Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Forumet har blivit segt  (läst 5769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
Forumet har blivit segt
« skrivet: 21 februari 2006, 19:45:35 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2006, 20:09:48 »
Katt eller inte, så här segt har det väl aldrig varit tidigare?
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2006, 23:43:26 »
Jag är inne på att PHP inte får tillräckligt med minne eller processortid,
då forumet emellanåt slänger åt mig oexekverad php kod.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2006, 23:49:12 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?
Katten, vilken katt??
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2006, 06:33:51 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?

Precis, vilken katt, kanske är det du som fått en släng av nåt?

Håller däremot med om att det stundvis gått tungt de senaste dagarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2006, 08:19:43 »
Erfarenheten säger att det måste städas i databasen. Det finns tusentals
trådar - många med samma innehåll osv.

Tips till moderator är att radera trådar efter 30 dagar samt gamla trådar
som är inaktiva.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #6 skrivet: 22 februari 2006, 08:34:40 »
Erfarenheten säger att det måste städas i databasen. Det finns tusentals
trådar - många med samma innehåll osv.

Tips till moderator är att radera trådar efter 30 dagar samt gamla trådar
som är inaktiva.

Har fått för mig att det är många som nyttjar sökfunktionen och läser gamla trådar, så att rensa trådar efter  30 dagar låter inte som något bra alternativ.
En riktigt indexerad databas skall kunna innehålla åtskilliga Gbyte utan att vara seg. Förutsatt att hårdvaran är riktigt dimensionerad.

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #7 skrivet: 22 februari 2006, 09:11:33 »
Erfarenheten säger att det måste städas i databasen. Det finns tusentals
trådar - många med samma innehåll osv.

Tips till moderator är att radera trådar efter 30 dagar samt gamla trådar
som är inaktiva.

Har fÃ¥tt för mig att det är mÃ¥nga som nyttjar sökfunktionen och läser gamla trÃ¥dar, sÃ¥ att rensa trÃ¥dar efter  30 dagar lÃ¥ter inte som nÃ¥got bra alternativ.
En riktigt indexerad databas skall kunna innehålla åtskilliga Gbyte utan att vara seg. Förutsatt att hårdvaran är riktigt dimensionerad.



Jo, satan!

Radera inte gammla inlägg, dom är ju´h för tusan som en encyklopedi där massor med
matnyttigt kan hittas.

 ???
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #8 skrivet: 22 februari 2006, 10:43:41 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?
Katten, vilken katt??

Det fanns en bild pÃ¥ en katt som lÃ¥g i nÃ¥gon slags lÃ¥da. Bilden hamnade längst ned till höger i alla inlägg mellan "Anmäl till moderator" och "Loggad". Bilden pÃ¥ katten har endast synts nÃ¥gra dagar sÃ¥vitt jag kan minnas och den försvann igÃ¥r efter mitt inlägg ovan. Därefter tyckte  jag att det flöt pÃ¥ bättre. Rickard borde väl känna till vilken bild jag menar eftersom det är han som förestÃ¥r forumet?
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #9 skrivet: 22 februari 2006, 11:06:11 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?
Katten, vilken katt??

Det fanns en bild på en katt som låg i någon slags låda. Bilden hamnade längst ned till höger i alla inlägg mellan "Anmäl till moderator" och "Loggad". Bilden på katten har endast synts några dagar såvitt jag kan minnas och den försvann igår efter mitt inlägg ovan. Därefter tyckte  jag att det flöt på bättre. Rickard borde väl känna till vilken bild jag menar eftersom det är han som förestår forumet?
LÃ¥ter som en bild som har lagat i dina temporary internet files, med samma namn som
bilden som skall sitta där :)
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #10 skrivet: 22 februari 2006, 11:14:56 »
Erfarenheten säger att det måste städas i databasen. Det finns tusentals
trådar - många med samma innehåll osv.

Tips till moderator är att radera trådar efter 30 dagar samt gamla trådar
som är inaktiva.

Kan slå vad om att detta forums databas inte är speciellt stor, oavsett om den skulle
vara det så är det sökningar som lastar ner databasen mer än mängden. Ett tips till rickard kan vara att ta bort sökfunktionen i tavlor som inte behöver den för att underlätta. Men i slutändan så är det nog ett server relaterat poblem. Mer cpu tid och snabbare diskar skulle underlätta. Det är fler än en site på maskinen som hostar detta
forum, Kan det ha kommit in någon ny site på sista tiden som äter upp systemresurserna?

Rickard, det känns som det är dags att ge webhotellet  --/
eller byta till ett annat. Ett alternativ kan vara att köra co-location på en egen burk.
Vi är såpass många här så det blir inte många kronor var för att lösa det, och då
kommer forumet på en dedikerad burk...
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Forumet har blivit segt
« Svar #11 skrivet: 22 februari 2006, 11:33:46 »
Beror det på den lilla katten som hamnar längst ned på samtliga inlägg?
Katten, vilken katt??

Det fanns en bild pÃ¥ en katt som lÃ¥g i nÃ¥gon slags lÃ¥da. Bilden hamnade längst ned till höger i alla inlägg mellan "Anmäl till moderator" och "Loggad". Bilden pÃ¥ katten har endast synts nÃ¥gra dagar sÃ¥vitt jag kan minnas och den försvann igÃ¥r efter mitt inlägg ovan. Därefter tyckte  jag att det flöt pÃ¥ bättre. Rickard borde väl känna till vilken bild jag menar eftersom det är han som förestÃ¥r forumet?
LÃ¥ter som en bild som har lagat i dina temporary internet files, med samma namn som
bilden som skall sitta där :)

Verkar konstigt? Är det bara jag som såg den bilden? Har aldrig sett den tidigare och den har inte legat i min dator. Jag har inte gjort någon rensning av filer mellan det att jag skrev första inlägget ovan till dess att bilden försvunnit. Skumt.

NÃ¥väl, det verkar inte som att den bilden hade nÃ¥gon inverkan trots allt.  :)
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!