Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kostar byte av kompressor???  (läst 15871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tokv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vad kostar byte av kompressor???
« skrivet: 02 april 2010, 16:03:34 »
Hej, jag har en Termia där kopressorn börjar låta lite väl mycket. Den drar mycket ström och löser ut på motorskyddet ibland.
Den är 9 år gammal. Funderar på att byta kompressor istället för att byta hela pumpen. Men vad får man räkna med att det kostar?
Kan man få något på hemförsäkringen tro?

// Tommy

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #1 skrivet: 02 april 2010, 19:15:25 »
tråkigt med kompressorhaveri.
Hela kalaset kanske går på en 15-25.000kr beroende på hur stor kompressor du har.
Hemförsäkringen bidrar kanske med en liten slant, men räkna inte med mycket då åldersavdraget äter upp det mesta av ersättningen på en så pass gammal värmepump.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #2 skrivet: 02 april 2010, 19:46:48 »
Det är väl bara kompressorn som är trasig?  Det borde kosta mx 15000 att byta kanske mindre Vad är det för strl??
Du borde anlita en kyl gubbe som fixar det
« Senast ändrad: 02 april 2010, 20:39:31 av VP ORAKLET »

Utloggad tokv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #3 skrivet: 03 april 2010, 18:05:14 »
Det är en Villa Classic 75, 7,5 kW alltså. Om det går på max 15´så är det ju värt att byta.
Vad menar du med att anlita en "kylgubbe"? Det måste väl vara en kylfirma som gör jobbet när man har med köldmedia att göra? Eller menar du att en ordinär "värmepumpsfirma" inte klarar av detta utan försöker sälja på mig en ny VP?

En annan sak oxå. Jag har ettrörsystem. Har ni några bra tips för att få tilldet bra då det väl inte är optimalt med ettrörsystem och VP (har jag hört)? Har dessutom problem med att det är mycket varmare på övervåningen, jag bor i ett souterränghus byggt 1980.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #4 skrivet: 03 april 2010, 20:47:19 »
du får räkna med 15000 plus moms för repet,eftersom jag inte sett ditt värmesystem så är det inte så lätt att ge råd men om det är möjligt så är det bästa om du kan dela slingan på mitten o göra den till två enrörs så att du kan sänka framledningen

Utloggad tokv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #5 skrivet: 04 april 2010, 13:29:13 »
Jag pratade just med en kompis vars farsa fick byta kompressor pÃ¥ sin Thermia-pump efter 3 Ã¥r. det kostade cirka 13 000 kr för 3 Ã¥r sen (varav kompressorn stod för 5000 kr). Har svÃ¥rt att se vad som skulle kunna fÃ¥ mitt byte att kosta nästan dubbelt sÃ¥ mycket.  Sc:,h
Ja, förutom en oseriös kylfirma förstÃ¥s.  knUp

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #6 skrivet: 04 april 2010, 14:08:28 »
Jag hÃ¥ller med dig.  Kompressorn är inte sÃ¥ dyr.  12500 i listan med moms om man har 0 i rabatt.  Sedan tillkommer lite grejer och jobb.  Med lite tur kan du ta en nyare kompressor pÃ¥ 8kw( frÃ¥ga din inst . allt mÃ¥ste vara dimensionerat för det) dem är billigare. Jag menade förut att du tar en kyltekniker,din Ã…F kanske har det, och inte ngn som byter hela kylpaketet. Men först finns annat att kolla pÃ¥ innan du byter kompressorn, motorskydd , mjukstart, mm  Detta fixar din inst.  Vart bor du?

Utloggad tokv

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #7 skrivet: 04 april 2010, 14:28:44 »
ok, det låter rimligt. Vad kan man säga mer. Den låter betydligt mer just i själva starten och cirka 10 sek till sedan avtar det värsta. Men den vibrerar mer än den gjort tidigare efter själva starten också.
En annan sak är att den startar väldigt ofta och går väldigt kort tid. i morse gick den 10 min sen stod den 10 min och sedan gick 10 min igen. och så håller det på i princip hela tiden. den har dock inte löst ut på motorskyddet på 2 dygn nu. detta vid en utetemp på cirka 0 grader.
Jag bor i Sundsvall så det är väl Rex Rör som är ÅF och dom kan väl betraktas som seriös och kunnig.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Vad kostar byte av kompressor???
« Svar #8 skrivet: 04 april 2010, 14:31:40 »
Känner inte till dem tyvärr, för lÃ¥ngt norrut för att jag ska ha ngn koll.  Men du borde nog lÃ¥ta dem titta pÃ¥ den.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!