Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jakt pÃ¥ den svenska vargen!  (läst 19026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #75 skrivet: 07 januari 2010, 23:36:09 »
Alli jag citerar inte för det blir för långt.

Det glädjer mig att du inte generaliserar med att säga att 12000 stollar är ute för det finns ju säkert inte en enda av dem som kan skjuta.

Sedan att du inte är novis när det gäller skytte förstår jag om du bor så nära en skyttebana, jag har en kompis som bor nära ett bussgarage och han kör buss, sedan har jag en kompis som inte bor så långt från centralen i Malmö men han är inte lokförare men han är säkert undantaget som bekräftar regeln.

Jag tycker att du ska gå ner till den här banan och prata dig till ett godkänt skytteprov så ska du se hur lätt det är.
Det är din "proffsversion" som verkar vara ditt problem. Jag vet inget om dig, jag vet bara att jag förmodligen, jag tror, har markerat betydligt fler tavlor än du och då menar jag skottavlor och inte livstavlor. Du blir inte mera trodd bara för att du är spydig. Här stoppar jag så dina kommentarer blir överflödiga.

Säsongen som gick sköts det ca 40 000 skott på banan jag sitter på, jag har markerat ugf 1/4, det är inte 1a året jag sitter där men jag anser mig vara kompetent nog aven om du har markerat flera än jag. spydigheter var det inte jag som började med. Ha det bra med ditt fortsatta troende på att det går att mygla sig genom livet.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #76 skrivet: 08 januari 2010, 14:48:05 »
Vem pratar om skapelsens krona????? inte jag i alla fall. Men jag anser att vissa har mer att tillföra sin omgivning och andra mindre, ja somliga tillför inget utan har en negativ påverkan på sin omgivning. I den senaste klassen placerar jag vargen. Och nej jag anser inte att alla(t) har samma värde och för att inte bli för ensidig nämner som exempel löss, fästingar, kubmaneter mm. mm.
Och den nytta jag gör för vårt "samhälle" är väl att jag producerar betydligt mer än jag konsumerar och försöker se till att överproduktionen kommer "allmänheten" till nytta dvs. jag parasiterar inte på andra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #77 skrivet: 08 januari 2010, 16:18:19 »
Spelar ingen roll när det gäller att parasitera och inte tillföra omgivningen något så anser jag att människan är oöverträffad. iofs om man tror på evolutionen så vet jag inte om att tillföra något för sin omgivning är ett primärt mål för att lyckas med att föröka sig vilket väl är det enda målet man egentligen kan tala inom evolutionen.
Ny ska jag ömsa skinn inför min sista lediga helg på måndag börjar allvaret igen OAO
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #78 skrivet: 08 januari 2010, 18:54:07 »
Spelar ingen roll när det gäller att parasitera och inte tillföra omgivningen något så anser jag att människan är oöverträffad. iofs om man tror på evolutionen så vet jag inte om att tillföra något för sin omgivning är ett primärt mål för att lyckas med att föröka sig vilket väl är det enda målet man egentligen kan tala inom evolutionen.
Ny ska jag ömsa skinn inför min sista lediga helg på måndag börjar allvaret igen OAO

Tycker att Ni kan läsa mitt inlägg om virus på sidan 6 i denna tråd.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #79 skrivet: 31 januari 2010, 11:02:53 »
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #80 skrivet: 31 januari 2010, 11:34:10 »
"trixet" med statistiken är väl även att majoriteten av förespråkarna och befolkningen bor i samhällen där vargen inte kommer på besök. Där kan man sitta och hoppas på att nästa gång man gör ett besök i naturen får se det exotiska djuret.
 Dom som däremot bor i naturen och "dagligen" mÃ¥ste hÃ¥lla koll pÃ¥ alla sina olika djur (pÃ¥ landet har dom flesta djur av olika sorter tex kor, fÃ¥r, hästar, hundar mm. mm) kan inte ser det romantiska med ett rovdjur som sÃ¥ fort det har möjligheten tar ett annat djur. För det är ingen tvekan om att vargen är ett mycket skickligt rovdjur och tar sÃ¥ mycket som det bara kan. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #81 skrivet: 31 januari 2010, 11:40:12 »
Nu skall dom väl flytta hit vargar så man undrar ju vad jakten hade för syfte?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #82 skrivet: 31 januari 2010, 12:22:01 »
Det kommer bara att öka SGT jägarnas antal. SGT=Skjut Gräv Tig
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #83 skrivet: 31 januari 2010, 15:51:08 »
Nu skall dom väl flytta hit vargar så man undrar ju vad jakten hade för syfte?
Tyvärr var syftet med jakten bara att stilla de blodtörstiga jägarnas lust att mörda så att de vargintresserade ska få utvidga sin hobby och få tillåtelse att importera vargar från utlandet.
Nej, som det är nu är det alldeles för få som får njuta av vargens närvaro.
Det är väl få som skulle motsätta sig en omplacering (flytt) av ett revir, speciellt lämpligt borde det vara att utföra flytten i samband med att det delas i två.
Lämpliga områden att flytta ett revir till är i nära anslutning till tätt befolkade områden där man är positiv till varg, detta gör då att vargintresserade får större möjlighet att komma i kontakt med varg.
Ett förslag till ett par områden att vargpopulera är norr om Uppsala (väst eller öst om E4 kan diskuteras) eller sydväst om Södertälje, hur låter detta tycker ni?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #84 skrivet: 31 januari 2010, 16:06:56 »
Det är i mina öron mycket bra förslag, om man nu absolut vill ha in nya vargar. Det kanske skulle finnas nÃ¥tt lämpligt omrÃ¥de i örestadsrgionen med  Thumbsup Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #85 skrivet: 31 januari 2010, 16:18:09 »
Hade eg lagt denna tråden bakom mig men konstigt att alla vill att vargar som kommer i närheten av större beboelser inte vill ha den där och när det kommer in vildsvin i strövområden och motionsslingor så skriker man på oss blodtörstiga jägare att vi ska komma att ta bort dem. Vid trafikolyckor är det få som har courage att gå ut till vildsvinet, lägga det i bagaget, lr hellre i baksätet för att ta det till veterinär och ge det den vård det behöver, nej då tillkallas den blodtörstiga eftersöksjägaren som får ge sig ut i skogen. Att man sedan ofta fullständigt ger fan i att anmäla en viltolycka lr ha mod att ta ihjäl ett småvilt som blivit skadat är ynkligt. De som är emot jakt får gärna vara det för min del men snälla ät inte kött då för. De enda jag respekterar i denna debatten är vegterianer (inte laktovegeterianer) och veganer för de har iaf tagit en rejäl ståndpunkt och sådan kan jag acceptera och i viss mån beundra även om jag inte håller med om åsikten för fem öre. De som släpper ut pälsdjur i "frihet" för att de sedan ska svälta ihjäl accepterar jag inte och jag gillar inte heller pälsfarmer.

Veganer och vegeterianer som har tex katt som husdjur har jag oxå lite svårt att förstå mig på, även de som har skinnskor gör mig förvirrad.

Nu har jag sagt mitt sista ord i denna debatten. Undrar ngn ngt så PMa mig för fler inlägg från mig i denna tråden kommer inte om jag inte får i mig lite för mkt glögg eller andra alkoholhaltiga drycker.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!