Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Var ska min värmepump sitta ?  (läst 12276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
Var ska min värmepump sitta ?
« skrivet: 31 augusti 2006, 16:59:13 »
Var ska jag placera min LVP ?
Har väl egentligen 3 alternativ enl skiss eller finns det andra alt ?
Observera, de röda kvadraterna som är vedspis resp vedkamin där det eldas när vi är hemma.
Röda pilen är trappan till övervåningen.

Alt 1
Där står TV´n idag..
Funkar det att ha TV´n i samma rum som innedelen ?
Utedelen hamnar på solsidan och väl synligt

Alt 2
I kontoret, den del av huset med sämst värmekomfort idag (kontor/badrum) pga underdimensionerad golvvärme.
Ljudet är inget problem där, men utedelen hamnar på skuggsidan där den inte syns.

Alt 3
I hallen.
Utedelen hamnar väl synligt och nära dagvattenbrunnen. Tyvärr ligger sovrumsfönstret på övervåningen


Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2006, 18:45:17 »
kan det vara något? Lite rördragning men effektivt.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2006, 20:47:35 »
Tja, det var ju ocksÃ¥ en variant  Thumbsup
I praktiken skulle det innebära att innedelen hamnar ca 1,5m närmare utedelen än vad du ritat. Däremot är det inget problem att flytta utedelen närmare för kortare rördragning.

Tycker väl att det känns fel att sätta den där men jag kanske tänker fel  Sc:,h
Det blir ju förvisso bra värmespridning i kök, vardagsrum & kontor och möjligen även inåt tvättstuga och badrum.
Men hur blir det mot hall och övervåning ?
Kan man få värmen att gå mot luftströmmen från innedelen och upp genom trapphuset ?
En fördel är ju sÃ¥klart att man fÃ¥r lite "gratishjälp" med att "fläkta runt" varmluften frÃ¥n spis/kamin. En fläkt för detta ingÃ¥r ju ändÃ¥ i planerna  ;)

Det bör tilläggas att dörrarna till maskinrummet alltid är stängda eftersom hydroforpumpen står där. Försvårar ju luftströmmen mot tvättstuga/badrum lite :(

Bra med friska och nya ideer, men motivera gärna sÃ¥ hänger jag med pÃ¥ resonemanget  ;)


 

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2006, 07:21:17 »
Ja, jag anser att du skall koncentrera dig på nedervåningen eftersom du hur du än placerar innerdelen inte kan tillgodogöra dig någon större värmekoncentration till övervåningen.Eventuellt kan du öppna upp en kanal till övervåningen ( helst i hörn bakom öppna spisen ), en större kanal men det behöver ju vara 200-300mm diam. Går att göra väldigt snyggt om man vill. det beror ju på hur övervåning är inredd. Men hur som helst svårt att värma din övervåning och nedervåning med en maskin

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2006, 12:59:36 »
Ja, jag anser att du skall koncentrera dig på nedervåningen eftersom du hur du än placerar innerdelen inte kan tillgodogöra dig någon större värmekoncentration till övervåningen.Eventuellt kan du öppna upp en kanal till övervåningen ( helst i hörn bakom öppna spisen ), en större kanal men det behöver ju vara 200-300mm diam. Går att göra väldigt snyggt om man vill. det beror ju på hur övervåning är inredd. Men hur som helst svårt att värma din övervåning och nedervåning med en maskin

Ok, då är jag med.
Ev värmespridning till övervåningen får ses som "bonus".
Det finns ett dilemma till med placeringen "alt 4", det är precis ovanför köksbordet. Vill man verkligen ha innedelen där ?

Funderar om inte Alt 3 ger ungefär samma effekt som alt 4 ?

Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #5 skrivet: 01 september 2006, 22:33:17 »
1:frågan =jovisst
2:frågan = definitivt inte

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2006, 20:49:11 »
Om jag förstått ovanstående resonemang rätt så ska jag inrikta mig på att värma undervåningen med L/L pumpen.
Då kommer genast nästa fråga, hur stor pump behöver jag ?
Tvekar mellan Panasonic E9 och E12 - vilken ska jag välja ?
Undervåningen är ca 130m2
Övervåningen är ca 55m2 (övervåning saknas där det är kontor och den del av vardagsrummet där LVP Alt 1 är placerad).
Är vi hemma finns det alltid en eld i någon av eldstäderna, om det nu spelar någon roll i valet av LVP.


Utloggad intr 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 226
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #7 skrivet: 03 september 2006, 21:15:13 »
Det är alltid bättre att satsa på den större men...eftersom ni alltid eldar så varför inte den mindre...beror mycket på var ni bor . söder om Stockholm Ok. Perfekt att elda i kaminer och sprida med Vp.( bara fläkt , numera Ion-läge) Hur mycket pengar vill ni satsa? Köp hellre en TE än en E om det går.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2006, 22:02:17 »
Det är alltid bättre att satsa på den större men...eftersom ni alltid eldar så varför inte den mindre...beror mycket på var ni bor . söder om Stockholm Ok. Perfekt att elda i kaminer och sprida med Vp.( bara fläkt , numera Ion-läge) Hur mycket pengar vill ni satsa? Köp hellre en TE än en E om det går.

Bor i Jämtland  *vinkar*

Varför en TE ?
Är det någon fördel förutom tunnare innedel ?
Vad jag kan se har en TE lägre COP (TE12) och kostar 4-5000kr mer än en E12  Sc:,h

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #9 skrivet: 18 september 2006, 14:40:39 »
Hmm, blir lite fundersam efter att ha läst denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9509.0

Med det resonemanget borde den föreslagna placeringen "Alt 4" vara helt värdelöst. Innedelen skulle hamna ca 3-4m ifrÃ¥n vedspis/insatskamin och nära taket, dvs den plats i huset där det är som allra varmast idag. Om nu en LVP är dÃ¥lig pÃ¥ att värma varm luft sÃ¥ känns det fel att placera den där  Sc:,h

Alt 1-3 är dom ställen i huset där vedvärmen har svårt att nå idag..

Mer inputs tack !

Utloggad BJK

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #10 skrivet: 18 september 2006, 19:30:42 »
Vilka utrymmen blir inte uppvärmda bra av spis och kamin?
Och utav dom utrymmena så vill du gärna ha värme i?

Lite tips till annan tankegång kanske :)
Östergötland och direktelhus från 1972 på ca 130 kvadratmeter (1,5 plan).
2 x Värmepump
ME FD25-VABH på bv och äldre Panasonic på övervåningen.
Beräknad total årsförbrukning: 11300kWh (inkl hushållsel så klart!).

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #11 skrivet: 18 september 2006, 20:19:21 »
Hmm, blir lite fundersam efter att ha läst denna tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9509.0

Med det resonemanget borde den föreslagna placeringen "Alt 4" vara helt värdelöst. Innedelen skulle hamna ca 3-4m ifrÃ¥n vedspis/insatskamin och nära taket, dvs den plats i huset där det är som allra varmast idag. Om nu en LVP är dÃ¥lig pÃ¥ att värma varm luft sÃ¥ känns det fel att placera den där  Sc:,h

Alt 1-3 är dom ställen i huset där vedvärmen har svårt att nå idag..

Mer inputs tack !


Alt 4 verkar vara ett mycket bra förslag på placering.
Alternativ 1 skulle nog också funka.
I samband med att du eldar, slår du av pumpen och sätter den på Ion-läget (enbart fläkt) då kommer fläkten att effektivt sprida värmen från kaminen, även till ställen du inte når i dag.

Varför Te?
Te är Japantillverkad med genomgående bra kvalitet, den är oerhört nätt och scrollkompressorn är relativt tystgående i kraftig kyla (min åsikt som delas av rätt många)
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #12 skrivet: 18 september 2006, 21:27:59 »
Vilka utrymmen blir inte uppvärmda bra av spis och kamin?
Och utav dom utrymmena så vill du gärna ha värme i?

Lite tips till annan tankegång kanske :)

Som jag skrev tidigare så är det ALT 2 kontor och bad/WC som har den sämsta värmen idag. och dit når inte vedvärmen. Bad/WC är absolut sämst pga underdimensionerad golvvärme.

Alt 3 Entré/Hall får inte heller någon vedvärme idag.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #13 skrivet: 18 september 2006, 22:16:18 »
Ny färgglad skiss :)
Nu med lite reviderade förslag med hänsyn tagen till var det är praktiskt möjligt att montera innedelen.

Alt 1 och alt 5 är nog dom som jag tycker känns bäst.
Alt 4 tycker jag faller med resonemanget i trÃ¥den jag länkat till tidigare. Ser det inte som realistiskt att slÃ¥ av/pÃ¥ LVP när det eldas. Vem ska slÃ¥ pÃ¥ LVP när ingen är hemma och brasan slutat värma  Sc:,h
Alt 3 känns inte bra..
Alt 2 skulle nog funka det också.




Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Var ska min värmepump sitta ?
« Svar #14 skrivet: 19 september 2006, 18:45:57 »
Ny färgglad skiss :)
Nu med lite reviderade förslag med hänsyn tagen till var det är praktiskt möjligt att montera innedelen.

Alt 1 och alt 5 är nog dom som jag tycker känns bäst.
Alt 4 tycker jag faller med resonemanget i trÃ¥den jag länkat till tidigare. Ser det inte som realistiskt att slÃ¥ av/pÃ¥ LVP när det eldas. Vem ska slÃ¥ pÃ¥ LVP när ingen är hemma och brasan slutat värma  Sc:,h
Alt 3 känns inte bra..
Alt 2 skulle nog funka det också.
Ang. alt.4 så måste man sålla lite bland VP tillverkarna för att hitta en optimal pump.
Man kan inte dra riktigt tydliga paralleller mellan ditt fall och hans fall du länkade till.
Vad du söker är en slags automatisk lösning vad jag kunde förstå, du vill inte hålla på och pjoska med att själv ställa VP'n i fläkt-läge.. och sen i värme-läge.

Ex. Pana E9 och E12, båda dessa kommer "vara igång" men fläkten tuggar på minimum varvtal när du eldar.
Dock kommer kompressorn vara avstängd. Sen när elden slocknat så kommer kompressorn (mitt i vintern) "kallstarta" och ta över värme-ansvaret.
Ok, nackdel med E9/E12 i ditt fall: kompressorn tvingas till kallstarter, du får inte någon bra värmespridning av din kaminvärme pga lågt varvtal i fläkten.
Annat "abel" med E9/E12 (och säkert en del andra) är en realtivt begränsad spridning till höger och vänster. Min bedömning är att luftstrålen MAX avviker typ 5-10grader från "rakt fram".

Så, den pump du söker för att fungera bra med alt.4 bör ha vevhusvämare och kunna köra fläkten på bra varvtal trots att inget värmningsbehov föreligger. Minns ej vilka pumpar som har den featuren med det finns nog någon.

Alt.4 täcker en stor yta det ger bra ekonomi, hela v-rum och kök till 100%, ett visst överskott kommer att läcka till kontor. Med rätt sorts pump får du även lite fart på ved-värmen. Problemet blir buller, eftersom ni har både v-rum och matplats i samma lokal intill pumpen måste man nog sänka den en aningens medans man har middag. Kan också bli lite dragigt av pumpen.

Alt.5 gissar jag att den kommer blåsa varmt i bad/tvätt/kontor. Ett visst överskott kommer att läcka ut till köket.
Problemet är att luften flåsar rakt fram, träffar det en vägg så tvärstannar luften och vill sen bara stiga till taket. Relativt snabbt kommer luften att bli väldigt varm där och pumpen kommer att varva ner. Ingen vidare lösning för ekonomin men skönt ur komfort/ljud synpunkt.

Alt. 2 är nog ungefär som alt.5. Tror inte denna kommer att leverera så mycket värme till köket som det ser ut, problemet ligger i att luftstrålen blir för diffus med avståndet och kommer att träffa "hela dörrhålet" på en gång. Ett skapligt överskott borde leta sig ut till tvätt och badrum.

Alt.1 är rätt så ok förutom ur bullersynpunkt. Så fort man sitter nära pumpen drar man ner på fläktvarvet =minskad effektivtet och sämre värmespridning. En mindre del av värmen når nog ända till köket men inte längre.

Alt.3 kommer att ge varm entre, sen sticker all värme upp för trappan.

Hitintills så röstar jag på Alt.4 i kombo med rätt L/L-VP.

Utan extra fläktar så kommer det nog bli problematiskt att sprida värmen.

Bara för att spä på förslagslistan kommer jag med ett till... en variant av alt. 4.
Tanken med alt. 4.B är att få bullret en bit bort från matbord och v-rum. Köket bullrar ändå med köksventilation, elvispar och matberedare. Denna placering lär ändå förmodligen blåsa lite på matplatsen.
Med denna placering kan du välja lite, låg placering = bra effektivitet vid uppvärmning, hög placering återcirkulera varmluft från taket. Jag ritade in en extra fläkt i köket som skall sprida/tvinga in varmluft från kökstaket till kontorsdelen.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!