Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9  (läst 1080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2024, 22:23:32 »
Det har inget att göra med kompressorn går tungt. Kablarna ska klara leda strömmar så höga tills säkringar löser. En fungerande kompressor är "lättmjölk".

Om du inte kan mäta dig steg för steg var spänningsfallet uppstår mellan värmepump och elcentral så får du be en elektriker göra det. Många fel kan man hitta visuellt. Bränd isolering på någon kabel. Eller bränt runt hålet en kabel sitter i en arbetsbrytare eller säkring som exempel. Öppna elcentralen och arbetsbrytare och kika, eller be någon annan göra det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2024, 08:28:09 »
Det har inget att göra med kompressorn går tungt. Kablarna ska klara leda strömmar så höga tills säkringar löser. En fungerande kompressor är "lättmjölk".

Om du inte kan mäta dig steg för steg var spänningsfallet uppstår mellan värmepump och elcentral så får du be en elektriker göra det. Många fel kan man hitta visuellt. Bränd isolering på någon kabel. Eller bränt runt hålet en kabel sitter i en arbetsbrytare eller säkring som exempel. Öppna elcentralen och arbetsbrytare och kika, eller be någon annan göra det.
Ok, förstår. Tack! Behöver nog få hit en tekniker som kan kika närmare vad som kan ha hänt. Ibland ska man inse sina begränsningar.

Spänningsfallet verkar såvitt jag kan se enbart påverka huset på ett par-tre olika ställen. Ett uttag på övervåningen, lampor i "pannrummet" där VP står samt den hackiga/ryckiga gången på kompressorn. Detta måste ha uppkommit nån gång kort efter att VP reparerades med ny expansionsventil men hur det är relaterat till varandra har jag ingen aning om.

Det jag försöker fatta nu är om det är VP som är orsaken till problemet eller om den bara visar de tydliga symptomen på felet vad det nu är. Just nu går den på elpatron och tuggar på, dock endast på L1/L3 och jag kan se att lampan där nere flämtar till lite då och då och spänningen på L2 svajar lite hela tiden. Dock inte jättemycket men typ mellan 215-225V kanske. Dom andra två faserna ligger i princip helt stilla på samma spänning.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
SV: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9
« Svar #17 skrivet: 29 januari 2024, 08:57:04 »
Ok, förstår. Tack! Behöver nog få hit en tekniker som kan kika närmare vad som kan ha hänt. Ibland ska man inse sina begränsningar.

Spänningsfallet verkar såvitt jag kan se enbart påverka huset på ett par-tre olika ställen. Ett uttag på övervåningen, lampor i "pannrummet" där VP står samt den hackiga/ryckiga gången på kompressorn. Detta måste ha uppkommit nån gång kort efter att VP reparerades med ny expansionsventil men hur det är relaterat till varandra har jag ingen aning om.

Det jag försöker fatta nu är om det är VP som är orsaken till problemet eller om den bara visar de tydliga symptomen på felet vad det nu är. Just nu går den på elpatron och tuggar på, dock endast på L1/L3 och jag kan se att lampan där nere flämtar till lite då och då och spänningen på L2 svajar lite hela tiden. Dock inte jättemycket men typ mellan 215-225V kanske. Dom andra två faserna ligger i princip helt stilla på samma spänning.

Låter som problemet är i centralen eftersom saker utanför Vp har problem.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9
« Svar #18 skrivet: 29 januari 2024, 10:44:46 »

Har du porslinssäkringar så kan de vara brända i kontaktytan med passdelen.

Det kan ge 230 Volt på multimetern när det inte ligger någon belastning på säkringen, men dippar när den belastas.

Utloggad berisen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jaha..gav kompressorn upp nu eller? Greenline HT+ C9
« Svar #19 skrivet: 29 januari 2024, 14:34:34 »
Uppdatering, det har löst sig  :)

Det var problem med glapp/varmgång/bränd säkring ute i gatan i elskåpet. Nu med nya grejer så ligger spänningen stabilt över alla faserna och allting verkar tuffa på, även kompressorn!

Nu hoppas jag behöva skapa fler trÃ¥dar om en krÃ¥nglande VP pÃ¥ ett tag..  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!