Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad mäter elbolagen?  (läst 7692 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad mäter elbolagen?
« skrivet: 04 januari 2014, 19:26:29 »
Jag hade för mig att elbolagen vid privata abonnemang fortfarande mäter effektiv förbrukning.
Nu har jag kopplat två olika elmätare till värmepumen och jämför med elbolagets elmätare.
Det visar sig att elbolagets elmätare visar ett 10-tal procent (upp till 70%) mer än mina två elmätare - de båda visar ung. samma värden.
Någon som kan förklara detta? Mäter och debiterar elbolagen reaktiv effekt?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2014, 19:36:01 »
Mätarna mäter aktiv effekt, vad har du för egna mätare?

Mäts reaktiv effekt så är det på ett separat räkneverk.
Reaktiv effekt är när energin (strömen) tas vid fel tid i förhållande till spänningskurvan och dom som har ett abbonnemang som mäter det är som regel industrikunder med höga laster som inte får ha mer än en viss % gentemot den aktiva effekten och vanligen får en straffavgift om dom har för mycket reaktiv effekt, det är en morot som gör att industrin ska kompensera sina reaktiva effekter.
Det som blir en extrakostnad med höga reaktiva effekter är att elnätet måste överdimensioneras i hela kedjan för att klara lasterna.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2014, 19:44:31 »
Ja, så trodde jag det var också.
Nu har jag inga proffsmätare men vid resistiv belastning visar alla tre elmätare samma värde. Vid värmepumpsdrift visar elbolagets mätare mycket mer.
Jag tycker bara det hela verkar lite underligt.

Stämmer era loggdata med elbolagets mätare?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2014, 19:52:19 »
Om du inte har "riktiga" elmätare själv så kanske dom inte mäter korrekt, finns det någon noggrannhetsklass stämplade på dom?
Det kan t.ex stå "Cl. 1" vilket står för klass 1.
Är dom elektroniska eller mekaniska(snurrskiva)?

Min loggade egna huvudmätare (inkommande matning) stämmer överens med elverkets som sitter i stolpskåp.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2014, 20:10:54 »
Jag har en "noname" elektronisk köpt på Bauhaus i Tyskland och den andra är EM1000EM (ELV) också köpt i Tyskland.
Eftersom din mätare visar korrekt data får jag väl anta att mina två visar för lite vid reaktiv belastning med korrekt vid resistiv belastning , men jag kan nog inte komma på någon bra förklaring till det - logiskt vore snarare tvärtom.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2014, 20:24:55 »
Är det en inverter vp du mäter på ?
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2014, 20:25:43 »
Jag antar att det är en LLVP du har ansluten via stickpropp, ELV mätaren du har ska enligt datablad mäta aktiv effekt och ska därför ha någon slags mjukvara för att klara det. Hade den inte gjort det så hade det varit skenbar effekt som hade mäts och då brukar det bli mer än verklig aktiv effekt.
Dock är inte strömkurvan på en LLVP med inverter helt sinusformad utan aningen hackig och då kanske inte den här typen av mätaren klarar av det efter som man kanske i mjukvaran förrutsätter att den ska vara sinusformad och då blir värdena mindre än verkligheten.

« Senast ändrad: 04 januari 2014, 20:42:50 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2014, 20:37:44 »
I den här tråden kan du se hur strömkurvan ser ut på en LLVP med inverter.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50391.msg510223#msg510223
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Teltur

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 834
  • Karma +0/-0
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2014, 20:41:08 »
Nu har Patb redan varit inne på det jag misstänkte ,
men jag svarar ändå som jag har tänkt.

Jag tror att dina mätare helt enkelt inte hänger med i svängarna. ::)
Energi kan varken skapas (produceras) eller förstöras. Den kan bara omvandlas.

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2014, 20:42:59 »
Ja, de två mätarna är anslutna via stickpropp till en Fuijitsu Nocria 14.
Och när de visar typ 600W (just nu), loggar elbolagets mätare runt 1700W - med avdrag för andra förbrukare - runt 1000-1100 W för LLVP.
Två logiska förklaringar finns och den första har du givit. Den andra är att elbolagets mätare inte klarar att mäta rätt vid reaktiv (och kanske vid icke sinusformad) belastning. Känner någon till en elmätare som garanterat mäter rätt och inte kostar en förmögenhet?

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2014, 20:47:47 »
Kan du få dit en sådan här t.ex i elcentralen på matningen till Nocrian så blir det rätt.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/111-elmatare-1-fas-din-2-moduler.html
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2014, 20:56:35 »
Bra - tack. Nu får jag bara kolla hur jag fixar LED/S0 gränssnitt för Raspberry Pi :)

Utloggad Micke60

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2014, 12:56:50 »
@patb:
Nu har jag kikat på dina spänning/strömkurvor och ser att lite övertoner genereras. Du kommer du till
slutsatsen att den sämre elmätaren visar mer effekt än den verkliga, och det hade jag förväntat hos mina med.
Nu är mitt problem omvänt där de "sämre" elmätarna visar mindre.
Jag har dessutom kollat hur EM1000EM mäter och den samplar ström/spänning och den beräknar effekten baserad
på det, d.v.s. antar INTE en sinusformad ström. Det görs av en mikrocontroller så
jag antar att samplingsfrekvensen är tillräckligt hög, hur svårt kan det vara...
Mitt elbolags elmätare är c:a 6-7 år gammal. Det är inte så att en del av deras (äldre elektroniska) elmätare har problem med fasförskjuten, icke sinusformad last (eller de har monterat fel mätare), men ingen pratar om det?
« Senast ändrad: 05 januari 2014, 13:00:58 av Micke60 »

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad mäter elbolagen?
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2014, 13:46:53 »
Den mätare som är uppsatt av din nätägare ska uppfylla en klass som gör att den mäter inom en viss felmarginal, om det är en Cl. 1 mätare så är det +- 1%, Cl. 2 +-2%. Detta oavsett last.
Det skulle kunna vara fel på elmätaren och nätägaren har skyldighet och prova elmätaren, den skickas då till ett oberoende mätlabratorium för mätarprov, skulle det dock vara så att om det inte är fel på den så bekostas provet av dig som kund.

Om du misstänker att det är fel på den så tycker jag du i första hand skulle köpa en egen trefasmätare och sätta på inkommande matning som kontrollmätare och jämföra under en period, den kan du ju även använda till och logga totala förbrukningen som en referens till elräkningarna.

Min tanke om att den visade för lite (ELV) var att den samplar i för låg hastighet när den mäter och därför missar peakarna på strömkurvan och kanske även lyckas träffa dalarna ibland.
För att mäta rätt aktiv effekt med reaktiv last så måste en elektronisk elmätare ta många värden på sinuskurvan där den tar spänningsvärdet och strömvärdet samtidigt, i princip så tar den dom uppmätta värdena och multiplicerar dom med ett fast tal t.ex 1000 och räknar sen U * I + U * I + U * I osv. och sedan dividerar det med antalet mätningar och det fasta talet och då får man den verkliga effekten och inte skenbar. Eftersom en 50Hz period är 20ms så måste man göra det många tusen gånger per sekund för att få tillfredsställande antal värden per 50Hz period.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!