Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bergvärme vs jordvärme  (läst 3332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hena

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
bergvärme vs jordvärme
« skrivet: 26 mars 2006, 18:06:32 »
Bakgrund: håller på att planera för ett nytthus, det husföretag som vi lutar mot erbjuder frånluftsvärme (luft till vatten buret) som standard. Funderar på att uppgradera detta till en kombinationspump som även klarar berg/jord värme.

Är det ngn skillnad i verkningsgrad mellan berg och jordvärme? investeringskostnaden för jordvärme är ju lägre.

Är det ngn här som har erfarenhet av en kombinationspump som klarar både luftvärme och bergvärme?

mvh: Henrik

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: bergvärme vs jordvärme
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2006, 18:30:35 »
Ja då ska du ha en mark pump med frånluftsmodul så har du återvining av frånluften.
Sen är de ingen skilnad på mark eller bergvärme, har man utrymme för att få ner så pass mycke slang
som man behöver så tycker jag markvärme är ett bättre alternativ.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: bergvärme vs jordvärme
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 20:46:09 »
Jag tror man får billigast drift om man skippar frånluftsmodulen som går att köpa till markvärmepumparna & monterar FTX istället
alltså markvörme & FTX
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: bergvärme vs jordvärme
« Svar #3 skrivet: 28 mars 2006, 10:50:25 »
 Thumbsup
Glöm inte att jobba mot en acc tank med solslinga med ev värming av kolektorslang.
Man vet inte vad som händer i framtiden. Det är en billig investering om man monterar det från början.
Jag tror personligen att sol kommer att komma mer & mer.
Det räcker att snegla på delar av dagens utveckling. >:D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme vs jordvärme
« Svar #4 skrivet: 28 mars 2006, 12:49:09 »
Jag skulle nog sätta in TYP en nibe 1215-5 kW + FLM30 med 250-300 meter markslinga, eller annat fabrikat men liknande lösning.
Alternativt en ComfortZone CE 50 som med enbart frånluft ger 4-5 kW i uteffekt.

Håller dock med om att den mest långsiktigt ekonomiska lösningen förmodligen är ett FTX + Markvärme, det finns dock 2 problem med detta som jag ser det:

1. Lite dyrare att installera mekanisk tilluft än enbart frånluft + friskluftsventiler.
2. Buller från tilluftsmunstyckena kan var störande för vissa människor, jag är en av dessa.

Om dessa två punkter inte oroar dig så håller jag med CarMan.

Förbredelse för solfångare är lite svårt att räkna hem om du sätter in värmepump, men vill du vara förutseende, och dessutom kanske spara några hundra driftstimmar/år på din värmepump (=längre livslängd) så kan det vara ett alternativ.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!