Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya undringar...  (läst 920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nissebrun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
Nya undringar...
« skrivet: 24 juni 2010, 07:01:58 »
En ny liten undran. Eftersom min anläggning är nyinstallerad sÃ¥ förstÃ¥r jag att kompressorn ska ha 72 driftstimmar innan den gÃ¥r pÃ¥ max effekt , men som det är nu sÃ¥ kör pumpen nedre pannan ibland mellan 35´- 40´ och ibland 45´- 50´. Jag skulle vilja att den alltid värmde 45´till 50´. Borde den inte göra det nu med avstängd framledning och sommarkörning. Även om den inte värmer upp till 55´ sÃ¥ borde den väl gÃ¥ upp till 50´varje gÃ¥ng eller...?  Sc:,h Tittar jag pÃ¥ börvärdet nedre panna sÃ¥ ändrar det sig hela tiden mellan 40´ och 50´.
F.d. pellets-eldare nu en förväntansfull CTC EcoAir 107 + EcoEl 1550 ägare med anläggning installerad i juni 2010

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nya undringar...
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2010, 12:46:59 »
Jag är ju inte helt säker, men jag tror att pumpen inte gör någon sommarlägeskörning under inkörningsperioden. Den gör nog bara en temperaturhöjning var fjärde gång.
Eftersom man inte vill att pumpen ska gå upp till 55º under inkörningen, vill man förmodligen ha den att gå på så låg temp som möjligt.

Har du problem med varmvattnet under inkörningen, kan du ju alltid sätta elpatronen i övre pannan till 45º eller något sådant och ha den inkopplad. Undre pannan kan du höja genom att sätta upp VPmin i fabriksinställningarna. Annars är det väl bara att invänta de 72 drifttimmarnas ankomst och se om inte allt löser sig av sig själv då.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Nya undringar...
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2010, 21:21:54 »
Vänta är bästa lösningen. Men det kan vara 96h åxå. Har för mig att min pump hade spatt i 96h i vintars då jag bytte chip i den. (Maskinen tolkar detta som nyinstallation) *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!