Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det för fel pÃ¥ min värmepump, Nibe F750?  (läst 1953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« skrivet: 02 december 2022, 09:34:19 »
Hej,

Det står inte bra till med min Nibe F750 värmepump!
Jag har redan haft en tekniker ute och första bedömningen var att det kommit ner skit i förångaren. Detta framförallt med anledning att det låg RIKTIGT mycket smuts under filtret efter att jag hade haft en ventilationsfirma på plats ett par månader tidigare för att rengöra rören. Det gjordes även tryckmätning som tydligen inte visade bra värden samt sniffning men ingen läcka kunde hittas.
Nu var de här i onsdags (30/11) och försökte spola den ren och hoppades det skulle hjälpa. Men i morse (2/12) larmade systemet igen, Lågtryckslarm (51).
Efter spolningen så startades loggning av systemet. Teknikern kommer såklart analysera denna men det sker först på måndag och jag tror inte det skadar med fler bedömningar än en.
Så därför skickar jag ut dessa loggar för att se om det möjligen finns någon som är intresserad av att analysera dem och göra en bedömning.
Vad jag är speciellt intresserad av är att veta om det går att se statusen på kompressorn utifrån dessa loggar. Vågar inte tänka på vad det kostar att byta men samtidigt vill jag inte hamna i läget att förångare och exp.ventil och köldmedium byts ut och därefter konstateras att det inte hjälpte utan att ett kompressorbyte blir nödvändigt.
Man är ju i en rejät tidspress just nu när man betalar 5-10kr/kwh och pumpen hela tiden behöver eltillskott!!
Kan nämna att luftflödet har lågt värde. Fläkten körs på 95% och detta är uppmätt som nödvändigt. Efter ventilationsrengöringen tyckte jag att BS1 låg runt 170-180 sådär, när problemen med pumpen uppstod visades lägre värde 140-150 och efter spolningen ännu lägre, runt 130. Är inte helt säker på värdena men de har minskat i alla fall. Men det kan väl vara givaren som spökar.

Pumpen är 10 år och ska värma ett hus på 185 kvm med golvvärme i betong på 2 plan.

Tack på förhand för eventuella svar!
Säkert kan mer information behövas än vad loggarna ger. I så fall kan jag lägga till när det efterfrågas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2022, 21:47:42 »
Hetgastemp är ca 65 C över framledningen och skillnaden mellan förångartemp och avlufttemp är ca 7 C.
Båda tyder på gasbrist.

Kompressorn är säkert OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #2 skrivet: 07 december 2022, 20:42:33 »
Hetgastemp är ca 65 C över framledningen och skillnaden mellan förångartemp och avlufttemp är ca 7 C.
Båda tyder på gasbrist.

Kompressorn är säkert OK.

Hej och tack för din bedömning!
Jag ska hålla koll på dessa värden.
Vad är normal delta för dessa, (BT14-BT61)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #3 skrivet: 08 december 2022, 17:53:28 »
Hetgastemp brukar ligga på ca 30-35 C över framledningen.
Avluft och förångartemp brukar skilja max 2-3 C om allt är normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2022, 13:19:16 »
Hetgastemp brukar ligga på ca 30-35 C över framledningen.
Avluft och förångartemp brukar skilja max 2-3 C om allt är normalt.

Tack!
Har bara hunnit kolla något 10-tal tillfällen under en dag men det är väldigt stor skillnad på uppmätta värden, som du anger ovan.
Inte ens i bästa fall när jag kollat är det ens i närheten (runt 70 och 9 (ända upp till 27)).

Det har fortfarande inte gjorts någon större åtgärd på pumpen då teknikerna tydligen fortfarande inte känner sig säkra på vad som är problemet.
Vad jag förstod så kollade upp så att mätvärdena som anges stämmer och det gjorde de nog.
Men på loggarna hade de sett att avfrostningen inte skedde som den skulle, det kunde gå många timmar mellan avfrostning och därför bytte de BS1 mätaren. Själv ser jag inte att det gjorde någon som helst skillnad. Så mätte de luftflödet i frånluftdonen igen och det visade något runt 144 (40 l/s). Enligt protokollet från installation ska det ligga på 63 l/s så det verkar verkligen vara lågt. Men de anser att pumpen får luft nog (trots dessa mätvärden ??) men känns lite som om jag inte får hela sanningen.
Fläkten är inte i nyskick, den snurrar inte så lätt som den ska och vid kalla utetemperaturer kan den tillfälligtvis låta hemskt. Men på frågan om den kan vara orsak till dåligt luftflöde så var svaret att det inte skulle påverka. Och inte anser de att det kan vara något igensatt från pumpen och ut heller så jag vet inte vad som kan orsaka, vad i alla fall jag anser vara, ett lägre luftflöde än förväntat.
Men kan ett lågt luftflöde orsaka dessa effekter? Kan det orsaka fördröjda avfrostningar (nej, inte enligt teknikerna) eller att hetgas-framledning / förångar-avlufts temp kan få höga värden?
Eller kan man vara (ganska) säker på att det har med köldmedium att göra?

Det går inte snabbt, det är 3 veckor sedan jag tog kontakt med service firman och de har fortfarande inte lyckats komma fram till vad som är fel. När det väl sker så ska delar beställas och levereras. De var ju inne på att byta förångar/exp.ventil och köldmedium i början men föreslog spolning/rengöring som ett första försök/alternativ. Jag trodde då att det var något som kunde göras parallellt med att man var redo för att byta delarna snabbt om rengöringen inte hjälpte men det visade sig att de inte jobbade så. Inga delar beställs utan att de med säkerhet ska användas och i och med att de numera är osäkra så händer det inte mycket!! Börjar bli riktigt frustrerande då varje dags väntan är väldigt kostsam. Hade jag vetat så hade jag såklart bett dem byta delarna direkt, då elkostnaderna och undersökningskostnader snart blivit lika stora som vad kostnaden för bytet skulle vara.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2022, 20:24:32 »
Nej, lågt luftflöde orsakar inte detta, det enda alternativet är fel på expansionsventilen, men jag skulle gissa på läcka i första hand.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #6 skrivet: 11 december 2022, 11:38:12 »
Hur har förbrukningen varit tidigare år? De tidiga 750 är inte bra. Om du ska kosta på den massa pengar är det bättre du går över till bergvärme eller luft/vatten.

Vad har du för dygnsförbrukning nu?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #7 skrivet: 11 december 2022, 21:56:30 »
Nej, lågt luftflöde orsakar inte detta, det enda alternativet är fel på expansionsventilen, men jag skulle gissa på läcka i första hand.

De kollade med sniffer vid första undersökningen men  kunde inte upptäcka läcka med den.
Men jag misstänker att det kommer bli byte av ventil, köldmedium och förångare som blir åtgärden till slut, och så är det bara TT hoppas att det löser problemet.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #8 skrivet: 11 december 2022, 22:04:00 »
Hur har förbrukningen varit tidigare år? De tidiga 750 är inte bra. Om du ska kosta på den massa pengar är det bättre du går över till bergvärme eller luft/vatten.

Vad har du för dygnsförbrukning nu?

Nu när det varit nÃ¥gon/nÃ¥gra enstaka minusgrader under dagarna och kanske 5-8 minus pÃ¥ nätterna sÃ¥ ligger det pÃ¥ 75-95 kwh. Lite svÃ¥rt att jämföra  med tidigare förbrukning men jag gissar att det är omkring 40 kwh högre än vad det borde vara.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2022, 22:13:05 »
.... bättre du går över till bergvärme eller luft/vatten.

Den luft/vatten F750 pump jag har nu är från 2012. Har förstått att det skett förbättringar sedan dess.
Att byta ut hela pumpen skulle dock förstås kosta väldigt mycket men jag skulle även behöva vänta upp till 6 månader för att få hem den. Sådana är leveranstiderna!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2022, 00:14:26 »
Den luft/vatten F750 pump jag har nu är från 2012. Har förstått att det skett förbättringar sedan dess.
Att byta ut hela pumpen skulle dock förstås kosta väldigt mycket men jag skulle även behöva vänta upp till 6 månader för att få hem den. Sådana är leveranstiderna!
Om du kommer ner till 40 kWh så är det inget att bespara direkt på byta till något annat.
Grannfirman har ett set luft/vatten S2125-12 och en S1255-6 bergvärmepump i lager, för tidigt levererade och saknar kund.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2022, 17:17:43 »
Om du kommer ner till 40 kWh så är det inget att bespara direkt på byta till något annat.
Grannfirman har ett set luft/vatten S2125-12 och en S1255-6 bergvärmepump i lager, för tidigt levererade och saknar kund.

Ok, antar att totalsumman att byta till S2125-12 skulle bli hög. Men ser också att den har en ute och en inne-del så ingen FLVP alltså.


Jag har precis nu fått service firmans rekommendation och utöver vad de initialt trodde behövdes så rekommenderar de nu även byte av kompressor och fläkt:
- Kompressor,förångare,expansionsventil,torkfilter och fläkt.

Men de kan fortfarande inte garantera kompressorfrekvens och hur mycket elpatronen kommer gå in även om allt detta byts ut.

Att byta kompressorn också gör det mycket dyrare (de har inte specat men det rör sig väl om ca 10.000 ??) men då pumpen är 10 år gammal så misstänker jag att det nog är klokt att byta den när väl jobbet att byta de andra delarna görs.
Såg på NIBEs sidor att de estimerar att en kompressor håller 8-12 år vilket förvånade mig.
Jag trodde att de förväntades hålla i 20 år. Men deras uppgifter kanske inte gällde f750 (??)

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2022, 17:33:48 »
Nej, lågt luftflöde orsakar inte detta, det enda alternativet är fel på expansionsventilen, men jag skulle gissa på läcka i första hand.

Ja, nu föreslår de som sagt att byta kompressor,förångare,expansionsventil,torkfilter och fläkt utan att ge några garantier. Jag tror dock att arbetskostnaderna kommer vara en stor del av priset så kanske lika bra att byta allt.

Men hur länge brukar en kompressor på dessa F750 modeller hålla?
(Kommer väl förstås ändå inte våga chansa nu när de kommit med rekommendationen)


Nu är det mÃ¥nga frÃ¥gor som dyker upp.....  :|

Kan brist på köldmedium och eller defekt exp.ventil vara orsaken till de uteblivna avfrostningarna samt att kompressorn inte maxar mer än till drygt 80 Hz i bästa fall, även då den inte är begränsad av hetgas eller förångningstemp ?

Kan köldmedium läcka ut utan att det upptäcks med en sniffer ?
Är det möjligt att en defekt expansionsventil kan ge läcka?
Kan smuts i systemet göra så att expansionsventilen går sönder?

Finns det nÃ¥got annat som damm/skit i systemet kan ställa till med och som möjligen skulle kunna förklara  pumpen beter sig som den gör?

Blir en aningens ängslig av att teknikerna inte riktigt kan se vad som är fel och därmed  inte garanterar att det blir bra efter byte av alla delar.
 
« Senast ändrad: 13 december 2022, 07:15:35 av PeAa »

Utloggad PeAa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2022, 07:34:14 »
Jag observerade värden på pumpen lite då och då under dagen och skrev ned i excel. Tänkte jag kunde infoga det även om loggarna såklart ger mycket bättre information för dem som är bra på att läsa dem.
(försökte ladda upp fräscha loggar men verkar som om pumpen sabbar USB stickorna också, trots att jag inte rycker ut det förrän loggningen är avslutad. Skickar med några dagar gamla som dock är från efter att BS1 sensorn byttes).

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Vad är det för fel på min värmepump, Nibe F750?
« Svar #14 skrivet: 24 december 2022, 18:09:42 »
Har inte kollat någon logg än. Men det känns tydligt att din BS1 behöver kalibreras. Är det inte rätt blir det kaos med förångningen/kompressorfrekvensen, fruktansvärd iskaka lokalt som inte säkert försvinner vid avfrostning. Du kan du få vätska tillbaka och få LP-larm. Men att expansionsventilen är kass är inte uteslutet förstås.

Så leta upp BS1 luftkalibreringen så det stämmer mot protokollet. Du hittar någon i servicemenyn om du gräver tillräckligt länge om den är nyare än 2016.

Ventilationsstöket skadar inte expansionsventilen, inget i kylkretsen skadas av ventilationsdamm. Expansionsventilen läcker inte av något som hänt. Det går inte sönder av externa omständigheter. De är bara dåliga från fabrik.

Var bor du i landet?
Jag gillar inte deras sätt att reparera. Kompressorn är inte direkt en produkt att bara byta ut ifall att. Förångarnen byter man inte om den inte läcker. Fläkten byter man inte ut om den fungerar, låter bra och ger rätt flöde vid ventilationsmätning. Expansionsventilen byter man om den ger fel överhettning.
Känns som fel firma på plats faktiskt. Undrar om inte hela modulen upptill komplett är billigare är byta alla vitala komponenter löst i den gamla modulen.

Jag tror felet är enklare än så här. Få ordning på BS1 först.
Så länge, släng lite spärrband så förångingen inte är kallare än -13 så länge. Förmodligen runt 80 Hz och uppåt bör du inte köra.
Blockera komressorn 6h så den får avfrosta ordentligt.
« Senast ändrad: 24 december 2022, 18:11:55 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!