Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ved eldade poolvärmare  (läst 11176 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atvnerd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
ved eldade poolvärmare
« skrivet: 29 augusti 2013, 09:06:49 »
Första inlägget av mig i forumet, trevligt.
märker direkt att man är novis inom det här omrÃ¥det, jobbar själv med tillverkande industri och bearbetning av tunga detaljer, svetsar och bearbetar för  bla. Offshore.
tänkte dela med mig av lite bilder först och främst på mina "hemsnickrade" värmare.
jag har byggt två stycken och håller på med en tredje, det är väl så man ska göra? ;)
Den ovala värmaren är helt mantlad och har 8st rör "i taket" där vattnet cirkulerar, hade vid tillverknings tillfället inga ideer om rökgaser, flöden och sånt, utan den är byggd för att endast ta hand om värmen från själva elden.
funkar ok, men förbrukar endel ved.
står numer hos en vän samt dagiskompis till mina barn.
den fyrkantiga kaminen är mer uppbyggd som en kakelugn med rökgångar, samt en massa rör för vattengenomströmmning (21st), funkar jättebra!!
Nu ska väl tilläggas att jag i nuläget bara har en liiiiiten markpool för barnen, Ø3.6m, där är skillnaden på inkommande och utgående vatten ca 8grader.
Var i kontakt med Rickard som räknade ut att effekten låg nånstans runt 45kw, är som sagt inte så insatt i sånt.
Bytte nyligen bort denna kaminen till förmån för lite snickring (arbetsbyte), då får man chansen att göra de där små ändringarna man kommit på .
Håller i nuläget på att skära ut plåtarna som sen ska bockas, och får bygga lite när tid finns, men jag kommer att uppdatera bygget när jag får chansen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2013, 10:11:49 »
Seriösa projekt!

Finns säkert de som skulle vilja se principritningar, är det nåt du har och kan tänka dig lägg ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2013, 10:55:23 »
Intressant, jag tror det kan finnas en marknad för såna här grejor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Atvnerd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2013, 10:56:18 »
Seriösa projekt!

Finns säkert de som skulle vilja se principritningar, är det nåt du har och kan tänka dig lägg ut?
har ingen seriös ritning, mer en skiss, dock ritad skalenligt.
dxf och PDF.
Har ju det mesta i skallen när man bygger själv, men principen är ju iaf att hela kaminen är mantald, med undantag för luckan och rökröret.
Min granne gjorde faktiskt en ganska smart värmare till sin lilla pool, han snickrade en låda som han la en pressening i, fyllde med vatten och sätte i en vanlig badtunne kamin, och pumpade omgivande vattnet mellan lådan och poolen.

hursomhelst här är "ritningarna", det är några ändringar gjorda men de här är på den som är tillverkad.
har dxf och andra filer om nån behöver skärfilerna, men de gick inte posta.

Utloggad Atvnerd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2013, 11:01:13 »
Intressant, jag tror det kan finnas en marknad för såna här grejor.
den blir ganska tung, mer material än man tror, vikten på den kantiga ligger runt 160kg, det blir dyrt.
Tror vi hade ett färdigt pris på 17tkr, det avskräcker de flesta.
Det finns billigare i aluminium på blocket, men jag är osäker på vad som händer med en sån om strömmen till pumpen går och grejerna kokar.
Jag körde med timer ett tag, men fick ett haveri så vattnet kokade, det enda som hände var att ångan gjorde hål i utgående slang.
kan tillägga att ingen fanns i poolen eller i närheten, det var riktigt bra tryck i ångan :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2013, 13:14:17 »
Man kanske ska ha nÃ¥n form av säkerhetsventil eller sprängbleck pÃ¥ grejerna. 
Men du har rätt i att den kanske är i dyraste laget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #6 skrivet: 05 september 2013, 00:29:41 »
den blir ganska tung, mer material än man tror, vikten på den kantiga ligger runt 160kg, det blir dyrt.
Tror vi hade ett färdigt pris på 17tkr, det avskräcker de flesta.
Det finns billigare i aluminium på blocket, men jag är osäker på vad som händer med en sån om strömmen till pumpen går och grejerna kokar.
Jag körde med timer ett tag, men fick ett haveri så vattnet kokade, det enda som hände var att ångan gjorde hål i utgående slang.
kan tillägga att ingen fanns i poolen eller i närheten, det var riktigt bra tryck i ångan :)

Seriöst du! Roligt att se. Vet inte, men jag tror inte att så länge det finns vatten i kaminen vid strömavbrott och det inte är ett övertryckssystem så tror jag att vattenångan vid kokningen kyler fortfarande så aluminiumet klarar sig, vattensidan lär ju inte bli över 100gr om det inte blir övertryck eller vattentorsk. Sedan så spelar det ju roll hur det är designat, beräknat, dvs hur vattnet cirkulerar runt tuberna, cirkulationshastigheten, är den jämnt fördelad över alla tuber osv. Det kan bli lokala överhettningar som kan orsaka skador såsom tub brott, men det är nog inte så sannolikt av bilderna att döma om jag nu har tolkat bilderna rätt. Hur som helst, snyggt jobbat!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Atvnerd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: ved eldade poolvärmare
« Svar #7 skrivet: 16 september 2013, 14:20:12 »
Seriöst du! Roligt att se. Vet inte, men jag tror inte att så länge det finns vatten i kaminen vid strömavbrott och det inte är ett övertryckssystem så tror jag att vattenångan vid kokningen kyler fortfarande så aluminiumet klarar sig, vattensidan lär ju inte bli över 100gr om det inte blir övertryck eller vattentorsk. Sedan så spelar det ju roll hur det är designat, beräknat, dvs hur vattnet cirkulerar runt tuberna, cirkulationshastigheten, är den jämnt fördelad över alla tuber osv. Det kan bli lokala överhettningar som kan orsaka skador såsom tub brott, men det är nog inte så sannolikt av bilderna att döma om jag nu har tolkat bilderna rätt. Hur som helst, snyggt jobbat!
[/quote´det skulle väl vara om man helt kokar bort vattnet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!