller syllarna. Han visste efter 40 år i branschen inget "fall" där det var syllarna som spökade i ett LB-hus. Hans första fråga till mig var om jag huset står på lerig jord (vilket det gör). Leran har tydligen en otäck förmåga att dra åt sig doft. Han kom med följande råd:

1: Installera undertycksventilation (vilket ju gjordes 2005)
2: Självdragen funkar sällan, därför bör man installera ventialtioner i alla rum (typ Fresch 90), gärna mekaniskt stryrda på taoletterna. (vilket förra ägaren INTE gjorde!)
3: Inga växter (träd el. buskar) med rötter längs husväggen och se till att ha rätt lutning från huset längs huset/marken. (vi har både buskar och lutning MOT väggen)
4: Om detta inte hjälper får man eventuellt ta bort sand och plast för att sen gräva ut översta lagret av jord ca 20-30 cm i krypgrunden (brukar vara översta lagret av jorden som luktar) och lägga in ny åldersbeständig plast/sand.
5: I värsta fall (troligtvis överkurs) så kan man mntera en "skorsten" vi utblåsningshålet från undertrycksventilen för att få upp "utsläppet" ovanför huset. Detta för att vinden inte ska kunna pressa in doften i huset. (vår ventil ligger i norr och dagar då det blåser från norr "rör" sig doften runt huset och till viss del även in i det).

Jag kommer nästa vecka att påbörja arbetet från punkt 2 och framåt. Punkt 3, rensat upp längs huset, skulle gjorts ändå eftersom mitt mål är att ha en så underhållsfri trädgård som möjligt, mest bestående av plattor och gräs.

Jag ska försöka berätta mer framåt sommaren, förhoppningsvis har har vi nått resultat då.
Har ni kommetarer, frågor eller tips om ovanstående punkter så är jag tacksam om ni hör av er.

Ha det gött!!



Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #13 skrivet: 22 april 2010, 19:32:16 »
hej igen bellakalle
kul att jag kunde hjälpa till, och ursäkta för att jag svarat har legat inlagd på lasarettet 2 dagar.
förmodligen har du talat med samme man som jag se till att skriva upp namnet för han är guld värd Thumbsup.
och berätta gärna i fortsättningen hur det går
mvh kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #14 skrivet: 04 maj 2010, 15:03:38 »
Jag har oxå ett LB-hus från -73 som som sambon och jag köpte för snart 2 år sedan. Vi märkte oxå precis som du beskriver det en "konstig" lukt redan från början, vilket bes.mannen även noterade. Vi blev rekomenderade avfuktare (krypgrund) och ny plast på marken samt montering av 6st fresh 90 tilluftdon. Om det inte blev bättre skulle vi även installera en fläkt i krypgrunden för undertrycksventilation. Lukten i vårt hus har gradvis avtagit, men precis som det beskrivs här så kan det vissa dagar, med speciell vind fortfarande lukta "unket". Jag fick en liten "AHA-upplevelse" när jag så punkt 5 i din lista med åtgärder från LB-hus :) Mitt utblås från fläkten ligger mot söder och jag upplever att lukten "börjar" eller är värst just i de rum som ligger mot söder. Detta kan vara orsaken! Lukt från utblåset tränger in i ventilation/väggar i de rum som ligger närmast! Även utblåset från avfuktaren kan ju bidra till detta, den ligger mot norr. Att sätta dit en skorsten på kåken vet jag inte om jag vill, men jag har tänkt bygga en friggebod en bit från huset på den sidan där undertrycksfläkten sitter. Tanken slog mig då att gräva ner ventilationsröret med början i krypgrunden till min nya friggebod. Utblåset kommer då att mynna ut mot ett gärde ca 8 meter från själva boningshuset. Detta borde ju elliminera all lukt som kan åstakommas av ventilationsluften från krypgrunden. Eftersom jag tänkt dra in el i friggeboden så kan man ju även placera fläkten där. Detta ger ett par fördelar, dels så försvinner ljudet från den (ja den hörs uppe i huset) och dels så elliminerar man brandrisk under huset pga havererad fläkt (oerhört liten risk, men den finns ju). Vidare så borde det ju gå att gå på med avfuktarens frånluftsslang till det nya röret där det är konstant "sug"-undertryck vilket medför att även avfuktarens elaka luft ventileras bort från huset. Jag skissade upp det hela lite enkelt i paint, se bif bild. Vad tror de lärda om detta? Kommenterer?? :D
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Johan_lll

  • Gäst
Johan_lll
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #15 skrivet: 17 december 2011, 12:04:42 »
Bellakalle>

Hur gick det. Har ni fortfarande lukt i huset?
Vad gjorde ni, hur gjorde ni, vad kostade det?
Mvh.
/Johan

Aloviak

  • Gäst
Aloviak
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #16 skrivet: 18 december 2011, 16:48:34 »
Som sagt, grymt bra tips man fått här!
Om ni är nyfikna, så här har det gått:

Jag följde ditt råd Kjulakalle och kontaktade LB-hus. Fick prata med en person som heter ? (tja, helt otroligt att man kan glömma namnet så fort...), han är (enligt deras växeltjej) en altmeister när det gäller LB-hus.
Vi pratade länge och han kom med kloka ord. Dels lugnade han mig när det gäller syllarna. Han visste efter 40 år i branschen inget "fall" där det var syllarna som spökade i ett LB-hus. Hans första fråga till mig var om jag huset står på lerig jord (vilket det gör). Leran har tydligen en otäck förmåga att dra åt sig doft. Han kom med följande råd:

1: Installera undertycksventilation (vilket ju gjordes 2005)
2: Självdragen funkar sällan, därför bör man installera ventialtioner i alla rum (typ Fresch 90), gärna mekaniskt stryrda på taoletterna. (vilket förra ägaren INTE gjorde!)
3: Inga växter (träd el. buskar) med rötter längs husväggen och se till att ha rätt lutning från huset längs huset/marken. (vi har både buskar och lutning MOT väggen)
4: Om detta inte hjälper får man eventuellt ta bort sand och plast för att sen gräva ut översta lagret av jord ca 20-30 cm i krypgrunden (brukar vara översta lagret av jorden som luktar) och lägga in ny åldersbeständig plast/sand.
5: I värsta fall (troligtvis överkurs) så kan man mntera en "skorsten" vi utblåsningshålet från undertrycksventilen för att få upp "utsläppet" ovanför huset. Detta för att vinden inte ska kunna pressa in doften i huset. (vår ventil ligger i norr och dagar då det blåser från norr "rör" sig doften runt huset och till viss del även in i det).

Jag kommer nästa vecka att påbörja arbetet från punkt 2 och framåt. Punkt 3, rensat upp längs huset, skulle gjorts ändå eftersom mitt mål är att ha en så underhållsfri trädgård som möjligt, mest bestående av plattor och gräs.

Jag ska försöka berätta mer framåt sommaren, förhoppningsvis har har vi nått resultat då.
Har ni kommetarer, frågor eller tips om ovanstående punkter så är jag tacksam om ni hör av er.

Ha det gött!!

Håller inte med LB hus experten om att det inte är Syllar/bärlinor som luktar
Finns flera firmor i Skåne som specialiserar sig på att byta LB hus syllar kostn ca 300-400 000 kr
60 tals LB hus Eternit underslag Har Coprinolade syllar/ändträ golvreglar i dessa hus finns också en brunbehandlad
bärlina (mellan utterbalk-mittbalk) som luktar kraftigt när den blir fuktig.
70 tals LB hus (fram till ca -78) har tryckt virke i syllen som luktar kraftigt  :'(

Rickard snuddar på dom åtgärder man kan göra ifall man inte byter materialet som luktar

Utloggad monarped

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: mÃ¥lilla
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #17 skrivet: 27 mars 2012, 15:55:17 »
har ett lb från 79 o inga problem,så de stämmer nog de där te 78

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #18 skrivet: 27 mars 2012, 19:11:04 »
Håller inte med LB hus experten om att det inte är Syllar/bärlinor som luktar
Finns flera firmor i Skåne som specialiserar sig på att byta LB hus syllar kostn ca 300-400 000 kr
60 tals LB hus Eternit underslag Har Coprinolade syllar/ändträ golvreglar i dessa hus finns också en brunbehandlad bärlina (mellan utterbalk-mittbalk) som luktar kraftigt när den blir fuktig.
70 tals LB hus (fram till ca -78) har tryckt virke i syllen som luktar kraftigt  :'(

Rickard snuddar på dom åtgärder man kan göra ifall man inte byter materialet som luktar
Bor i KB-hus från -77 där förre ägaren bekostade syllbyte på fasaden. Även isolering närmast syllen byttes ut p g a luktsmitta. Sedan dess har den något unkna doften försvunnit (märktes mest när man tryckte näsan mot ytterväggens golvlister i de minst ventilerade rummen).
Missen man verkade ha gjort för 35 år sedan var att sätta tryckimprenerat trä direkt mot lecablock då man ansåg det som godkänd konstruktion.
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

sara_82

  • Gäst
sara_82
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #19 skrivet: 09 april 2012, 08:21:47 »
Som sagt, grymt bra tips man fått här!
Om ni är nyfikna, så här har det gått:

Jag följde ditt råd Kjulakalle och kontaktade LB-hus. Fick prata med en person som heter ? (tja, helt otroligt att man kan glömma namnet så fort...), han är (enligt deras växeltjej) en altmeister när det gäller LB-hus.
Vi pratade länge och han kom med kloka ord. Dels lugnade han mig när det gäller syllarna. Han visste efter 40 år i branschen inget "fall" där det var syllarna som spökade i ett LB-hus. Hans första fråga till mig var om jag huset står på lerig jord (vilket det gör). Leran har tydligen en otäck förmåga att dra åt sig doft. Han kom med följande råd:

1: Installera undertycksventilation (vilket ju gjordes 2005)
2: Självdragen funkar sällan, därför bör man installera ventialtioner i alla rum (typ Fresch 90), gärna mekaniskt stryrda på taoletterna. (vilket förra ägaren INTE gjorde!)
3: Inga växter (träd el. buskar) med rötter längs husväggen och se till att ha rätt lutning från huset längs huset/marken. (vi har både buskar och lutning MOT väggen)
4: Om detta inte hjälper får man eventuellt ta bort sand och plast för att sen gräva ut översta lagret av jord ca 20-30 cm i krypgrunden (brukar vara översta lagret av jorden som luktar) och lägga in ny åldersbeständig plast/sand.
5: I värsta fall (troligtvis överkurs) så kan man mntera en "skorsten" vi utblåsningshålet från undertrycksventilen för att få upp "utsläppet" ovanför huset. Detta för att vinden inte ska kunna pressa in doften i huset. (vår ventil ligger i norr och dagar då det blåser från norr "rör" sig doften runt huset och till viss del även in i det).

Jag kommer nästa vecka att påbörja arbetet från punkt 2 och framåt. Punkt 3, rensat upp längs huset, skulle gjorts ändå eftersom mitt mål är att ha en så underhållsfri trädgård som möjligt, mest bestående av plattor och gräs.

Jag ska försöka berätta mer framåt sommaren, förhoppningsvis har har vi nått resultat då.
Har ni kommetarer, frågor eller tips om ovanstående punkter så är jag tacksam om ni hör av er.

Ha det gött!!

hej! tänkte bara tala om att vi har samma problem i vårat hus som är byggt 72. denna lukt sitter i allt, möbler,kläder allt i hela huset. vi fick veta att det är tryckinpregnerat spån i bjälklaget under huset. vi har nu sugit ut all spån,sanerat med vätskor och lagt i ny isolering.skillnaden är jättestor, enligt våra vänner som kommer på besök. men nu måste jag hitta nåt som jag kan skura med inne i huset som tar bort den sista lukten. tänkte bara ni ska kolla om ni har samma problem,det va vanligt på 60-70 talet när de byggde hus, alla husen i vårt område byggdes sammtidigt o har haft samma problem. lycka till.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #20 skrivet: 09 april 2012, 10:41:27 »
Det kanske går att hyra nåt aggregat för ozonrengöring? Alternativt 'låna' ett via försäkringsbolaget?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #21 skrivet: 13 juni 2012, 22:48:34 »
Fanns lite olika sätt att bygga märker jag.. Har ett LB från -73, krypgrund med gjuten grundbalk på plint. Mina syllar (tryckta) har syllpapp mellan balken och sig själva.
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

hwhduq

  • Gäst
hwhduq
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2014, 12:38:09 »
Hur har det gått med lukten?

Ceflower

  • Gäst
Ceflower
SV: LB-hus, unken lukt...
« Svar #23 skrivet: 02 augusti 2014, 20:23:31 »
Hej!
jag följer din trÃ¥d och är väldigt intresserad hur det gÃ¥r för dig. Jag ska sälja mina föräldras LB hus frÃ¥n 1967 och känner samma problem som du beskriver. Vi har haft Anticimex pÃ¥ plats, en äldre erfaren farbror, som direkt sa att det var problem med syllarna. Nu läser jag att LB hus specialisten inte tror det är detta som är problemet. Men allt stämmer annars, han hittade ingen mögel eller fukt i krypgrunden, allt sÃ¥g bra ut och plasten lÃ¥g perfekt. Som besiktiningsman hade han varit ute för detta vid flera tillfällen och rekommenderade en lösning pÃ¥ detta problem som LB hus har ??????  Jag vill inte sälja huset till nÃ¥gon och sÃ¥ vet man inte hur man ska gÃ¥ tillväga för att lösa problemet. Hur har det gÃ¥tt för dig? Det tar ju förstÃ¥s lite tid och försvinner inte med en gÃ¥ng när man gör Ã¥tgärderna, men jag förstÃ¥r att det finns flera Ã¥tgärder som man kan göra (dom har inte gjort nÃ¥got).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!