Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Saltad räkning?!  (läst 5364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Saltad räkning?!
« skrivet: 05 december 2005, 16:10:20 »

Vet inte om detta möjligen är ett otillåtet ämne, men försöker ändå:

Fick hastigt byta installatör från en som lämnat fast pris till en annan som jag fick mig rekommenderad. Han föreslog löpande räkning och sade att en vanlig installation brukar gå på ca 20 000, det var ingen anledning att krångla med det. 20 000 var något mer än jag tänkt mig men i detta läge fick jag gå med på det.

Pumpen, en Nibe 1230-10, ingår förstås inte i detta utan ligger utanför. Men i övrigt menade jag för min del ett totalpris.

När så räkningen kommer är den på 34 000, varav arbete 17 500 för 40 timmar och material 16 500 (specificerat i en lång lista). (Inklusive moms.)

Installationen var så vitt jag kan bedöma högst normal. Anslutning från slangarna innanför källarväggen och el från brytare på väggen.

Effektiv arbetstid har jag svårt att bedöma, det var så mycket dödtid och spring från och till.

Rättsligt lär det försås vara svårt att komma någonstans med detta, löpande räkning är löpande räkning, men vad tycks i övrigt om själva kostnaden, ni som har koll?

Mycket tacksam för några synpunkter!



Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Saltad räkning?!
« Svar #1 skrivet: 05 december 2005, 19:18:13 »
Min rörkrökare tog 12000:- inkl moms för arbetet för ett Ã¥r sedan, han var förstÃ¥ss billigast och hade dessutom bra referenser. 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Saltad räkning?!
« Svar #2 skrivet: 05 december 2005, 19:58:17 »
Hej

Tog det honom 40 timmar, så var han antingen nybörjare eller så var det inte en vanlig installation.
Vad ingick: intagning av VP ? uttagning av panna + tank? något mer?

Jag minns med skräck några Thermia JCB400 som jag var med att ta ner för inomhustrappor, där det tog ett par mandagar att få sakerna på plats, sånt kostar.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Saltad räkning?!
« Svar #3 skrivet: 05 december 2005, 21:26:37 »
Citera
Jag minns med skräck några Thermia JCB400 som jag var med att ta ner för inomhustrappor, där det tog ett par mandagar att få sakerna på plats, sånt kostar.

Fina grejor med enorm VV kapacitet, men dom vägde nÃ¥nstans kring 500 kg.  :o

En bekant här i byn körde en sån i många år mot sjövärme, han var med i Thermias reklam länge.

Han har tre döttrar, han påstår att han ALDRIG var utan varmvatten!!

Allt har inte förbättrats, iofs viktminskning är väl en sÃ¥n  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Saltad räkning?!
« Svar #4 skrivet: 05 december 2005, 23:24:48 »
Jag skulle ringa kommunens konsumentrådgivare för att få hjälp.

Först skulle jag i.o.f.s. bestrida räkningen (om det är som du säger, en högst normal installation)

Jag tyckar att man bör klara det på högst 2 fulla arbetsdagar.

Kan du beskriva mer i detalj, tog han ut oljetank, gammal panna, transporterade hem/in värmepumpen åt dig.

Eller hade du plockat ut det gamla och kört in det nya så att det bara var att ansluta.

Om du har en specad materialräkning kan du ju jämföra priserna med t.ex. rinkay rörs hemsida. Han kan vara billigare än dem om han vill, han behöver inte, men han kan om han vill. Du kan dock se om det handlar om ockerpriser från hans sida.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Saltad räkning?!
« Svar #5 skrivet: 06 december 2005, 10:44:15 »
Jag har för mig att det finns en gräns för hur mycket slutpriset fÃ¥r avvika mot uppskattat pris även om arbetet gÃ¥r mot löpande räkning. Siffran 20% dyker upp nÃ¥gonstans i bakhuvudet. Hör med kommunens konsumentrÃ¥dgivare. Han/hon borde ju veta.  //Benny
IVT HT C7 sen maj -04

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Saltad räkning?!
« Svar #6 skrivet: 06 december 2005, 13:10:19 »
I vÃ¥rt hus  tog det :
Pumpning olja, Rivning av panna och inomhuscistern 
 3 man * max 3 timmar  + oljebil + lastbil
Montering VP, VVB etc
 Rör o VP installatör 1 mycket lÃ¥ng dag (kl 8 - 21)
 Elektriker ca 5 timmar
 VP epert /administratör ca 2 timmar

Rätt lång väg genom källaren till pumprummet, inga trappor
Nya kablar  för trefasströmmen kunde dras i samma rör som tidigare hyste de klenare äldre kablana för oljepannan

Jag tycke att de som installerade VPn o VVB:n jobbade på metodiskt och bra utan flås och utan onödigt långa pauser och de hade med sig allt som behövdes - således inget spill för transporter
Summa 32 h på plats plus tid för lastbilarna.
Jag hade valt totalentreprenad. De olika posterna var inte specade på räkningen men baklänges kan man beräkna/uppskatta att att jag betalade ca 30000 för demonteringen/monteringen/rördelarna
om man utgår från kostnaden för
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Saltad räkning?!
« Svar #7 skrivet: 06 december 2005, 15:06:35 »
Tack så mycket för svar, upplysningar och goda råd! På begäran här lite kompletterande information:

Nej, ingen rivning ingick (oljepannan och tanken står kvar tills jag tar bort dem vid ett senare tillfälle).

Den blytunga pumpen baxade vi in på tre man - rörmokaren, en tillfälligt tillkallad hantverkare och jag. Det tog väl två timmar så där.

Pumpen dockades till en vv-beredare som står direkt bredvid pumpen. Rörarbete utöver själva installationen bara anslutning av två nyuppsatta radiatorer - ganska lätt att kostnadsberäkna: några meter kopparrör och någon halvtimmes arbete bara.

Av svaren att döma borde det i alla fall inte ha varit självklart för mig att "förstå" att 20 000 avsåg bara arbetet, och att det skulle tillkomma lika mycket för material...?
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Saltad räkning?!
« Svar #8 skrivet: 07 december 2005, 16:19:54 »
Synpunkter har juridiska synpunkter enligt följande.

Om han sa att en "normal installation kostar ca 20.000 kr" så är det ett ungefärligt pris som han har angett till dig. Givetvis måste det med "installation" förstås arbete och material, om han inte klargjort att det endast avsåg arbete. Du skiter väl i proportionerna däremellan. Enligt konsumenttjänstlagen framgår dessutom följande "Om inte annat får anses avtalat ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material". Av samma lag framgår: "Om det först sedan tjänsten har börjat utföras visar sig att priset för tjänsten kan bli betydligt högre än konsumenten hade kunnat räkna med (fvs 20.000 kr i ditt fall), skall näringsidkaren underrätta konsumenten om förhållandet och begära hans anvisningar." Det pris du skall betala anges så här i lagen: Konsumenten skall betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster." Dessutom får uppgiften att en normal installation kostar 20.000 kr i kombination med att hantverkaren inte nämnt något före eller under arbetet att din installation skulle avvika från en normal installation anses vara en ungefärlig prisuppgift. Enligt lagen gäller då: "Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent". Jag skulle ha betalat 20.000 kr plus 15 % och bestritt resten.

Mvh / Synpunkter (lawyer)

 

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Saltad räkning?!
« Svar #9 skrivet: 07 december 2005, 17:00:42 »
Det var en jäkla bra lön!

17500:- / 40 timmar = 437,50
437,50 / 1.25 = 350:- timmen (exl moms)
350 / 1,4 = 250 ( före arb giv avg).

Vid 100% beläggningsgrad motsvara det en månadslön på 250 *170 = 42500:-
Säg att det är mycket ställtider och massa fasta kostnader för admin och lokal så att 1/3 försvinner. 42500 *0,66 = 28050:-

Fortfarande en jäkligt bra lön.

Dessutom låter timmarna saltade Hmmm...
Vad jag tycker om hantverkare vet alla trogna besökare på forumet redan.
Funderar på att öppna en VVS-firma med polacker ;)


MEN!!! Tittar ni på fastprisofferter och räknar av vad ni verkligen får för utrustning så ser ni att vinstdelen är ännu större :(
« Senast ändrad: 07 december 2005, 17:02:16 av maha6305 »

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Saltad räkning?!
« Svar #10 skrivet: 07 december 2005, 17:40:09 »
Jag hade:
Satt min VP pÃ¥ plats, köpt exp.kärl, grävt ner KB slangen, gjort hÃ¥len i väggen för KB och skaffat kopplingar för KB slangarna till koppar, sett till att elen var kopplad. Han var pÃ¥ plats mellan 9.00-17.00 och räkningen hamnade pÃ¥ 12000:- exl. moms.  :-\
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad bono

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Saltad räkning?!
« Svar #11 skrivet: 08 december 2005, 15:24:27 »
Tack igen för jämförelseuppgifter, synpunkter och moraliskt stöd!

Efter vad jag har hört är den installatör som jag egentligen skulle ha haft en av dom där som är riktigt bra - snabb och effektiv, och billig. Men han fick något problem och dunstade (kanske "för" billig, genom låg skattebelastning, och därför problem med myndigheterna?) Med honom var det uppgjort ett fast pris och han beräknade (efter att ha inspekterat på plats) två arbetsdagar med en tredje dag i reserv.

Men folk, även hantverkare, är ju olika och den som den nya installatören skickade är tydligen inte så van vid just vp-installationer.

Men det har ju jag inte någon större lust att betala för...

Har inlett diskussioner med installatören som håller med om att 40 timmar inte är riktigt normalt för en vp-installation men som - naturligtvis - säger att han ju inte vill gå back. Han säger också att han själv nog inte skulle ha monterat alla dessa dyra kulventiler som den som gjorde jobbet gödslat med utan att jag bett om det (fast jag är ju glad över dem i och för sig!).

Med delar för 13 000 (+ moms) och rörmokaren, som begär ersättning av honom för 40 timmar, att betala så förstår jag att han inte så lätt prutar från 34 000 till 25 000, som jag tycker kunde vara OK.

Prisregeln i konsumenttjänstlagen som "synpunkter" pekar på är ju konsumentvänlig, men att låta saken avgöras i ARN eller domstol känns ändå väldigt osäkert när allt är muntligt.
Nibe 1230-10 startad november 2005, hål i berget 200 m tot. Välventilerat trähus i Nacka 1920-tal, ca 170 kvm (utbyggnadsplaner). Tidigare ca 30 000 kwh + 1,5 kbm olja

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Saltad räkning?!
« Svar #12 skrivet: 08 december 2005, 15:37:31 »
Vill inte strö salt i såren men...

Dom delar jag beställt från Rinkaby för att göra jobbet själv kostar 8700:- ink moms och då ingår ALLT. Rör&krökar, Övergångar mellan PEM och koppar, nytt expansionskärl, blandare & ventilrör, avstängningsventiler överallt det behövs, avluftare, takjärn, pendlar och svep. m m m m.

Tro inte att rörisarna betalr Rinkabypriser utan mycket mindre. Så 13000 + moms är dyrt bara det!!!

--------------

Hmmm.. *funderar*  Sc:,h Öppna VVS firma med specialite VP och filialer med utvalda VP-forumdeltagare, ett gäng Polacker vi lär upp... Skulle gÃ¥ att göra affärer!  :P

« Senast ändrad: 08 december 2005, 15:41:22 av maha6305 »

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Saltad räkning?!
« Svar #13 skrivet: 08 december 2005, 17:22:39 »
Kulventiler är inte speciellt dyra. DN 25 ca 80:-- hos Rinkaby.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Saltad räkning?!
« Svar #14 skrivet: 08 december 2005, 19:10:09 »
Men folk, även hantverkare, är ju olika och den som den nya installatören skickade är tydligen inte så van vid just vp-installationer.

Men det har ju jag inte någon större lust att betala för...

PlusSverker intervjuade någon typ av VVS besiktningsman för ett par veckor sedan. Du kanske ska hitta någon opartisk som kan bedömma om arbetet är rätt utfört och som även kan uppskatta tiden som är normalt för jobb liknande ditt.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!