Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥ligt fungerande anläggning, underdimensionerad eller ej kalibrerad?  (läst 2932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Det är en hel del som inte stämmer här.

Precis som Josth beskriver så innehåller 100 m³ staplad ved någonstans mellan 125 000 och 160 000 kWh, beroende på trädslag. Sedan är det svårt att tro fastigheten enbart värmts med värmepumpen och el-tillskott. Förmodligen finns/fanns det ved inblandad i systemet.

Oavsett om värmepumpens kompressor är i fullgott skick och i drift, så ska inte 25 A palla länge i en sådan fastighet. 18 kW tillskott behöver 26 A. Fastigheten behöver minst 19,8 kW tillskott om man ska tro Wiessmanns kalkyl. Lägg då till kompressorn som kanske belastar med 6 A d.v.s. totalt runt 35 A.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Visst, men man vet ju aldrig. Jag tror inte heller att en VVC-läcka skulle var den enda boven i dramat men man funderar på alla tänkbara scenarion. Anläggningen som jag syftade på ökade från sina normala ~700 kWh/mån till ~6000 kWh/mån pga mindre VVC-läcka i en kulvert. Det var ingen stor anläggning...

Min kalkyl var ingen invändning mot förslaget utan en uppskattning av vilka vattenmängder det skulle kunna handla om. Håller med om att alternativet måste undersökas. Det kan hända märkliga saker. Kommer ihåg ett fall som var uppe här på forumet där en hyresgäst som protest mot en hyreshöjning hade låtit varmvattenkranen stå och rinna.

Jag reagerade som Josth pÃ¥ att det var en väldig mängd ved men jag tror inte att huset behöver sÃ¥ mycket värme som 118 MWh/Ã¥r inklusive varmvatten. Vi vet inte precisionen i 100 m3 ved. Det kan vara en gissning med stor säkerhetsmarginal. Enligt uppgifterna i första inlägget är värmebärartemperaturerna 36 fram och 27 pÃ¥ returen när det är -1,2 ute. SÃ¥vida det inte är onormalt stora radiatorer lÃ¥ter det som ett rätt bra isolerat hus om det var normal rumstemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!