Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 25099 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #135 skrivet: 01 mars 2023, 11:37:56 »
Elon butikerna är väl ganska självständiga med att välja sitt eget utbud så dom kan säkert välja lite om dom handlar via Elon centralt som jag vill minnas handlar av Mitsubishi Electric Sverige eller så finns väl inget som hindrar dom från att importera från annat land.

Garantier borde framgå i köpevillkoren på respektive produkt och synas på hemsidan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #136 skrivet: 01 mars 2023, 16:19:49 »
Tack för svaret TS..
Kan man se på luftpumpen om dom handlar av Mitsubishi Electric Sverige ?
eller det är import

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #137 skrivet: 01 mars 2023, 16:23:45 »
Är det samma modellbeteckning som dom ”svenska” så kan man bara se det på serienumret via Mitsubishi Electric.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #138 skrivet: 01 mars 2023, 19:29:45 »
hur är det med Elon ?  var köper dom sinaMitsubishi sumo?
hur lång är garantin hos Elon?
canvac

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #139 skrivet: 01 mars 2023, 19:38:55 »
Tror inte vevhusvärmen har den effekten att den kan förånga vätska som kommer ur en förångare fylld med vätska.
Den är bara där för att gasen inte skall kondensera just i kompressorn när den står still. (Och blanda sig med oljan)
om förångaren i utedelen vid avfrostning är full med vätska så kommer ingen avfrostning att ske, du får inget värmeutbyte.
för att få värme till avfrostning så måste gasen i vätskeform förångas! det är entalpiförändringen som mellan vätska och gas som ger energin
kompressorn kan inte pumpa runt vätska , ett vätskeslag är ett haveri, är det så många kondenserade droppar av gas att utrymmet i kompressionsfasen är fylls så är det kört. dvs vätskeslag

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #140 skrivet: 02 mars 2023, 07:35:20 »
Har aldrig påstått att den är full av vätska, bara att jag noterat att temperaturen första 20-30 minuterna faller långsamt efter förångaren, för att det sedan blir som ett "knä" på grafen, och temperaturen börjar falla fortare.
Då ingen synlig frost finns på förångaren är min slutats att något händer med flödet av gas i förångaren, om det är vätska eller något annat är omöjligt för mig att veta, men jag har svårt att förstå att något annat skall kunna hindra flödet i delar av förångaren, vilket i sin tur skulle göra att temperaturen plötsligt börjar falla snabbare än innan.

Har du någon annan teori om vad som händer?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #141 skrivet: 02 mars 2023, 08:44:48 »
Har aldrig påstått att den är full av vätska, bara att jag noterat att temperaturen första 20-30 minuterna faller långsamt efter förångaren, för att det sedan blir som ett "knä" på grafen, och temperaturen börjar falla fortare.
Då ingen synlig frost finns på förångaren är min slutats att något händer med flödet av gas i förångaren, om det är vätska eller något annat är omöjligt för mig att veta, men jag har svårt att förstå att något annat skall kunna hindra flödet i delar av förångaren, vilket i sin tur skulle göra att temperaturen plötsligt börjar falla snabbare än innan.

Har du någon annan teori om vad som händer?
och i funktion av kompressorns varvtal, finns det något samband?
Den kan ju vara överfylld, har ju hänt förr. Då blir mycket knas.
Jag skulle tömt och vägt

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #142 skrivet: 02 mars 2023, 10:23:51 »
Många överfyllda maskiner i så fall.
Den jag loggar har nog 6-7 meter rör så det är i alla fall inga korta rör som ställer till det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #143 skrivet: 03 mars 2023, 20:25:58 »
jag har varit ute för en del med dubbel köldmängd inte mitsubishi men ändå

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!