Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket gÃ¥r era elpatroner in vid dessa dagar?  (läst 9400 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AkgunFbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« skrivet: 08 februari 2012, 01:09:09 »
Hej, undrar hur mycket ni har ställt in era el patroner dessa kalla dagar och hur mycket de använder för att klara av att värma pannan?
 
Jag har tvÃ¥system högtemperatur element pÃ¥ plan 1 och 2, men lÃ¥gtemp pÃ¥ källaren. Huset är ca 200kv dÃ¥ligt isolerat och hela huset behöver värme pÃ¥ ca 20 grader.  Pumpen är eco air 107. Jag har även ställt in cirkulationspumpen pÃ¥ lägsta för att den ska fÃ¥ möjliglig att hinna värma upp.

Jag behöver använda 9 kw el patron för att den ska orka klara värma upp pannan vid -9 KNAPPT! är det normalt? kan det bero på att jag har högtemp element uppe och därför blir det svårt att hinna värma pannan ??? Jag har nämnligen också testat stänga av el patronen helt, stängt av framledningen till element helt så att pumpen fick gå för sig själv i 2 timmar vid -7 grader. Kan säga att jag blev faschinerad att den klara av att värma upp till 51 grader nedre panna HELT SJÄLV. MEn när jag satte igång framledningen till elementen så sjönk det helt och den klara inte av ner är 32 grader på pannan utan el patron.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2012, 09:04:32 »
VP'n ger inte mer än kanske 3-4kW vid 10 minusgrader. Det räcker inte långt till ett dåligt isolerat hus på 200m2. Räknar man schablonässigt med 75W/m2 så behöver du ca 15kW när det är som kallast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2012, 09:35:00 »
I januari (dvs innan det blev så gruvligt kallt) hade jag inställningen 6+6 på patronerna, spärr av VPn vid -12 och shuntfördröjningen 180 min. Vid -10 tycks jag behöva en framledning på ca 54 grader så det blev problem med värmen i huset, eftersom VPn aldrig orkade jobba upp i närheten av det, trots att den teoretiskt ska leverera ca 4,8 kW vid -10. Eftersom det tog 3 tim innan framledningen fick ta från övre pannan så hade jag svårt att hålla framledningen och det blev småkallt i huset.

Hittills under februari har VPn bara gÃ¥tt 4 tim men värmen klarar vi galant pÃ¥ elpatronerna, som nu är ställda pÃ¥ 7.5+6. Nu har jag höjt VPspärren till -10 och sänkt shuntfördröjningen till 90 min. Det kommer att gÃ¥ mer el, men vi fÃ¥r förhoppningsvis varmare inne.  :)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2012, 11:05:05 »
Räknar man schablonässigt med 75W/m2 så behöver du ca 15kW när det är som kallast.

Hur kommer du fram till den schablonen? Antar att det beror på hustyp, typ av uppvärmning, byggår, uppvärmningstyp mm, har tidigare sett uppgifter om 50 w/kvm, DUT uppges mellan minus 16 och minus 18 för trakten där vi bor.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad borgen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2012, 11:42:13 »
VP'n ger inte mer än kanske 3-4kW vid 10 minusgrader. Det räcker inte långt till ett dåligt isolerat hus på 200m2. Räknar man schablonässigt med 75W/m2 så behöver du ca 15kW när det är som kallast.

Tycker också det låter mycket. Tidigare hade jag bara en elpanna och när det var riktigt kallt kunde det gå åt totalt 150 kwh per dygn inklusive hushållsel och ca 15 kwh för att hålla ett garage några plusgrader. Antag då 120 kwh till värme (högt räknat) ger för mig 31 W/m2 om jag slår ut över totalytan (160m2). Slår jag ut över bottenplattan vilket väl känns lite konstigt (100m2) ger det 50W/m2. 20-21 grader inomhus.

Men det lär ju vara stora skillnader mellan hus.
CTC EcoEl samt EcoAir 107 installerad januari 2012.
1,5 plan 160m2 Stockholm.
Tälgstenskamin kompletterar uppvärmningen

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #5 skrivet: 08 februari 2012, 11:57:21 »
Eltillskottet gick 0,1h i helgen då utetempen pendlade mellan -25 ºC- -35,4 ºC. kb in -0,6.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #6 skrivet: 08 februari 2012, 14:28:06 »
Som sagt var, det är bara en schablon. Ett äldre, dåligt isolerat hus med oisolerad källare kan nog dra upp emot 100W/m2 också. Men det beror ju också på vart i landet huset ligger och hur kallt det blir på vintern...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad AkgunFbg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #7 skrivet: 08 februari 2012, 16:30:50 »
Skulle det hjälpa då om jag bytte ut elementen mot lågtempererat resten av huset? även om huset är dåligt isolerat?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #8 skrivet: 08 februari 2012, 18:09:09 »
Ett system som kräver lägre temp gör att VP kan jobba till lägre utetemp, men det förändrar ju inte husets effektbehov.
Apropå elpatronen... Den övre värmer ju bara den övre delen av tanken, alltså i huvudsak varmvatten för dusch osv. VP värmer nedre delen som matar radiatorerna.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #9 skrivet: 08 februari 2012, 18:40:58 »
Skulle det hjälpa då om jag bytte ut elementen mot lågtempererat resten av huset? även om huset är dåligt isolerat?

Visst skulle det hjälpa lite på marginalen. VP'n får ju lite bättre COP och lite högre uteffekt om den kan jobba med lägre temperatur. Dock är det nog den energibesparande åtgärd som har längst återbetalningstid... Undantaget är om man har ett radiatorsystem som kräver högre framledning än vad VP'n tillåter, men det verkar inte vara ditt problem.
Satsa på tilläggsisolering så att du sänker energibehovet istället.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #10 skrivet: 08 februari 2012, 18:49:41 »
Ett system som kräver lägre temp gör att VP kan jobba till lägre utetemp, men det förändrar ju inte husets effektbehov.
Apropå elpatronen... Den övre värmer ju bara den övre delen av tanken, alltså i huvudsak varmvatten för dusch osv. VP värmer nedre delen som matar radiatorerna.

Det beror ju på hur shunten står. Just nu med -4ºC ute, tar min shunt vatten från övre pannan som håller ca 53º och returen från radiatorena håller runt 44º och VPin/ut ligger på 42/47. Pumpen värmer alltså nedre pannan några grader så länge VPin håller sig på rätt sida om brytpunkten och elpatronen värmer ytterligare någon grad i övre pannan.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #11 skrivet: 08 februari 2012, 21:26:57 »
Jag behöver använda 9 kw el patron för att den ska orka klara värma upp pannan vid -9 KNAPPT!
Min kommentar gällde ovanstående... Övre elpatron värmer ju bara indirekt en aning den nedre pannan, eller hur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #12 skrivet: 08 februari 2012, 22:41:15 »
Hej, undrar hur mycket ni har ställt in era el patroner dessa kalla dagar och hur mycket de använder för att klara av att värma pannan?
 
Jag har tvÃ¥system högtemperatur element pÃ¥ plan 1 och 2, men lÃ¥gtemp pÃ¥ källaren. Huset är ca 200kv dÃ¥ligt isolerat och hela huset behöver värme pÃ¥ ca 20 grader.  Pumpen är eco air 107. Jag har även ställt in cirkulationspumpen pÃ¥ lägsta för att den ska fÃ¥ möjliglig att hinna värma upp.

Jag behöver använda 9 kw el patron för att den ska orka klara värma upp pannan vid -9 KNAPPT! är det normalt? kan det bero på att jag har högtemp element uppe och därför blir det svårt att hinna värma pannan ??? Jag har nämnligen också testat stänga av el patronen helt, stängt av framledningen till element helt så att pumpen fick gå för sig själv i 2 timmar vid -7 grader. Kan säga att jag blev faschinerad att den klara av att värma upp till 51 grader nedre panna HELT SJÄLV. MEn när jag satte igång framledningen till elementen så sjönk det helt och den klara inte av ner är 32 grader på pannan utan el patron.


Min 107:a klara av att ge 40c fram och 35c på returen vid -7c ute, då får jag ca 20.5c inomhus (19,8c i ett rum där radiatorn är för klen) i två plan 90m2 +90m2. Utöver detta en källare på 65m2 som elementen är avstängda, där blir det ca 13-15c.

(jag har elpatronen urkopplad för att slippa att denna går in i onödan)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #13 skrivet: 08 februari 2012, 22:42:38 »
Och det jag försökte förklara var, att när det blir kallt och man behöver 60ºC på framledningen och 10-12 kW för att klara värmen, då är det inte undre pannan som matar radiatorerna längre. Då tar shunten vattnet från övre pannan och då kan det behövas 9 kW på övre patronen.
Vid -15 kör jag med 6 + 6 kW och då går inte övre patronen för att klara varmvattnet.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Hur mycket går era elpatroner in vid dessa dagar?
« Svar #14 skrivet: 08 februari 2012, 22:44:04 »
Har för övrigt nyligen lagt in 25m2 golvvärme på nedre våningen, detta har defenitivt hjälpt till att få lägre brytpunkt innan spets. (hyffsat öpen planlösning varför rum med golvvärme även hjälper övriga på nedre plan)
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!