Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #60 skrivet: 12 september 2011, 20:51:42 »
Jag har kört interräntekalkylen och får hem 20% förräntning på investerat kapital inkl avskrivningar, Luft vatten ger mer men av erfarenhet valde jag bort detta då min 7 år gamla NIBE 2010 gav upp. Andra kompressor haveriet, 2nd styrkortet. Den årsmodellen håller inte helt enkelt inte måttet. Ser också till andahandsvärdet, bergväme är mer robust, hålet håller säkert i 100 år, (räknade med 50 i kalkylen). Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank) så mitt råd är bergvärme eller jordvärme och du hade 70 m till berg.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #61 skrivet: 12 september 2011, 21:51:00 »
speciellt om man fÃ¥r tag pÃ¥ en Link.....  fiR:

och som sagt i mitt fall så blev det billigare och bättre med Luft/vatten tom på lång sikt.

Jo, håller totalt med dig. Beror ju faktiskt på hur mycket du har att vinna med att ta en effektivare anläggning. Med en energisnål hus från början har du inte så mycket mera att vinna med en bergvärmepump istället för luft/vatten.

Fast lite avundsjuk måste jag erkänna att man är när det är -25 grader ute och man ser hur mätaren går. Då tänker man det skulle vara skönt med lite bergvärme, men det är ju trots allt inte så ofta och i de fallen så är det ju inte förbjudet att elda i stället när det är kallt och mysa kring brasan :) och på årsbasis så spelar det inte nödvändigtvis så stor roll. Det beror lite på hurudant hus du har och hurudant läge.

Säg för enkelhetensskull att du skulle klara dig med 2000kWh mindre per år med ett bergvärme alternativ. När sparar den in sig?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #62 skrivet: 12 september 2011, 22:20:52 »
Jag har kört interräntekalkylen och får hem 20% förräntning på investerat kapital inkl avskrivningar, Luft vatten ger mer men av erfarenhet valde jag bort detta då min 7 år gamla NIBE 2010 gav upp. Andra kompressor haveriet, 2nd styrkortet. Den årsmodellen håller inte helt enkelt inte måttet. Ser också till andahandsvärdet, bergväme är mer robust, hålet håller säkert i 100 år, (räknade med 50 i kalkylen). Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank) så mitt råd är bergvärme eller jordvärme och du hade 70 m till berg.

Lars kan du förklara lite närmare. Jag gör en IR och sätter upp uppskattad ränta till 7% (kalkylränta?) och får resultat 94%. Jag har alltså lagt in alla mina kostnader för ränta och amortering o ena sidan och mina "intäkter" o andra sidan. Jag utgår från att jag betalar av allt på 10 år inkl hål...

Vad är värdet 94% är det totalavkastningsräntan på 10års perioden (jag har ju inte berättat för kalkylprogrammet vilken period det är). Är det så enkelt att jag delar värdet med 10 så får jag hur mycket högre årlig avkastning jag får jämfört med kalkylräntan 7%?

Jag tycker det är komplicerat :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #63 skrivet: 12 september 2011, 22:25:03 »
Jo, håller totalt med dig. Beror ju faktiskt på hur mycket du har att vinna med att ta en effektivare anläggning. Med en energisnål hus från början har du inte så mycket mera att vinna med en bergvärmepump istället för luft/vatten.

Fast lite avundsjuk måste jag erkänna att man är när det är -25 grader ute och man ser hur mätaren går. Då tänker man det skulle vara skönt med lite bergvärme, men det är ju trots allt inte så ofta och i de fallen så är det ju inte förbjudet att elda i stället när det är kallt och mysa kring brasan :) och på årsbasis så spelar det inte nödvändigtvis så stor roll. Det beror lite på hurudant hus du har och hurudant läge.

Säg för enkelhetensskull att du skulle klara dig med 2000kWh mindre per år med ett bergvärme alternativ. När sparar den in sig?

det beror ju på hur mycket dyrare den är. Och huruvida du väljer att i kalkylen utgå från hålets livslängd. Som smurfen säger är ju byte av pump billigare med en BVP än LVVP. Så kombinationen
-längre livslängd (enligt vissa...)
-lägre kostnad vid köp av pump #2
-mindre spetsel
kontra
-högre investeringskostnad

Det är inte givet. Varje fall är unikt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #64 skrivet: 12 september 2011, 22:59:53 »
Lars kan du förklara lite närmare. Jag gör en IR och sätter upp uppskattad ränta till 7% (kalkylränta?) och får resultat 94%. Jag har alltså lagt in alla mina kostnader för ränta och amortering o ena sidan och mina "intäkter" o andra sidan. Jag utgår från att jag betalar av allt på 10 år inkl hål...

Vad är värdet 94% är det totalavkastningsräntan på 10års perioden (jag har ju inte berättat för kalkylprogrammet vilken period det är). Är det så enkelt att jag delar värdet med 10 så får jag hur mycket högre årlig avkastning jag får jämfört med kalkylräntan 7%?

Jag tycker det är komplicerat :D

ok jag gjorde lite hemläxa. Nu la jag hela investeringsbeloppet på rad 1 och därefter 10 rader med positiva belopp som avser besparingen minus ränta och amortering. Då blir IR 7% och återigen har jag då skrivit av hela anläggningen på 10 år. Lite oklart om jag gör rätt måste jag säga.

Och varför sÃ¥ komplicerat? Ja menar.. det är väl bara o ta hur mycket jag spar kontra hur mycket jag har i kostnader sÃ¥ vipps fÃ¥r jag reda pÃ¥ vad jag sparat totalt. Vad investeringsbeloppet är vet jag ju och kan matcha mot detta? Det mÃ¥ste finnas nÃ¥got gömt, smart, som jag inte känner till. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #65 skrivet: 13 september 2011, 09:12:28 »
Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank)

En bergvärmepump utan varmvattenberedare ger inte heller nÃ¥t varmvatten  Sc:,h
Om man skall göra jämförelser så måste man väl jämföra med samma förutsättningar. Dvs bergvärme med VV-beredare/elpatron och luft/vatten med tillhörande elpanna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #66 skrivet: 13 september 2011, 21:54:04 »
Precis, det förstod inte jag heller. Skulle BVP alltid ha VVB och LVVP aldrig ha nÃ¥gon  Sc:,h

Värmepump som värmepump, tänk er för innan ni skriver.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #67 skrivet: 13 september 2011, 23:01:30 »
tänkte säga vem behöver elpanna men det är ju klart. Kan vara nice med legionellakörning.

Det här pratet om lvvp och behov av extra tankar etc. Är det för att körningarna blir för korta för att värma allt VV på sommaren eller är det för att effekten inte räcker till att göra VV vid DUT?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #68 skrivet: 13 september 2011, 23:22:32 »
Det finns inga extra tankar om man inte har installerat någon knäpptank.

Varken på BVP eller LVVP.

Att värma varmvatten är en helt egen historia.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #69 skrivet: 13 september 2011, 23:33:12 »
mm jag är helt med på att en normal LVVP inte har någon extra tank. Den har en inbyggd VV tank precis som flertalet BVP. Men det jag menade var i fall man måste tänka på ett annat sätt, eller beräkna kostnaden annorlunda, när det kommer till VV och LVVP. Alltså är det en av nackdelarna, VV produktion på LVVP?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #70 skrivet: 13 september 2011, 23:45:54 »
VV-produktion på Nibe LVVP är alltid med växelventil, precis som på Nibe BVP.

Men inte CTC som kör sina LVVP och BVP med fast kondensering.

Man måste jämföra äpplen med äpplen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #71 skrivet: 14 september 2011, 08:15:21 »
mm jag är helt med på att en normal LVVP inte har någon extra tank. Den har en inbyggd VV tank precis som flertalet BVP. Men det jag menade var i fall man måste tänka på ett annat sätt, eller beräkna kostnaden annorlunda, när det kommer till VV och LVVP. Alltså är det en av nackdelarna, VV produktion på LVVP?

Det beror på hur man ser på det hela... Om man med värmepumpen avser den delen som är utomhus så har ingen LVVP inbyggd varmvattenberedare. Det är nog det Lars54 menar.
Men, om man köper ett komplett värmesystem från de stora tillverkarna så ingår det en elpanna som monteras inomhus. Den innehåller samma prylar som en markvärmepump förutom kompressorn, dvs varmvattenberedare, cirkpumpar, växelventil, elpatron, etc.
Sen finns det ju så klart undantag från detta. Framförallt om man tittar på de billiga 'kinapumparna' som oftast bara har en inomhusdel bestående av en värmeväxlare och en cirkpump, sen får man komplettera med nån lämplig tank och andra prylar...

Dock är det ju så att man måste titta på ett komplett system om man skall jämföra olika lösningar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #72 skrivet: 17 september 2011, 23:46:13 »
har samma funderingar som en del av er i tråden
rent ekonomiskt skulle det nog inte löna sig för mig iaf,
blir mest för komforten vi kommer att göra en konvertering isf

har just nu en lvp och stödvärmer med elraddar i rummen där behovet finns. takvärmen är aldrig på.

tänker köra så ett år och se vilken årsförbrukning vi har och därefter ta ett beslut ifall vi ska konvertera till vattenburet + bergvärme

pengarna finns så det behövs inte tas något lån
har räknat lite snabbt på följande sätt.

säg att det kostar 200 000 för hela instalationen.

jag får då 10 000kr per år hos blue step finnas med pengarna låsta under 5år.(räknar ej in ränta på ränta)

Efter skatt är detta 7000kr per år som jag måste spara in med bergvärmen mot lvpn + elraddar. Detta kan bli svårt tror jag eftersom vi redan har en beräknad årsförbrukning på 15900kwh/år

Huset köptes i sep 2010 och hade då en beräknad förbrukning på 25000kwh, efter att lvpn kom upp i slutet på december 2010 har den beräknade förbrukningen sjunkit stadigt för varje månad...och är nu nere under 16000...

grannen framför mig med bergvärme har ett nästan likadant hus och gör av med 13000kwh totalt per år och de är också en person mindre i hushålet.
räknar man lite grovt skulle jag alltså spara 3000kwh per år efter att ha lagt ut 200 000kr..........
« Senast ändrad: 17 september 2011, 23:49:27 av A-O »
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #73 skrivet: 18 september 2011, 00:23:48 »
Vart i sverige bor du ao?

(filar på argument)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #74 skrivet: 18 september 2011, 00:35:38 »
Vart i sverige bor du ao?

(filar på argument)

i höjd med sundsvall ungefär... 10mil in
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!